Et på 205an
Et på 205an
Det finns säkert flera trådar om detta. Och jag sökte faktiskt, men hittade bara et för olika fälgar. Vad jag vill veta är dock vilket mått på et man kan ha på en fälj på 205an utan att använda spacers.
Tror orginalfälgarna har ET 24 ?!
Men har du en bredare fälg än orginalet så blir det mindre utrymme även om du har samma ET, för fälgen bygger ju åt båda hållen..
Eller tänker jag helt galet? hmm
Kanske är det så att är det samma ET på båda så är det lika långt till "mitten".
Mitt råd är att söka på google
Hur det där med ET fungerar
Men har du en bredare fälg än orginalet så blir det mindre utrymme även om du har samma ET, för fälgen bygger ju åt båda hållen..
Eller tänker jag helt galet? hmm
Kanske är det så att är det samma ET på båda så är det lika långt till "mitten".
Mitt råd är att söka på google
309 GTI -91 Såld som reservdelar
405 MI16 -89 Såld
205 GTI -87 Såld
205 GTI -89 Såld
205 GTI -89 Såld
Subaru Legacy 2,0D -09
205 MI16 -89
205 GTI -92 Projekt
Mitsubishi Eclipse -92 Projekt
405 MI16 -89 Såld
205 GTI -87 Såld
205 GTI -89 Såld
205 GTI -89 Såld
Subaru Legacy 2,0D -09
205 MI16 -89
205 GTI -92 Projekt
Mitsubishi Eclipse -92 Projekt
på en 6" bred fälg...... en bil har inget ET. däremot har orginalfälgarna till bilen det.-Skalman- wrote:Är ET19 orginal på 205 GTI 89 och framåt.
jag ger fortfarande rådet att ha en fälg med given bredd och ET monterat och därefter mäta och räkna vad som får plats. det är det som funkar i praktiken. nån kan säga att en fälg som är en viss bredd och ET funkar, men om t. ex. din bakaxel är lite dålig kanske samma kombination skrapar i innerskärmen på din bil? eller tvärt om, en kombination kanske funkar på någons bil just pga av dess bakaxel lutar så han precis klarar skärmkanten?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:på en 6" bred fälg...... en bil har inget ET. däremot har orginalfälgarna till bilen det.-Skalman- wrote:Är ET19 orginal på 205 GTI 89 och framåt.
Mig veterligen levererades den endast med de fälgarna orginal
Blir lätt ofullständigt när man skriver fort, hoppas de flesta förstår ändå. Orginalfälgar är ju en rätt bra ledstjärna för vilka dimensioner man ska ha på eftermarknadsfälgar.
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)
Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)
Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
-Skalman- wrote:datapata wrote:på en 6" bred fälg...... en bil har inget ET. däremot har orginalfälgarna till bilen det.-Skalman- wrote:Är ET19 orginal på 205 GTI 89 och framåt.
Mig veterligen levererades den endast med de fälgarna orginal![]()
Blir lätt ofullständigt när man skriver fort, hoppas de flesta förstår ändå. Orginalfälgar är ju en rätt bra ledstjärna för vilka dimensioner man ska ha på eftermarknadsfälgar.
precis det jag ville få fram... oftast frågas det bara efter ET, men vet man inte bredden på fälgen säger det ju ingenting om man bara vet ET. just däför jag påpekade att det var ET 19 som gäller med en 6" bred fälg
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:-Skalman- wrote:datapata wrote:på en 6" bred fälg...... en bil har inget ET. däremot har orginalfälgarna till bilen det.-Skalman- wrote:Är ET19 orginal på 205 GTI 89 och framåt.
Mig veterligen levererades den endast med de fälgarna orginal![]()
precis det jag ville få fram... oftast frågas det bara efter ET, men vet man inte bredden på fälgen säger det ju ingenting om man bara vet ET. just däför jag påpekade att det var ET 19 som gäller med en 6" bred fälg
Och för en 7" bred fälg då?
Uppskattningsvis runt et5. Rätta mig gärna någon om jag har fel 

Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Jag skulle nog mäta för att vara på den säkra sidan. Man vill ju inte gärna att det tar i när men sedan kör. Det är ju en sak på en utställningsbil den behöver ju inte vara körbar med den setupen som den har på utställningen.
Men får jag gissa i ditt räkne exempel så vore väl en 15 - 20 mm något att testa iaf.
