eftermarknadssprut/tändning till mi16

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

eftermarknadssprut/tändning till mi16

Post by datapata »

jag funderar på att köra nåt annat sprut på min 205 mi16. kör helt vanlig sugmotor så inte så mycket extra lull behövs. så vad ska man ha? finns ju en hel massa olika varianter. typ haltech, vems, Autronic m.fl, finns hur mycket som helst. det får gärna inte vara för dyrt heller eftersom jag förlorar jobbet om en månad och har hus mm som kostar så Nira går bort ganska fort :roll:
jag har funderat på ms, men där är ju en hel djungel! så vad ska jag ha om jag kör ms? finns ju tusen olika kort, versioner och mjukvaror..... dessutom behöver jag köpa ett ihopmonterat isf, fixar nog inte att sätta ihop ett själv. kabelhärva osv fixar jag, men att löda kretkort känner jag mig tveksam till..
andra förslag? i england verkar omex, emerald och dta ganska populära...nåt att ha?
kravet jag har är att det ska vara relativt "enkelt" att få till en bra mapp, då är jag nöjd.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Nik

Post by Nik »

Om man inte är ute efter speciella funktioner så är de viktigaste punkterna; programvara och pris.
Kolla runt på de olika tillverkarnas programvaror, kolla screenshots och ladda ner o testa i de fall det går.
Är du inte jättepigg på att mappa själv så kolla med de firmor runtomkring dig som håller på med sådant vilka system dom föredrar att jobba med.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SNILLET
Crew
Crew

Re: eftermarknadssprut/tändning till mi16

Post by SNILLET »

datapata wrote:jag funderar på att köra nåt annat sprut på min 205 mi16. kör helt vanlig sugmotor så inte så mycket extra lull behövs. så vad ska man ha? finns ju en hel massa olika varianter. typ haltech, vems, Autronic m.fl, finns hur mycket som helst. det får gärna inte vara för dyrt heller eftersom jag förlorar jobbet om en månad och har hus mm som kostar så Nira går bort ganska fort :roll:
jag har funderat på ms, men där är ju en hel djungel! så vad ska jag ha om jag kör ms? finns ju tusen olika kort, versioner och mjukvaror..... dessutom behöver jag köpa ett ihopmonterat isf, fixar nog inte att sätta ihop ett själv. kabelhärva osv fixar jag, men att löda kretkort känner jag mig tveksam till..
andra förslag? i england verkar omex, emerald och dta ganska populära...nåt att ha?
kravet jag har är att det ska vara relativt "enkelt" att få till en bra mapp, då är jag nöjd.

Finns ju en kille i Falun som är lite här på forumet, som säljer färdigbyggd MSbox åt dig om du vill. Jag skulle kanske också kunna göra det men har nog tyvärr...inte tid, tar en stund å bygga ihop det.

Det du behöver är en MSV3 med VR ingång(för ÖDP:n) och en tändspoleutgång samt en utgång för tomgångsmotorn. Definitivt inget avancerat. Kör du sedan bredbandslambda så behöver du i princip inte kunna nåt alls, nästan, för att få till en jättebra bränslemapp med hjälp av megalogviewer. Tändmappen däremot måste du fixa själv, jag har lite olika liggande någonstans till Mi16 också har jag för mig....

Mycket beror nog på vad folk är vana vid när de rek. Spruten är relativt duktiga allihop nuförtiden, köp det som du får sjysstast pris på samt har någon person tillgänglig i din någorlunda närhet som kan assistera dig "hands on" när du skall starta upp och mappa in.

