Generator spänning 106 Rallye?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Generator spänning 106 Rallye?

Post by Attsäter »

Vad ger en frisk generator på en sån?

Har bestämt för mig att en helt frisk ska ge 14,2 volt.... Stämmer detta verkligen?
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
SNILLET
Crew
Crew

Re: Generator spänning 106 Rallye?

Post by SNILLET »

Attsäter wrote:Vad ger en frisk generator på en sån?

Har bestämt för mig att en helt frisk ska ge 14,2 volt.... Stämmer detta verkligen?

Cirka 14 iaf, sedan skiljer det, regulatorerna har olika spänningar, de lägsta ligger på 13.8 och de högsta på 14.4.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Min ger vid tomgång 13,4 och vid 3000rpm 13,7..... Tyckte det kändes lite lite.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Attsäter wrote:Min ger vid tomgång 13,4 och vid 3000rpm 13,7..... Tyckte det kändes lite lite.

Låter lite klent.
Hans Hellström

Soderqvist

Post by Soderqvist »

Klen ja, men samtidigt fullt tillräckligt! Ska du jaga dB inom bilstereo så är juh 14.4 stabilt i ett orginal elsystem att föredra...

//Soderqvist
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Soderqvist wrote:Klen ja, men samtidigt fullt tillräckligt! Ska du jaga dB inom bilstereo så är juh 14.4 stabilt i ett orginal elsystem att föredra...

//Soderqvist

Handlar inte om det, ligger spänningen så lågt fungerar inte generatorn som den skall vilket bl.a. kan störa insprutning m.m. dessutom.
Hans Hellström

Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

SNILLET wrote:
Soderqvist wrote:Klen ja, men samtidigt fullt tillräckligt! Ska du jaga dB inom bilstereo så är juh 14.4 stabilt i ett orginal elsystem att föredra...

//Soderqvist

Handlar inte om det, ligger spänningen så lågt fungerar inte generatorn som den skall vilket bl.a. kan störa insprutning m.m. dessutom.

Min bil e störd, och jag har för mig att dom franska injengörerna har väldigt dåliga toleranser på styrningen till bla insprutning.... :roll:
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Attsäter wrote:
SNILLET wrote:

//Soderqvist

Min bil e störd, och jag har för mig att dom franska injengörerna har väldigt dåliga toleranser på styrningen till bla insprutning.... :roll:

Det är ju marelli på de där bilarna, hade ju ett enklare marelli original på 309:an, det tyckte iiiinte om när generatorn var inkonsekvent iaf.... :lol:
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Min 106 laddade 14,2 och samma generator sitter nu i min AX :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:Min 106 laddade 14,2 och samma generator sitter nu i min AX :)

14,2 är ju fullt normalt.
Hans Hellström

Bengt C

Post by Bengt C »

Attsäter wrote:Min ger vid tomgång 13,4 och vid 3000rpm 13,7..... Tyckte det kändes lite lite.

Ja detta är inte i överkant, men som Söderqvist skrev, fullt tillräckligt. Du kan glädja dig åt att batteriet inte överladdas och gör sig av med vatten i onödan samt kommer att behöva bytas mer sällan än på bilar som laddar med 14.4 V. Om din bil funkar dåligt på något elektriskt sätt är felet anorstädes. En bils elsystem måste konstrueras så att motorstyrningen fungerar ner mot 7-8 V eller så, annars går den inte att starta på vintern.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bengt C wrote: En bils elsystem måste konstrueras så att motorstyrningen fungerar ner mot 7-8 V eller så, annars går den inte att starta på vintern.

Riktigt så enkelt är det inte.
Det jag syftar på är i drift med varm motor, då är det känsligt, vanligen fungerar bilen helt ok men det inträffar att bilar inte klarar bes med avgasvärdena pga att generatorn laddar oregelbundet, håller du ett stadigt varvtal skall inte spänningen variera mer än maximalt 0.4-0.5V när generatorn gör det den skall. Oftast varierar det inte ens så mycket, utan knappt 0.1-0.2V när generatorn och alla anslutningar är friska.

Generatorns funktion är skitviktig, man kan inte generalisera och säga att "Det räcker till" när den inte jobbar som den skall.

Exempelvis kan jag förmodligen mycket väl köra med min bil om den bara går på 3cylindrar, men den är ju inte frisk då....
Hans Hellström

Bengt C

Post by Bengt C »

SNILLET wrote:...det inträffar att bilar inte klarar bes med avgasvärdena pga att generatorn laddar oregelbundet, håller du ett stadigt varvtal skall inte spänningen variera mer än maximalt 0.4-0.5V när generatorn gör det den skall...

