Dela fjäderben eller plocka ner hela?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Stormen

Dela fjäderben eller plocka ner hela?

Post by Stormen »

Som skrivet i en tidigare tråd ska jag hjälpa en kompis byta fjäderbenslagring på 406 -00. Fick höra att det kanske kunde vara delbara ben, och se på fasen, det var det :)
Vad är enklast? Dela på benet och låta spindeln sitta kvar medans man tar bort den övre delen eller ta bort hela benet?
Har ögnat lite här och konstaterat att det inte verkar vara helt enkelt att pussla ihop benet igen om man delar på det. Står i LASER att man ska byta klämbulten till benet, ska det vara någon speciell bult (läs peugeot original) eller är det bara knalla in till närmaste järnhandel och köpa en i samma längd?
Kompisen har en vision om att det ska gå att byta lagring med benet kvar på bilen, bara att lossa toppbultarna och på med kompressorer. Själv tror jag inte ett ögonblick på det...

Det är upp i svinottan och skruva (det brukar gå så bra när man är lite lagom trött...) så snabba svar uppskattas väldigt!
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Klart mycket lättare att dela på benet. Låt själva spindeln sitta kvar så sparar du en massa jobb. Ta bort själva fjäderbenet. Se till att ha en bra fjäderkompressor, så att du får ihop fjädern ordentligt. Då blir livet mycket enklare. Min fjäder sprätte iväg sist jag gjorde det där jobbet. Det tog en jäkla tid att få ihoptryckt den igen.

Bulten ska du väl inte behöva byta. Se till att det är gängor på den bara så att den drar. Skulle det nu vara slut gäng på den så duger en vanlig bult från järnhandeln. Har för mig att det är M10.

Är det på vänster sida? Se då till att inte dra spindeln utåt för isåfall kan du dra ut drivaxeln. Då rinner det olja ur växellådan och det finns en risk att packboxen i lådan går sönder.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag misstänker att en fjäderkompressor är helt nödvändig för att byta övre styrlagret. Troligen behöver du öppna "centralmuttern" i toppen av benet för att kunna pilla med lagret och då kommer fjädern att sprätta iväg om den inte är komprimerad. Se till att få in så absolut många fjädervarv som möjligt i verktyget. Att dela benet och få ut överdelen kommer också att gå lättare om fjädern är komprimerad.

Man kan också trycka ner fjädringen och linda på spännband på fjädern. Helst två stycken. För säkerhets skull. Så här kan det se ut när man gör det på bakfjädrarna.
Image
För egen del tror jag nog att jag skulle ta ut hela benet. Jag brukar klyva dem genom att dra in en huggmejsel, som alltså agerar kil i detta fall, i springan på klämförbandet. Det brukar vara lite krångel med det där och att göra det på plats kan nog vara besvärligt. Och precis som R-Gubbe säger har jag aldrig bytt någon bult i samband med detta. Men om man byter så funkar kanske bult från järnaffären, men den ska vara fingängad (M10x1) och det ska vara låsmutter på den, inte en vanlig mutter.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Dela fjäderben eller plocka ner hela?

Post by Claes B »

Stormen wrote:Vad är enklast? Dela på benet och låta spindeln sitta kvar medans man tar bort den övre delen eller ta bort hela benet?

Dela är enklast alla kategorier, du slipper böka med drivaxelmutter, spindelbult osv.

Stormen wrote:Har ögnat lite här och konstaterat att det inte verkar vara helt enkelt att pussla ihop benet igen om man delar på det.

Absolut inga problem så länge du vet vad du gör. För mig, som förvisso har lite mekerfarenhet och tillgång till standardverktyg och luftverktyg, så brukar demontering samt byte av lagringar och montering ta ca. en halvtimme per sida, så enkelt är det.

Stormen wrote:Kompisen har en vision om att det ska gå att byta lagring med benet kvar på bilen, bara att lossa toppbultarna och på med kompressorer. Själv tror jag inte ett ögonblick på det...

Du har rätt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Re: Dela fjäderben eller plocka ner hela?

Post by Stormen »

Claes B wrote:Absolut inga problem så länge du vet vad du gör. För mig, som förvisso har lite mekerfarenhet och tillgång till standardverktyg och luftverktyg, så brukar demontering samt byte av lagringar och montering ta ca. en halvtimme per sida, så enkelt är det.

