färdator paj...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Herrsby

färdator paj...

Post by Herrsby »

Har en 206 gti -03 och nu har knappen till färddatorn pajat... jag har fastnat på genomsnittshastigheten. själva färddatorn verkar funka men jag kan inte byta vy. något som har några erfarenheter kring detta fel?

jag har varit inne på en skrot och kollat då jag tänkte att det kanske bara är att byta själva spaken men icke! jag måste köpa hela modulen för alla spakar bakom ratten, lyse/vägvisare, spolare/torkare/färddator och stereostyrning. hela skabraket kostade 1500:-, en ny skulle kosta runt 3500:-

och då man måste ta bort ratten blir jag lite osäker då jag inte är helt hemma på bilmeckande, det är ju airbag i ratten och jag vill ju inte att det ska smälla i mitt "vackra" ansikte! :lol: men det kanske inte är några problem att trixa med den?
lasse86

Re: färdator paj...

Post by lasse86 »

Herrsby wrote:Har en 206 gti -03 och nu har knappen till färddatorn pajat... jag har fastnat på genomsnittshastigheten. själva färddatorn verkar funka men jag kan inte byta vy. något som har några erfarenheter kring detta fel?

jag har varit inne på en skrot och kollat då jag tänkte att det kanske bara är att byta själva spaken men icke! jag måste köpa hela modulen för alla spakar bakom ratten, lyse/vägvisare, spolare/torkare/färddator och stereostyrning. hela skabraket kostade 1500:-, en ny skulle kosta runt 3500:-

och då man måste ta bort ratten blir jag lite osäker då jag inte är helt hemma på bilmeckande, det är ju airbag i ratten och jag vill ju inte att det ska smälla i mitt "vackra" ansikte! :lol: men det kanske inte är några problem att trixa med den?

Hmm samma sak har hänt mig. Störigt :( Skulle en nya gå på 3500+arbete på verkstad? Tveksamt om det är värt det..
lasse86

Post by lasse86 »

Dra mig baklänges.. rekade lite på spaken/knappen och det funkar igen :D Ibland ska man ha tur
Bim

Post by Bim »

lasse86 wrote:Dra mig baklänges.. rekade lite på spaken/knappen och det funkar igen :D Ibland ska man ha tur

Ibland är det bara en peugeot :wink:
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
lasse86

Post by lasse86 »

Haha fransoserna är inte så dum ändå kanske ;)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Brukar säga: Häll en flaska rött i tanken och stoppa en vitlöksbaguette i handskfacket så trivs de.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Herrsby

Post by Herrsby »

Hmm samma sak har hänt mig. Störigt Skulle en nya gå på 3500+arbete på verkstad? Tveksamt om det är värt det..

ja bara modulen kostade 3500:- så bara för att en liten knapp går sönder så får man antagligen pröjsa ca 4500-5000:- för den lilla knappen... INTE aktuellt.

Men vad gjorde du för att få den att funka? plockade du bort kåpan bakom ratten? ser man någe fel eller pilla du bara lite o så funkade det?
lasse86

Post by lasse86 »

Herrsby wrote:
Hmm samma sak har hänt mig. Störigt Skulle en nya gå på 3500+arbete på verkstad? Tveksamt om det är värt det..

ja bara modulen kostade 3500:- så bara för att en liten knapp går sönder så får man antagligen pröjsa ca 4500-5000:- för den lilla knappen... INTE aktuellt.

Men vad gjorde du för att få den att funka? plockade du bort kåpan bakom ratten? ser man någe fel eller pilla du bara lite o så funkade det?

Det är bra sjukt.. Dyrt! Ja jag kollade lite och pillade/rekade på knappen och vips så funkade det :D
Herrsby

Post by Herrsby »

Nu har jag fått hela modulen utbytt, fick pröjsa 1500:- för delen sen hittade en mekare som bara tog 400:- för att byta, det är bra att ha kontakter :)

nu funkar allt som det ska igen, ett tag till hoppas jag eftersom det var en begagnad del

nån som vill ha en begagnad och antagligen mer eller mindre trasig modul? jag har varit o pillat lite i den då jag ville se hur det såg ut inuti den men jag tror man kan ta till vara på t ex stereo-spaken eller spaken till ljus-/helljuset

det leder mig till en ny fråga, stereo-spaken verkar vara en plug n play del i denna modul och inte en fast del som de andra spakarna. det finns en liknande kontakt på andra sidan. är den kontakten möjligtvis till för farthållaren? och är det bara att montera en sådan spak och så har man en farthållare eller krävs det mer för att få det?
JGS

Post by JGS »

Mjukvara.
Post Reply