Skall tydligen finnas en del lågvattenmärken som inte interpolerar värdena mellan olika map-bins, vilket suger HÅRT, men jag har inte lyckats få fram vilka sprut det gäller.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Kan lägga ett gott ord för Haltech iaf, jag själv och några i bekantskapskretsen kör med det och det är relativt lätt att mappa.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

tack för svaren! ms är helt klart ett alternativ om nån kan bygga ihop ett åt mig...fast tomgångsmotorn kan jag nog skippa, jag ska nog styra tomgången med gasspjälle* :) jag hade nog tänkt försöka få till en mapp själv i första hand, kostar en del om man ska lämna bort. kan nog finnas nån i bekantskapskretsen som kan ge lite hjälp på traven med. tändmapp BÖR väl inte vara så svår att pricka rätt, lär finnas en hel del info på nätet också. och kör man sen med bredbandslambda går det väl få bilen körbar iaf och lära sig hur grejorna funkar...

men haltech bör också funka helt ok? hur var det där med att det är svårt att få det funka med 60-2 trigger? var väl nån som haft problem med det? nypris på ett ok haltech med basfunktioner? lämplig modell? har hittat begagnade för 6-7k.. samt samma pris för ett vems..
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Du behöver inte bredbandslambda för att få en sugis körbar.... det är normalt inte speciellt långt från Lambda 1 du behöver ha vid högre belastning, och jag har hitills inte hört talas om NÅGON som rasat en sugis (av någorlunda normalt snitt, inte nåt topfuel dragster tjafs eller så :lol: ) genom det klassiska MS budget förfarandet, att skapa en map med autotune eller megalogviewer där hela arbetsomådet läggs mot lambda 1, sedan kan du enkelt räkna fram hur mycket du behöver såsa på för att hamna på sådär 13:1 eller nåt sånt.

Vill du sedan ha max prestanda kan megalogviewer hjälpa dig där också genom att du enkelt kan läsa ut din acceleration i olika enheter vid olika varvtal och växlar, och på så sätt testa dig fram till vad som ger bäst prestanda i bränsle och tändning.

Jag kan babbla i evigheter så nu slutar jag :lol:

edit, jag läste på i typ15 månader i megamanual och forumen innan jag började...... så det kanske inte är så enkelt som det låter ändå :lol: :lol:
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

datapata wrote:
men haltech bör också funka helt ok? hur var det där med att det är svårt att få det funka med 60-2 trigger? var väl nån som haft problem med det? nypris på ett ok haltech med basfunktioner? lämplig modell? har hittat begagnade för 6-7k.. samt samma pris för ett vems..

Ja dom är dåliga på 60-2 trigger. Alla kör med Autronics adapter och då funkar det klockrent.

JAG skulle hellre köpt ett beggat Haltech för dom pengarna än ett MS eller Vems men jag är som sagt partisk. Jag gav själv 7500.- för mitt och det är modernt och saknar inga funktioner alls.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote: saknar inga funktioner alls.

Förutom just en säker inbyggd 60-2 funktion då.
Vilket ju går att lösa.

Har faktiskt sett beg haltech i spannet 5000-7000:- för de modernare varianterna. Beror lite på vad som följer med.

Ligger nåt på blocket för sådär 6000bl.a. men jag kommer inte ihåg modellen.
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
TheDagger wrote: saknar inga funktioner alls.

Förutom just en säker inbyggd 60-2 funktion då.
Vilket ju går att lösa.

Ja lösningen funkar 100%.

Men kör man nån annan typ av givare är det inga problem.
Joi

Post by Joi »

En helt ny färdiglödd msbox får man för 3000:-
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

TheDagger wrote:
datapata wrote:

Ja dom är dåliga på 60-2 trigger. Alla kör med Autronics adapter och då funkar det klockrent.

JAG skulle hellre köpt ett beggat Haltech för dom pengarna än ett MS eller Vems men jag är som sagt partisk. Jag gav själv 7500.- för mitt och det är modernt och saknar inga funktioner alls.

vart köper jag ett haltech till det priset? vilken modell har du?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

datapata wrote:
TheDagger wrote:
datapata wrote:

vart köper jag ett haltech till det priset? vilken modell har du?