En halvtimme? Tog aningens längre för oss :)
Precis allt jävlades!
Hittade inget bra att dela klämringen med, så vart att ta ner hela benet. Hittade heller inget mothåll på kulbulten yttrestyrled. Men det var ju så lagom när man börjat lossa muttern. Fick lossa den från styrstaget och spräcka muttern, sen kom nästa äventyr. Går ju f*n knappt att uppbringa en fingängad mutter i en småstad :evil:
Nu finns det mothåll på den, Volvo-style! :twisted:
Gick åt några svordommar över fjädern också, fick ringa in extra kompressorer från grannkomun.
Är mest nöjd över att styrleden gick att rätta och att jag inte röck loss drivaxel och all olja rann ut :)

Image
Är det här mycket att gnälla över? Lite 5-56 så är det ju som nytt :lol:
Stormen

Post by Stormen »

F.ö. fick jag inte loss klämbulten, går det att dela med den där? Tycker det såg lite trångt ut. Nu hade vi som sagt inget att dela med, så det gavs upp ganska fort.

Vet inte om klämbulten är unik för peugeotn, men det är i alla fall fyrkantskalle. Bra att veta om man vill byta den, då det säkerligen inte finns överallt.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Stormen wrote:F.ö. fick jag inte loss klämbulten, går det att dela med den där? Tycker det såg lite trångt ut. Nu hade vi som sagt inget att dela med, så det gavs upp ganska fort.

Vet inte om klämbulten är unik för peugeotn, men det är i alla fall fyrkantskalle. Bra att veta om man vill byta den, då det säkerligen inte finns överallt.

Vilken klämbult tänker du på då? Den i spindeln? Det är på min vanliga sexkantskallar. Brukar inte vara det minsta problem att få loss varken bultar eller få ur benet ur spindeln. En huggmejsel eller annat koniskt är allt som behövs.
Moderna fjädrar är långa ang. kompressorerna. Var glad att det inte är en folka, de har abnormalt långa fjädrar. :lol: Höll på att få spel på en passat jag "bara" skulle byta fjädrar på, nästan totalt omöjligt att få ihop de nya med "normala" kompressorer.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Stormen »

För att dela på fjäderbenet. Muttern var vanlig sexkant, men bulten hade fyrkantskalle och satt som gjuten. Ville få ut den för att få in något att bända isär klämringen med, tyckte den verkar sitta ivägen, men icke :(
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det där brukar ju inte vara något som helst problem. Det brukar ju räcka med att lossa muttern ta en kraftig mejsel o bända lite om ens det så ör det ja bara att dra hela benet uppåt. Brukar ju vara sexkant på både bult o mutter. Det var det iaf på min -01. Verkar ju som ni fick till det ändå så jag får väl gratulera.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Tänkte fråga här Vilken sida brukar ge sej först på 406orna?
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Stormen

Post by Stormen »

R-Gubbe wrote:Det där brukar ju inte vara något som helst problem. Det brukar ju räcka med att lossa muttern ta en kraftig mejsel o bända lite om ens det så ör det ja bara att dra hela benet uppåt. Brukar ju vara sexkant på både bult o mutter. Det var det iaf på min -01. Verkar ju som ni fick till det ändå så jag får väl gratulera.

Ok, hur som helst hoppas jag att han har bytit bil innan det är dags igen, kanske går lättare då ;) Tack tack.

HDI-Fap wrote:Tänkte fråga här Vilken sida brukar ge sej först på 406orna?

Jag ska väl egentligen inte yttra mig, då jag inte åker Peugeot själv. Men vid besiktningen vart det nedslag på höger, och bra att veta på vänster.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

På min -01 så var det höger. Dessutom ett hjullager på vänster. Det ska ju aldrig vara enkelt.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag kan säga att det där med en halvtimma för att göra något med ett fjäderben inte heller gäller för mig heller. Allt grejande under bilen är hopplöst jobbigt bara av det skälet att den ska upp i luften. Efter en halvtimma kanske jag har fått spännband runt bägge fjädrarna och fått upp bilen på pallbockar, men i övrigt inte påbörjat själva arbetet. Jag har funnit att det bara blir besvärligt om man inte buntar upp bägge fjädrarna. Tar man bara den ena, hänger hjulen på olika höjd och krängningshämmaren blir ett H-vete att jobba med. Den är strulig nog med roterande kulleder, små flimsiga insexgrepp och annat. Om den, utöver detta, drar mellan hjulen blir man tokig. Vidare går den på 605 med ett stag till övre delen av benet. Att ta av spindeln går bra med benet på plats. Men att ta bort benets överdel, att kila upp klämförbandet och knacka upp benet, mot gravitationen, under skärmen. :evil: Nej tack! Mycket lättare då att ta av hela benet. Men nu har jag iofs gjort det några gånger så spindelleden, som kan vara en showstopper för många, orsakar måttligt med problem för mig.
Stormen

Post by Stormen »

Vart förvånad över hur löst alla kulleder satt. Styrleden hoppade loss när när jag släppte på muttern, spindelleden lossnade när jag försökte trixa in avdragaren.

Tog tillvara på fjäderbenen på en 20 år gammal bil förra sommaren, knäckte avdragaren :) Gick åt mycket gas och 10kg slägga för att få loss den styrleden...
Post Reply