Mi16 gasar av sig själv

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Erva

Mi16 gasar av sig själv

Post by Erva »

Hej. Bytte batteri och vet inte om jag kom åt något, för när jag startade motorn låg den på 3000 varv av sig själv. Försökte peta lite på anordningen som styr gasspjället (?) men det enda som hände var att den ligger på 5500 varv istället, och gaspedalen ger inget motstånd.

Image

Tog ett par bilder, grejen i den röda ringen är väl den som roterar när man trycker på gasen? Den fjädrar i alla fall åt ena hållet, och jag lyckas inte få den spänd utan den ligger i sitt "viloläge". Vet inte om den ska göra det när motorn är av?

ImageDen d

Den här vajern tror jag går från gaspedalen ner till den roterande saken, och man kan flytta den lilla metallklämman upp och ner. Om jag har den som på bilden håller den sig på plats, men om jag har högre blir det för slappt och det faller sönder.

Oj vilket långt inlägg. Någon som kan hjälpa? :)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

det är bara gsspjället. så länge den ligger i viloläge är det ingen fara (när jag örde farsans volvo 245 hängde den sig... då varvar det rätt bra... + att fläkten följer ju varvtalet... lät som en B17). lyser den röda lampan på instrumentpanelen när den strular?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Erva

Post by Erva »

Ah, så gasspjället är trasigt?
Kommer inte ihåg om någon röd lampa lyste...
R.O.B.

Post by R.O.B. »

nej. gasspjället är inte trasigt. kolla om en röd lampa med ett k lyser om den strular. det är databoxens sätt att tala om att nåt är fel.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

du har den på tok för spänd iaf. koppla bort vajern och se om spjället rör sig som det ska :) kolla som kontkten till spjällägesgivaren sitter fast också, samt övriga kontakter du kan ha kommit åt
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Erva

Post by Erva »

Tack för era råd, ska testa. Kanske återkommer :)
Post Reply