Hej o hå,
satte ut gamla obesiktigade 309:an på annons, inget svar trots efterlyst skambud och nu när jag tänkte köra den till sista vilan fick jag erbjudande om att få en nybesiktigad 205:a med kass motor och trassel med växellänkage. (man får bara i femman och back....)
Nu är frågan: det ser ut att vara samma motor, 1,4 liters med enkelsprut. Kan jag då anta att det är samma växellåda? 1989 års modell, bägge bilarna. Den har blivit misshandlad pga trassel med växellänkaget så jag tänkte ev lyfta över alltsammans isåfall.
Vad väger motor plus låda alt endast motor? Har ingen motorlyft men är bondgrabb som inte tvekar att ta i och tycker att man borde orka lyfta den om man är två med en planka mellan, med ett par pallar att kliva upp på vid lyftet. Är det rimligt? eller är det enklast att lyfta motorn för sig?
Tänkte vänta med att köpa haynes tills jag vet hur det går med projektet...
att man bara får i femman och backen verkar ju ganska enkelt efter lite sök här....
Önskar jag var i Dalarna hos min far med bondgård och maskiner......
motorbyte 205/309 samt växellådsfrågor Ny fråga längst ner!!
motorbyte 205/309 samt växellådsfrågor Ny fråga längst ner!!
Last edited by snubben on Fri Jul 17, 2009 23:46, edited 1 time in total.
ta lite rejäla reglar o bygg en stor pallbock över bilen o lyft från.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
ta motorn neråt så orkar du. jag och en kompis har lyft upp motorn i en golf för hand underifrån. palla upp framänden på bilen, häng i en stropp, sen är det bara kliva upp på fjäderbestornen och ta i
jag är också lantis, man tar vad man har, och vi hade ingen lyft på den tiden 
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Ojdå.... Fick hem 205:An och insåg att det är en förgasarmotor på den.... TU3CP tror jag den heter. Har en TU3M på 309:an. Är det mycket jobb att byta till insprutning, det är ju några hästar till, eller ska jag bara byta blocket mellan bilarna för att få en fräschare motor?
Vad skulle sbp säge om det är insprutning??
Är det mycket krångel med byte till sprutet? Hur är det med bränsleförbrukning, skiljer det sig mellan ovanstående modeller? Det är min jobb-bil så det spelar ju ganska stor roll eftersom jag åker över 4 mil per dag... Något speciellt att tänka på?
Vad skulle sbp säge om det är insprutning??
Är det mycket krångel med byte till sprutet? Hur är det med bränsleförbrukning, skiljer det sig mellan ovanstående modeller? Det är min jobb-bil så det spelar ju ganska stor roll eftersom jag åker över 4 mil per dag... Något speciellt att tänka på?