Byte fjäderben 605 - akut!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
vilkenkarl

Byte fjäderben 605 - akut!!!

Post by vilkenkarl »

Morsning!

Nu kanske jag har tagit mig lite vatten över huvudet.
Hittade en 605 SRDT -93 för en mycket rimlig penning på blocket vilken jag köpte.
Brusten framfjäder höger fram samt damasken kass avskräckte inte ett dugg.
Jag åkte till skroten och lirkade loss ett nytt ben och tuffade iväg till säljaren för att byta den, glatt överaskad över att det endast tog 20 minuter att slita loss den.
Givetvis var det fel ben så de 9 milen kördes visst i onödan, fjäderbenet på objektet har någon form av hydraulik i toppen. Dessutom gick ett bromsrör av, den var helt genomrostad :x

Nu till frågan; hur sjutton lossar man den? Trycket jag lite försiktigt på ventilen på benet sprutar det vilt så jag törs knappt tänka på vad som händer om jag lossar hela slangen...
-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
Bengt C

Post by Bengt C »

Det här fattar jag inte; "någon form av hydraulik i toppen"
Har du plockat av ett fjäderben från en Citroën, eller? Finns ingen hydraulik på 605:ans fjäderben, i synnerhet inte på toppen. Många har konventionella fjäderben. Vissa (t.ex. min) har en elektronisk stötdämpare med en liten elektrisk kontakt i toppen av fjäderbenet.
vilkenkarl

Post by vilkenkarl »

Ahh, nu kan jag slappna av. Jag ringde tre olika verkstäder innan jag fick napp.
Hydrauliken i toppen är tyligen någonting fransmännen kopplat till motorfästet (?!?) för att kompensera gupp i vägen. Låter besynnerligt, men efter att ha skruvat en hel del Citroën borde jag kanske inte bli förvånad. Ledningen ska bli trycklös om man lyfter lite på motorn tydligen, men den behövs inte tas bort vid fjäderbensbyte om jag ska tro mekanikern.

Den som lever får se, i eftermiddag gör jag ett nytt försök.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Det är väl sådana där fjäderben med ställbara dämpare m olika lägen du fått tag i. Men de är ju, som Bengt säger, elektriskt manövrerade.

:?:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Peugeot_605 wrote:Det är väl sådana där fjäderben med ställbara dämpare m olika lägen du fått tag i. Men de är ju, som Bengt säger, elektriskt manövrerade.

Nej? Det är hydrauliskt uppstyvade motorfästen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Claes B wrote:
Peugeot_605 wrote:Det är väl sådana där fjäderben med ställbara dämpare m olika lägen du fått tag i. Men de är ju, som Bengt säger, elektriskt manövrerade.

Nej? Det är hydrauliskt uppstyvade motorfästen.

Aha, har aldrig sett sådana. :)
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
krille!

Post by krille! »

Hur gick det?
vilkenkarl

Post by vilkenkarl »

Det gick riktigt smidigt att byta benet, lite fastrostat, men inget som en väl tilltagen rörtång inte kunde lösa.
Jag tappade däremot tången rakt på blomsslangen som givetvis knäcktes, så jag fick nypa om bromsslangen med en svetstång för att kunna halta hem med bilen. En ny monterar jag idag...
OBS!! Bromsslangar köper man definitivt bäst original! 266 kr för slangen på peugeot jämfört med 406 kr (AD-center) och ca 450 kr på mekonomen.

Nu ska jag bara klura ut hur högt oljetryck det ska vara i motorfästet, det verkar vara lite lågt då motorn vibrerar mot karossen...
Post Reply