jdrotz wrote:Bultarna går att dra åt och fälgen sitter hu bra som helst. Om man däreomt drar åt med fälgkorset riktigt hårt så snurrar den runt lite, utan att gå lätt. Det går inte med tex handkraft eller mutterdragare.
Nu fattar jag ju absolut ingenting. Du menar alltså att du drar åt dom så hårt med fälgkorset sa att inte muttermaskinen orkar dra hårdare? Då skulle jag vilja säga att du drar åt dom för hårt. Aluminiumfälgar? Inte mera än 85 - 95 Nm möjligtvis 100Nm inte mera. Det sitter som berget. Så testa med en momentnyckel och se var du hamnar. Det vanligaste felet är ju att så gott som alla drar för hårt.
Det är plåtisar och det är möjligt att jag dragit åt för hårt, men man ska ju ändå inte kunna snurra runt bultarna med ett fälgkors. Jag vet inte vilket moment mutterdragarn var inställd på, det var inte jag som hade loss dem senast....det var på verkstan.
Johnny, Peugeot 405 GTX- 95. Vit (frugans)
Äger också en Volvo 940 -91. Inte lika rolig att busköra med, men går aldrig sönder.
Ja just det. Angående det Nik skrev. Se till att det är rent mellan fälgen och navet. Det är bland annat därför man aldrig ska måla ett nav på den yta som ligger mot fälgen. Torka även bort ev fell eller olja som kan ligga emellan det minskar ju friktionen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Har nu fixat en gängtapp. Nån som har någe tips hur man går tillväga? Ska man skruva in tappen och sedan skruva ut den åt motsatt håll? Ska man använda handkraft eller maskin?
Tacksam för alla svar!
Äger också en Volvo 940 -91. Inte lika rolig att busköra med, men går aldrig sönder.
jdrotz wrote:Kan tillägga att gängorna inte är helt slut. Bulten sitter på plats, men det är den där sista biten som man inte riktigt kan dra åt ordentligt, så jag tror jag provar med gängtapp. Bulten sitter ändå så pass fast att det går att köra utan problem, men vid nästa hjulskiftning blir det nog problem...
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Är det på så sätt att om du drar hårdare så snurrar det vidare? Eller är det så att bulten inte bottnar så att den klämmer fast fälgen ordentligt? Är det det sistnämnda så har du kanske fel = för långa bultar. Annars så kan det vara så att bulthålet i fälgen är sliten pga att fälgen redan vid tidigare tillfälle inte varit ordentligt åtdragen.
Jag tror han helt enkelt menar att när man drar skruven så gör den inte motstånd på det sätt man förväntar sig. Har själv haft samma problem på ett framnav (som jag numera bytt ut). När man drar kommer man upp till ca 50 Nm men sedan ökar inte motståndet eftersom den uppkörda gängan bara kuggar över i stigningen och slits allt mer. Om man tar av hjulet och sätter i skruven i hålet och drar runt tio varv finner man att man kan vicka väldigt mycket på denna skruv. En skruv som sitter i en oskadad gänga sitter betydligt tightare.
Gängtapp kommer inte att förändra detta nämnvärt. Byte av nav eller helicoil (gängreparation) är det som gäller.
Ja det var ju den linjen jag var inne på. En gängtapp gör nog mer skada än nytta eftersom den skär sönder gängorna i navet ännu mer än en hjulbult. Så det återstår väl bara helicoil eller ett nytt nav. Om man då inte svetsar igen hålet och gängar på nytt. Det i sin tur blir nog dyrare än vad både helicoil eller ett nytt nav kostar om man inte har tillgång till rätt maskinpark. Jag skulle ju aldrig ge mig på att borra och gänga om en sådan sak på fri hand.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Fattar ju bara inte vad du har emot helicoil? Vilken större gummeverkstad som helst fixar det åt dig på nolltid. Till en betydligt lägra kostnad.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
[quote="R-Gubbe"]Fattar ju bara inte vad du har emot helicoil? Vilken större gummeverkstad som helst fixar det åt dig på nolltid. Till en betydligt lägra kostnad.[/quote
R-Gubbe wrote:Fattar ju bara inte vad du har emot helicoil? Vilken större gummeverkstad som helst fixar det åt dig på nolltid. Till en betydligt lägra kostnad.
Ta det lugnt nu.... Har inget alls emot Helicoil. Jag trodde bara inte att det var så billigt att leja bort nån som fixar det åt mig. De flesta verkstäder e ju duktiga på att ta betalt nuförtiden, särskilt här i Umeå. Men, om det är så billigt som ni säger så ska jag naturligtvis kolla runt lite. Trodde själv att kostnaden för två helicoil-gängor med arbete skulle vara ungefär lika stor som om jag köpte ut ett nytt nav och bytte själv, dvs ca 1200kr. Om det kostar ungefär samma så är det ju bättre att köpa nya grejer istället för att laga.
Det var ju någon tråd uppe för några veckor sedan och jag har för mig att han fick betala 150 för ett hål. Måste ju vara billigare med två om det är samma nav. Då är ju ändå en del av arbetet redan gjort. Så kolla runt lite du, vem vet du kanske har tur och får det ännu billigare.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Blir navbyte. Fanns ingen här i stan som ville fixa detta till en vettig peng! Hur är det att byta nav? Är det nåt speciellt man bör tänka på? Har bytt på en Volvo tidigare, var inga bekymmer.
(Flyttat till ny tråd!!!!!!)