Ja det är klart att systemspänningen måste vara någorlunda konstant. Om den är det eller ej kan man inte avgöra med en multimeter, till det krävs ett oscilloskåp. Generatorn är egentligen en 3-fas växelströmsgrej och om en fas går sönder (lindning eller diod) så får man en varierande spänning och det är vanligt att detta i sådana fall hörs som ett tjut i bilradion som följer motorvarvtalet. Jag tror ett sådant fel inte nödvändigtvis tänder laddningslampan, men den kan nog glöda lite svagt eller så. Jag tror inte det går spårlöst förbi. Är inte riktigt säker på detta. Ett mer intermittent fel som skapar varierande spänning kan man kanske se med en multimeter.

Min bil laddar ungefär med de spänningar som Attsäter nämner. Min uppfattning är att korrekt laddningsspänning är 13.8 V varken mer eller mindre. Högre spänning ska bara användas vid lägre temperaturer. Har nu ifs sett att många bilar laddar över 14 V, men det är strängt taget då frågan om mer eller mindre grad av överladdning, iaf enligt batteritillverkarna.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Enl, många batteriföretag så är det 14.2-14.4 som är "rätt" värde
Lägre spänningar som runt 13.8 var det som gällde förr mera.

Länkat till Global.

http://www.global.se/batterifakta/montering.aspx
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Soderqvist

Post by Soderqvist »

Richard Gustavsson wrote:Enl, många batteriföretag så är det 14.2-14.4 som är "rätt" värde

Länkat till Global.

Men vad jag läste som någon batteriguru på garaget hade skrivit så är det inte skadligt på något sätt så länge inte volten sjunker för lågt för tydligen så "sulferar" batteriet (Eller vad det nu hette) om den inte får rätt spänning på lång tid

//Soderqvist
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Richard Gustavsson wrote:Enl, många batteriföretag så är det 14.2-14.4 som är "rätt" värde

Länkat till Global.

Korrekt.
Batterierna håller faktiskt LÄNGRE med lite högre systemspänning, se gärna på De flesta japanska fordon, de har under lång tid haft 14.4 som systemspänning, batterierna håller i allmänhet skrämmande länge.
Hans Hellström

Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

SNILLET wrote:

Länkat till Global.

Korrekt.
Batterierna håller faktiskt LÄNGRE med lite högre systemspänning, se gärna på De flesta japanska fordon, de har under lång tid haft 14.4 som systemspänning, batterierna håller i allmänhet skrämmande länge.

Det där måste jag säga att man sett i bilar där batter INTE bytts.. helt sjukt!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Jaaacob wrote:Det där måste jag säga att man sett i bilar där batter INTE bytts.. helt sjukt!

Ja, det är väl inte konstigt att man märker att batterier håller länge om man inte byter dem på länge? :P
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Bengt C

Post by Bengt C »

Hmm, ja det här är ju intressant. Jag har försökt surfa lite på ämnet men det är svårt att hitta info. Låg laddningsspänning kan leda till sulfatering och då förstörs batteriet. Hög laddningsspänning leder till att batteriet "gasar" och då förstörs det också, så småning om. I vissa fall kan det även korrodera internt (fattar dock inte om det gäller öppna celler). Det verkar som att man bör ladda till en bit över 14 V. I alla fall i början av laddningsförloppet. Men om man ska ladda batteriet kontinuerligt verkar det som att >14 V är no-no. Men alltså, om man har en bil som laddar med t.ex. 14.4 V, blir det inte ett himla springande med vatten då, eller?

För ca 15 år sedan körde jag i Norge med en bil där elektrolytnivån (säkert pga mitt slarv) sjönk. När den nått plattornas överkant sjönk den sedan supersnabbt. Plötsligt funkade helt enkelt inte batteriet och nästan alla celler hade bara nivå till hälften. Batteriet var förstört. Jag bytte det, utan att göra något åt generator och laddrelä och därefter funkade allt som det skulle igen. Är inte risken för den här typen av problem större om man kör runt med 14.4 V systemspänning? Någon annan som har några erfarenher av detta?

Jag håller i bakgrunden på att utveckla ett nytt elsystem till min MC och där ingår en ny laddningsregulator som ska sitta i direkt anslutning till generatorn. Där har det av en händelse blivit 13.9 V som systemspänning. Kanske jag skulle sträva efter att ta upp den spänningen lite? Här är för skojs skull lite bider på prylarna.

ImageImage
Post Reply