munne wrote:Jag skall renovera mina, va inne på ett helikotperföretag här nere i Polen men de vill inte ta jobbet, jag orkar inte vänta mer vill få bilen o rulla så snabbt så möjligt och jag menar axlarna från Finland verkar göra jobbet Mikko's T16 är inte helt orginal om man säger så:)
skickade du dom till dom som byggde om dom för runt 800euro? har också funderat på det, 800 e ju snäppet billigare än 2000euro
munne wrote:Jag skall renovera mina, va inne på ett helikotperföretag här nere i Polen men de vill inte ta jobbet, jag orkar inte vänta mer vill få bilen o rulla så snabbt så möjligt och jag menar axlarna från Finland verkar göra jobbet Mikko's T16 är inte helt orginal om man säger så:)
skickade du dom till dom som byggde om dom för runt 800euro? har också funderat på det, 800 e ju snäppet billigare än 2000euro
Har du dina axlar lösa?
nope. tänkte i förberedande syfte, ju billigare desto bättre.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Fick packningarna tillverkade här nere, behöver du ett par låter jag de tillverka en uppsättning till. Just nu vill jag bara kicka igång den, nästa steg blir biffigare koppling och så måste jag se över v-lådan.
munne wrote:Fick packningarna tillverkade här nere, behöver du ett par låter jag de tillverka en uppsättning till. Just nu vill jag bara kicka igång den, nästa steg blir biffigare koppling och så måste jag se över v-lådan.
Ok låter ju underbart, inte för att ja ska plocka isär den som det ser ut nu men man vet ju aldrig allt kan hända
kör så långt du kan på organisk lamell just för att skona drivlina och framför allt 1ans drev och diffarna. Att du inte köpa billet mellan diff från charles A nu också när du ändå va igång
Tryckplattan som sitter orginal är ganska grym 400nm på orginal koppling är mycket
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
munne wrote:Fick packningarna tillverkade här nere, behöver du ett par låter jag de tillverka en uppsättning till. Just nu vill jag bara kicka igång den, nästa steg blir biffigare koppling och så måste jag se över v-lådan.
Ok låter ju underbart, inte för att ja ska plocka isär den som det ser ut nu men man vet ju aldrig allt kan hända
kör så långt du kan på organisk lamell just för att skona drivlina och framför allt 1ans drev och diffarna. Att du inte köpa billet mellan diff från charles A nu också när du ändå va igång
Tryckplattan som sitter orginal är ganska grym 400nm på orginal koppling är mycket
Biffigare mellan diff kommer i framtiden, det blev för mkt stålar på en gång, som tur är blir jag klar med studierna nu i slutet på Juni och vad jag har fått höra så tjänar läkare ganska bra i Norge då kommer peggan få det allra bästa stålar kan köpa, just nu är det student budget som gäller:)
Ettans drev hmm vi ordnar rejäla grejer här nere i Polen ska du se.
ska ev riva lådan nästa helg och byta synkringarna på 2an och 3ans växel, är det nån som har art nr till dessa?
är det något annat ja ska tänka på när ja nu ändå har den nere?
Ska passa på att skjustera ena gaffeln så back gaffeln inte kan gå lika högt upp då ja tror det är de som är felet på min låda.
Men hur går ja tillväga för att få ut dreven och axlarna ur lådan? nån speciell teknik jag bör använda? till exempel vilken axel ja bör börja ta ut tex?
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Kolla så klorna på urkopplingshävarmen inte är sprucken.
Lika bra att lägga en söm med svetsen på vardera sidan lik som.
Passa dig för kulorna och fjädrarna i synkroniseringen i femte växeln när du plockar bort den.
Man behöver ju inte plocka isär den utan bara lyfta av den, men det gjorde jag så nån av kulorna flög iväg.
Sen syns det ganska väl vilken ordning det blir. Det faller som på plats fast tvärtom.
Benjamin wrote:Kolla så klorna på urkopplingshävarmen inte är sprucken. Lika bra att lägga en söm med svetsen på vardera sidan lik som.
Passa dig för kulorna och fjädrarna i synkroniseringen i femte växeln när du plockar bort den. Man behöver ju inte plocka isär den utan bara lyfta av den, men det gjorde jag så nån av kulorna flög iväg.
Sen syns det ganska väl vilken ordning det blir. Det faller som på plats fast tvärtom.
okej. Jo 5ans synk är ingen höjdare det hände mig också alla kulor flög iväg som tur va hade ja ingen musik på i garaget så ja lyssnade efter dom allihopa och sen började jakten det hände mer än en gång dessutom! Den är lite knepig att få ihop själv.
ska inspektera mina klor som du skrev och lägga en söm på vardera sida för o vara säker.
Ska ge mig på o lufta den dära jävla kopplingen också!
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Jaha ok:) så man kan få de gjort på de viset oxå? Ja men då är de ju ingen mening att göra helt nya axlar ju..
Vad kosta de där, och vart får man de gjort?:)
Visst är det mening med att få de gjorda i ett stycke istället för denna metod, men jag hade helt enkelt inte råd at slänga ut 2480 euro så det fick bli budget variant, detta ska funka också grabbarna i Finland kör med dessa axlar och deras bilar är inte helt orginalnär det gäller hp:)
Kontakta Juho Järvinen ifall du är intresserad, operationen gick på 900 euro.
Har en mkt god nyhet till er alla!!!!Mina finska axlar befinner sig just nu på ritbordet skall starta en produktion av förstärkta axlar, dessa kommer då inte vara utförda som de finska med det menar jag att de kommer tillverkas i ett stycke men de kommer ha den finska splines designen etc.
Priset kommer ligga på runt 1000 euro.