när växlar ni, 205 med mi16?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Är ju en viss skillnad på att sätta en bra tid på sträcka, jämfört med att snabbt nå 100km/h också, jag har aldrig varit speciellt övertygad om att man får fina 0-100 tider genom att offra grepp precis i startögonblicket, tycker snarare man kan tappa mellan 0.5 och 2s på det.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

TheDagger wrote:Spelar verkligen just 0-100 så stor roll?
+1

Om man ska iväg snabbt till allt annat än just 100 så är ju Mi16-drevningen att föredra.
EN 14497
Pichå

Post by Pichå »

TheDagger wrote:
205mi16 wrote:om man växlar vid samma varvtal som alla andra, och har samma varv vid kopplingssläpp så kan ju bara problemet ligga i hur fort man växlar och hur man möter med gasen när man släppt upp den på 1an...

Finns olika exemplar av motorer såklart, vissa går bättre och vissa sämre.

Tänkte precis säga samma.
Din motor kanske inte har alla hk hemma, tänkt på att kanske bänka den å se hur många hk du har hemma i stallet. Som sagt, en superfräsh motor är inte samma sak som en som fått arbeta flitigt och hunnit nått fler mil. Kan vara värt att se över motorn kanske innan du anklagar lådan för den svaga länken i ditt dilemma.
En vältränad fotbollsspelara i samma ålder som dig är inte alls på samma nivå som du, upp till dig själv att avgöra i vilken liga din motor spelar i...
Mašo Racing
Medlemsnr: 1474
PEUGEOT 205 GTI -92 --> GTI16
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
http://www.garaget.org/Maso" onclick="window.open(this.href);return false;
IvarS

Post by IvarS »

Jag röstar för Mi16-lådan! Jag och två andra 205 Mi16 körde på strippen på Mantorp 2005 och jag var den ende med Mi16-lådan. Jag körde bäst tider OCH var den ende som körde hem min bil. De båda andra åkte släp efter rasade lådor (1.9 GTi och 1.6 GTi). Mi16-lådan har starkare hus än 1.9..
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

TheDagger wrote:
205mi16 wrote:you tell me:p berätta vad jag gör för fel nu då:p

0-100 är ju inte så jätteviktigt, men en rätt kul rej:)

Jag dumpar aldrig kopplingen utan slirar iväg för att få minimalt hjulspinn men samtidigt hålla motorn på tillräckligt varv för att den inte ska vara död. Tar ett tag att finslipa på.

Håller med dagger där, slira på kopplingen tills säg runt 3500-4000 där draget ligger så kommer du tjäna in många hundradelar.

Det va många bilar som fick smisk igår på streetracet ;)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

IvarS wrote: Mi16-lådan har starkare hus än 1.9..

Det råder helt klart delade meningar om ifall det stämmer, och i så fall om det är konsekvent på alla.
Hans Hellström

IvarS

Post by IvarS »

De Mi16-lådor jag sett har ingjutna "räfflor" på utsidan, något en GTi-låda INTE har.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

IvarS wrote:De Mi16-lådor jag sett har ingjutna "räfflor" på utsidan, något en GTi-låda INTE har.

Skall tydligen variera.
Hans Hellström

Pichå

Post by Pichå »

SNILLET wrote:
IvarS wrote:De Mi16-lådor jag sett har ingjutna "räfflor" på utsidan, något en GTi-låda INTE har.

Skall tydligen variera.

Efter årsmodell då lr?
Mašo Racing
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Pichå wrote:
SNILLET wrote:

Skall tydligen variera.

Efter årsmodell då lr?

Det var uppe i någon tråd HÄR där det var en ganska ingående diskussion om det, Tox var bl.a. inblandad minns jag, har även sett några trådar om det på 205gtidrivers, där en del har haft 405Mi16 drivpaket med lådor som har "rätt" utväxling fast saknat förstärkningarna i husen.

Så det verkar inte vara så "rakt över" om man säger så, någon tyckte sig se en skillnad på årsmodeller.

Vad jag vill komma fram till är att inte alla Mi16 lådor verkar vara förstärkta.
Hans Hellström

Pichå

Post by Pichå »

SNILLET wrote:
Pichå wrote:
SNILLET wrote:

Skall tydligen variera.

Efter årsmodell då lr?

Det var uppe i någon tråd HÄR där det var en ganska ingående diskussion om det, Tox var bl.a. inblandad minns jag, har även sett några trådar om det på 205gtidrivers, där en del har haft 405Mi16 drivpaket med lådor som har "rätt" utväxling fast saknat förstärkningarna i husen.

Så det verkar inte vara så "rakt över" om man säger så, någon tyckte sig se en skillnad på årsmodeller.

Vad jag vill komma fram till är att inte alla Mi16 lådor verkar vara förstärkta.

Så det här med vilken låda passar bäst med en mi16 motor är lite som uttrycket smaken är som baken---delad. Man får helt enkelt testa sig själv fram med vilken låda som man tycker passar ens körstil bäst för att få ett litet avslut på denna diskussion...
Mašo Racing
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Pichå wrote:
SNILLET wrote:
Pichå wrote:
SNILLET wrote:

Skall tydligen variera.

Efter årsmodell då lr?

Så det här med vilken låda passar bäst med en mi16 motor är lite som uttrycket smaken är som baken---delad. Man får helt enkelt testa sig själv fram med vilken låda som man tycker passar ens körstil bäst för att få ett litet avslut på denna diskussion...

Lite förenklat är du på rätt spår tycker jag.
Hans Hellström

R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Instämmer med de två föregående talarna.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Och jag instämmer med de tre föregående talarna.

Men se till komma iväg slirandes på kopplingen och släpp upp kopplingen vid 3-4000 så ska du se att du hamnar runt 7 sec :)

Och framför allt, träna!
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

SNILLET wrote:
Pichå wrote:
SNILLET wrote:
Pichå wrote:
SNILLET wrote:

Skall tydligen variera.

Efter årsmodell då lr?

Lite förenklat är du på rätt spår tycker jag.

vilket jag redan skrev på föregående sida :wink: allt handlar om teknik och körstil. prova att fråga olika racingförare hur mycket bromsverkan man ska ha på bakhjulen... där får du lika många olika svar som antalet förare du ställer frågan till.

angående utväxling. tror Arne nämnde något om det här förut också. säg att du kör bana med bilen, och nånstans i nån kurva kanske det är optimalt att inte behöva peta i 3:an eftersom du ändå måste ner på 2:an igen 5 sekunder senare? då kanske de är bra att ha en längre 2:a att köra på? man kan diskutera hur länge som helst om det här men en bra grundregel för normalbruk av en bil brukar vara att peugeot satte en viss låda på en viss motor från början av en anledning, tvivlar starkt på att slumpen skulle ha nåt med saken att göra..
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Då är vi många som är överens om det iaf, och Peders "tips" är ju helt ok tycker jag, speciellt "tränings" biten, gäller ju att få bilen att böra röra sig snabbt så man kan använda all tillgänglig kraft.
Hans Hellström

Post Reply