"Huggande" koppling - Peugeot 206 GTI
"Huggande" koppling - Peugeot 206 GTI
Hallå!
Köpte för ca 2 veckor en riktigt fin Peugeot 206 GTI -03.
Har dock ett problem med den som börjar bli enerverande.
När man ska iväg på 1:an och slirar på kopplingen trummar och vibrerar det ganska kraftigt. Samma gäller när man motorbromsar och släpper upp kopplingen (i normal takt).
När man väl slutat slira på kopplingen så går både motor och växellåda hur fint som helst, och när man växlar uppåt när man redan rullar är det inga problem.
Min käre far tror att det kan ha kommit olja på kopplingslammellen som då gör att kopplingen "hugger" när man slirar på den. Dock finns det inget synligt oljeläckage någonstans.
Är det någon annan som har liknande problem?
Tacksam för svar.
Köpte för ca 2 veckor en riktigt fin Peugeot 206 GTI -03.
Har dock ett problem med den som börjar bli enerverande.
När man ska iväg på 1:an och slirar på kopplingen trummar och vibrerar det ganska kraftigt. Samma gäller när man motorbromsar och släpper upp kopplingen (i normal takt).
När man väl slutat slira på kopplingen så går både motor och växellåda hur fint som helst, och när man växlar uppåt när man redan rullar är det inga problem.
Min käre far tror att det kan ha kommit olja på kopplingslammellen som då gör att kopplingen "hugger" när man slirar på den. Dock finns det inget synligt oljeläckage någonstans.
Är det någon annan som har liknande problem?
Tacksam för svar.
Jag upplever också att det är svårt att glida iväg från stillastående med 206an, just det där vibrerandet finns där om man inte tar det extremt lugnt och möter med gasen på exakt rätt läge.
Mer gas ger bara onödigt varvande.
Det kan visserligen vara att jag efter 3 år ändå inte lärt mig just den manövern perfekt, men lite konstigt är det då de flesta andra bilarna är hur enkla som helst när det gäller samma sak.
Det där med motorbromsen som du nämner har jag dock inte märkt, eller kanske helt enkelt inte tänkt på.
Det kan visserligen vara att jag efter 3 år ändå inte lärt mig just den manövern perfekt, men lite konstigt är det då de flesta andra bilarna är hur enkla som helst när det gäller samma sak.
Det där med motorbromsen som du nämner har jag dock inte märkt, eller kanske helt enkelt inte tänkt på.
krille! wrote:Jag upplever också att det är svårt att glida iväg från stillastående med 206an, just det där vibrerandet finns där om man inte tar det extremt lugnt och möter med gasen på exakt rätt läge.
Det vibrerar alltså markant, inte bara pedalen utan typ hela bilen. Vi provkörde ett par andra 206:or som inte hade några vibrationer alls, så det är inte normalt.
Last edited by chrillo on Wed May 14, 2008 17:52, edited 1 time in total.
Detta är inte något som kan anses vara normalt, då det vibrerar ordentligt. (jag är van med en 205 junior från -89, så jag är inte känslig
) De saker som det kan vara så vitt jag hittat på forum etc är antingen oljeläckage (varav viss del har hamnat på kopplingen) eller ett trasigt motorfäste. Men eftersom motorn är fixerad och det inte hörs något klonkljud när man gasar/släpper gasen snabbt så bör inte detta vara problemet.
Är det någon som har en annan möjlig orsak till problemet jag och en del andra har?
Väldigt tacksam för svar
Är det någon som har en annan möjlig orsak till problemet jag och en del andra har?
Väldigt tacksam för svar
- Richard Gustavsson
Som sagt , blir till att byta koppling om det ska bli bra.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Koppling slut, tryckplattan åt skogen, växellådsfästet åt H-vete.
Hade en bil på jobbet som skakade som attan när man skulle iväg.
Det visade sig att växellådan inte satt fast som den skulle. Hur fick vi reda på det då?
Jo fästet lossnade o lådan lossnade helt från det.
Det blev till att bärga skiten.
Till saken hör åxå att den skakade innan så kopplingspaketet byttes ut. Skakningarna slutade men Volvoverkstaden hade glömt att dra åt lådan ordentligt i fästet.
Bilen? En Renault Master.
Hade en bil på jobbet som skakade som attan när man skulle iväg.
Det visade sig att växellådan inte satt fast som den skulle. Hur fick vi reda på det då?
Jo fästet lossnade o lådan lossnade helt från det.
Till saken hör åxå att den skakade innan så kopplingspaketet byttes ut. Skakningarna slutade men Volvoverkstaden hade glömt att dra åt lådan ordentligt i fästet.
Bilen? En Renault Master.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.