Man idiotletar på nätet var dag tills det dyker upp ett. Mitt googlade jag fram på miataforumet en dag.
Mitt är ett E8.
Även äldre Haltech som E6-serien är bra.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag har letat och sökt info ett bra tag nu, verkar inte vara så stor prisskillnad på ett begagnat gammalt heltech och ett nytt modernt :roll: ett E6X med kabelhärva mm får man billigast för ca 9k från tillverkarlandet där det hoppar kängrus överallt :D men sen tillkommer ju den där adaptern och då är man uppe i ca 10 lök. visst det är en investering men går det komma undan billigare med samma resultat passar det bättre för tillfället. så därför funderar jag på att prova med ett ms till en början och uppgradera om jag känner att det behövs så småningom. då är frågan vem som är sugen på att bygga ett åt mig? :lol:
går det köpa färdigbyggda efter spec nånstans? tidsramen tills det bör vara klart är ett par månader eller så, men gör inget om det går snabbare :roll:

Edit: eller om nån har ett att sälja som skulle passa mig?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
205mi16

Post by 205mi16 »

om du får fatt på nån som kan bygga en box så är jag intresserad oxå:p
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

205mi16 wrote:om du får fatt på nån som kan bygga en box så är jag intresserad oxå:p

känner inte du nån som har nåt att sälja? token på ford då? fixar jag ett ms kan jag prova mig fram på min bil, så hjälper jag dig sen :wink: måste betala medlemsavgiften nångång så jag kommer in i projektavdelningen igen, ska bara luska reda på vilket medlemsnumer jag har :lol:

oj, blev lite OT
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
205mi16

Post by 205mi16 »

nej, han på ford körde med chippad cossie:p däremot har jag en hestec-box och en gems-box ligger på jobbet. jag skulle kunna använda hestec-boxen men det saknas kabelhärva och kontackstycken=s
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

datapata wrote:jag har letat och sökt info ett bra tag nu, verkar inte vara så stor prisskillnad på ett begagnat gammalt heltech och ett nytt modernt :roll: ett E6X med kabelhärva mm får man billigast för ca 9k från tillverkarlandet där det hoppar kängrus överallt :D men sen tillkommer ju den där adaptern och då är man uppe i ca 10 lök. visst det är en investering men går det komma undan billigare med samma resultat passar det bättre för tillfället. så därför funderar jag på att prova med ett ms till en början och uppgradera om jag känner att det behövs så småningom. då är frågan vem som är sugen på att bygga ett åt mig? :lol:
går det köpa färdigbyggda efter spec nånstans? tidsramen tills det bör vara klart är ett par månader eller så, men gör inget om det går snabbare :roll:

Varför inte ett mellanting? Nytt VEMS för 6k typ?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
datapata wrote:jag har letat och sökt info ett bra tag nu, verkar inte vara så stor prisskillnad på ett begagnat gammalt heltech och ett nytt modernt :roll: ett E6X med kabelhärva mm får man billigast för ca 9k från tillverkarlandet där det hoppar kängrus överallt :D men sen tillkommer ju den där adaptern och då är man uppe i ca 10 lök. visst det är en investering men går det komma undan billigare med samma resultat passar det bättre för tillfället. så därför funderar jag på att prova med ett ms till en början och uppgradera om jag känner att det behövs så småningom. då är frågan vem som är sugen på att bygga ett åt mig? :lol:

Kostnadsmässigt så har väl VEMS en fördel, Bredbandslambda interfacet sitter väl i själva styrboxen där ?, så man bara behöver köpa sensorn ?
Hans Hellström

m@s

Post by m@s »

SNILLET wrote:
TheDagger wrote:

Kostnadsmässigt så har väl VEMS en fördel, Bredbandslambda interfacet sitter väl i själva styrboxen där ?, så man bara behöver köpa sensorn ?

Ja! ...och ev en display så har man en komplett bredbandslambda oxå! :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Post Reply