Hjulbultar går ej att dra fast.
Hjulbultar går ej att dra fast.
Har problem med frugans 405-95:a med två hjulbultar bak som inte går att dra åt ordentligt. Har provat nya bultar, men det verkar som gängorna i navet är paj. Är det bara att byta nav eller?
Johnny, Peugeot 405 GTX- 95. Vit (frugans)
Äger också en Volvo 940 -91. Inte lika rolig att busköra med, men går aldrig sönder.
Äger också en Volvo 940 -91. Inte lika rolig att busköra med, men går aldrig sönder.
Jepp. Antingen det eller reparera med helicoil. En större gummiverkstad kan säkert hjälpa dig.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
-
destruction
jdrotz wrote:Gängtapp? Hur funkar det? Vad är det för nåt? Ursäkta min okunnighet... Hur bökigt är det annars att byta nav?
Du är ursäktad, men då får du ursäkta mig om jag påstår att om du inte vet vad en gängtapp är så tror jag inte du ska ge dig på att byta navet själv
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
En gängtapp gör nya eller kan i viss mån reparera gängor. Men på din beskrivning så är det förmodligen inga gängor kvar att göra något åt. Har du kollat med en gummiverkstad? Har för mig att det inte alls var så dyrt. Men att byta nav är ju i sig inget svårt. Bara det att det är betydligt dyrare än att få gängorna fixade. För att baknavet och bakhjulslagret är monterade ihop. Har du ABS bromsar på bilen så kostar ett baknav ca 2600 på Meca och utan ABS bromsar 1250.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
TheDagger wrote:jdrotz wrote:Gängtapp? Hur funkar det? Vad är det för nåt? Ursäkta min okunnighet... Hur bökigt är det annars att byta nav?
Du är ursäktad, men då får du ursäkta mig om jag påstår att om du inte vet vad en gängtapp är så tror jag inte du ska ge dig på att byta navet själv
He he.....ja helt novis e jag faktiskt inte. Skruvar mycket själv i min fina Volvo 940
Det har det ju skrivits om längre upp i tråden. Men det är M12x1,25 alltså en väldigt fingängad M12. Men tillåt mig tvivla på att du kan fixa det med en gängtapp. Helicoil insatsgänga is the shit som dom brukar säga. Misstänker att navet är smitt och då går det ju att svetsa i lite material borra nytt hål och gänga det nya hålet.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Kan tillägga att gängorna inte är helt slut. Bulten sitter på plats, men det är den där sista biten som man inte riktigt kan dra åt ordentligt, så jag tror jag provar med gängtapp. Bulten sitter ändå så pass fast att det går att köra utan problem, men vid nästa hjulskiftning blir det nog problem...
jdrotz wrote:Kan tillägga att gängorna inte är helt slut. Bulten sitter på plats, men det är den där sista biten som man inte riktigt kan dra åt ordentligt, så jag tror jag provar med gängtapp. Bulten sitter ändå så pass fast att det går att köra utan problem, men vid nästa hjulskiftning blir det nog problem...
Ehh, sitter bägge bultarna på samma hjul?
Isf bör du nog tänka om!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Nik wrote:Ehh, sitter bägge bultarna på samma hjul?
Isf bör du nog tänka om!
Det beror väl på hur rädd han är om frun?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
jdrotz wrote:Kan tillägga att gängorna inte är helt slut. Bulten sitter på plats, men det är den där sista biten som man inte riktigt kan dra åt ordentligt, så jag tror jag provar med gängtapp. Bulten sitter ändå så pass fast att det går att köra utan problem, men vid nästa hjulskiftning blir det nog problem...
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Är det på så sätt att om du drar hårdare så snurrar det vidare? Eller är det så att bulten inte bottnar så att den klämmer fast fälgen ordentligt? Är det det sistnämnda så har du kanske fel = för långa bultar. Annars så kan det vara så att bulthålet i fälgen är sliten pga att fälgen redan vid tidigare tillfälle inte varit ordentligt åtdragen.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:jdrotz wrote:Kan tillägga att gängorna inte är helt slut. Bulten sitter på plats, men det är den där sista biten som man inte riktigt kan dra åt ordentligt, så jag tror jag provar med gängtapp. Bulten sitter ändå så pass fast att det går att köra utan problem, men vid nästa hjulskiftning blir det nog problem...
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Är det på så sätt att om du drar hårdare så snurrar det vidare? Eller är det så att bulten inte bottnar så att den klämmer fast fälgen ordentligt? Är det det sistnämnda så har du kanske fel = för långa bultar. Annars så kan det vara så att bulthålet i fälgen är sliten pga att fälgen redan vid tidigare tillfälle inte varit ordentligt åtdragen.
Bultarna går att dra åt och fälgen sitter hu bra som helst. Om man däreomt drar åt med fälgkorset riktigt hårt så snurrar den runt lite, utan att gå lätt. Det går inte med tex handkraft eller mutterdragare.
Man bör poängtera att fastsättningen av hjulen INTE bygger på att det sitter 4 st knappt 12mm "stålpinnar" och förhindrar att hjulet lever sitt eget liv. Utan att dessa 4 grunkor klämmer fast hjulet med en rätt hög kraft mot navet så att friktionen förhindrar saker att gå galet!
Mao, hjulbultar som inte är dragna med rätt moment för att skapa friktionen, kan man likväl skita i att sätta dit!
Mao, hjulbultar som inte är dragna med rätt moment för att skapa friktionen, kan man likväl skita i att sätta dit!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
jdrotz wrote:Bultarna går att dra åt och fälgen sitter hu bra som helst. Om man däreomt drar åt med fälgkorset riktigt hårt så snurrar den runt lite, utan att gå lätt. Det går inte med tex handkraft eller mutterdragare.
????????????????????????????????????????????????????????????????????.
Nu fattar jag ju absolut ingenting. Du menar alltså att du drar åt dom så hårt med fälgkorset sa att inte muttermaskinen orkar dra hårdare? Då skulle jag vilja säga att du drar åt dom för hårt. Aluminiumfälgar? Inte mera än 85 - 95 Nm möjligtvis 100Nm inte mera. Det sitter som berget. Så testa med en momentnyckel och se var du hamnar. Det vanligaste felet är ju att så gott som alla drar för hårt.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Nik wrote:Man bör poängtera att fastsättningen av hjulen INTE bygger på att det sitter 4 st knappt 12mm "stålpinnar" och förhindrar att hjulet lever sitt eget liv. Utan att dessa 4 grunkor klämmer fast hjulet med en rätt hög kraft mot navet så att friktionen förhindrar saker att gå galet!
Ok, kanske läge att åtgärda detta då. Ska prova med gängtapp först och se hur det går.