Men får jag gissa i ditt räkne exempel så vore väl en 15 - 20 mm något att testa iaf.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
med en fälg som är 16" eller större kan man skippa utsticket på däcken när man räknar om du inte ska ha balongdäck monterat. jag VET att ET 15 funkar, iaf på min bil. kolla dock så inte din bakaxel lutar för mycket för det finns inte mycket plats kvar innåt då. lägre ET har jag inte kört på stora fälgar men iaf på min finns det plats för ET 10 också. tänk bara på att framhulen kommer väldigt långt ut då....ganska precis så ET 15 sitter innanför skärmkanten på min bil.
som sagt, skaffa fälgarna först ock mät sen så ska du se det ordnar sig. nån kanske t.o.m har spacer att låna ut till dig för att se vad som passar.
som sagt, skaffa fälgarna först ock mät sen så ska du se det ordnar sig. nån kanske t.o.m har spacer att låna ut till dig för att se vad som passar.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:med en fälg som är 16" eller större kan man skippa utsticket på däcken när man räknar om du inte ska ha balongdäck monterat. jag VET att ET 15 funkar, iaf på min bil. kolla dock så inte din bakaxel lutar för mycket för det finns inte mycket plats kvar innåt då. lägre ET har jag inte kört på stora fälgar men iaf på min finns det plats för ET 10 också. tänk bara på att framhulen kommer väldigt långt ut då....ganska precis så ET 15 sitter innanför skärmkanten på min bil.
Ju större ET desto mer kommer hjulen ut alltså? Men jag behöver inte använda spacers då alltså? Vad tycker SBP om att hjulen sticker utanför hjulhusen?
marcoh wrote:datapata wrote:med en fälg som är 16" eller större kan man skippa utsticket på däcken när man räknar om du inte ska ha balongdäck monterat. jag VET att ET 15 funkar, iaf på min bil. kolla dock så inte din bakaxel lutar för mycket för det finns inte mycket plats kvar innåt då. lägre ET har jag inte kört på stora fälgar men iaf på min finns det plats för ET 10 också. tänk bara på att framhulen kommer väldigt långt ut då....ganska precis så ET 15 sitter innanför skärmkanten på min bil.
Ju större ET desto mer kommer hjulen ut alltså? Men jag behöver inte använda spacers då alltså? Vad tycker SBP om att hjulen sticker utanför hjulhusen?
Tvärt om, högre ET (25 sitter längre in än 13 som på mina bilder) så du kommer behöva spacers. SBP är inte allt för glada om du kommer in med hjul som går utanför hjulhusen. Då får du sätta på andra plastbreddare
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
hediis wrote:marcoh wrote:datapata wrote:med en fälg som är 16" eller större kan man skippa utsticket på däcken när man räknar om du inte ska ha balongdäck monterat. jag VET att ET 15 funkar, iaf på min bil. kolla dock så inte din bakaxel lutar för mycket för det finns inte mycket plats kvar innåt då. lägre ET har jag inte kört på stora fälgar men iaf på min finns det plats för ET 10 också. tänk bara på att framhulen kommer väldigt långt ut då....ganska precis så ET 15 sitter innanför skärmkanten på min bil.
Tvärt om, högre ET (25 sitter längre in än 13 som på mina bilder) så du kommer behöva spacers. SBP är inte allt för glada om du kommer in med hjul som går utanför hjulhusen. Då får du sätta på andra plastbreddare
Okej, tack. Jag har ju ett par 14", smala som cykel däck, som man kan montera inför besiktning annars
marcoh wrote:Om jag har en fälg som är 17", 7" bred och 25 i et med 205/40 däck. Hur pass breda spacers behöver jag för att de ska passa mina 205a då?
10mm räcker! Kör så på min 205:a...
www.almostracing.se
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
m@s wrote:marcoh wrote:Om jag har en fälg som är 17", 7" bred och 25 i et med 205/40 däck. Hur pass breda spacers behöver jag för att de ska passa mina 205a då?
Vad kör du för spacers då? Vanliga med centrumstyrning eller bolt on?
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
hediis wrote:m@s wrote:marcoh wrote:Om jag har en fälg som är 17", 7" bred och 25 i et med 205/40 däck. Hur pass breda spacers behöver jag för att de ska passa mina 205a då?
Vad kör du för spacers då? Vanliga med centrumstyrning eller bolt on?
+ 12mm längre bult.
www.almostracing.se