Hallå.
Oljestickan på min 306 1,6 Roland Gaross har blvit trasig på så sätt att själva knoppen saknas, det enda som sticker ner i motorn är alltså själva metallfjädern. Bilen har börjat läcka en del olja nu på sistone. Är på väg och ska motortvätta bilen senare ikväll för att säkra vart oljeläckaget kommer ifrån, men efter att ha läst en del på forumet verkar det som bilen kan läcka p.g.a. defekt oljesticka? Kan detta va problemet?
Mvh Tobbe
Trasig oljesticke, skäl till läckage?
Hallå. Svarar på min brorsas login.
Det verkar inte vara som oljestickan gett massivt läckage.
1. Motorn verkar läcka i packboxen på höger sida där drivningen går ut till hjulet (namn?). Inte det roligaste läckaget kan jag tänka mig? Är det växellådsolja den läcker här?
2. Motorn verkar läcka bak vid servostyrningen där det sitter 2st hydralikpumpar i styrlederna. Är det växellådsolja den läcker här med?
Någon som vet vilken nyckel som passar till nivåvakten i växellådan till en peugeot 305 1,6 -95? Det är akut att se till att det finns växellådsolja? Tänker inte köra något mer med bilen innan jag utrett vad som är fel mer ordentligt.
Känns som svåra problem att åtgärda själv. Antar att man får lämna in den?
Mvh
Det verkar inte vara som oljestickan gett massivt läckage.
1. Motorn verkar läcka i packboxen på höger sida där drivningen går ut till hjulet (namn?). Inte det roligaste läckaget kan jag tänka mig? Är det växellådsolja den läcker här?
2. Motorn verkar läcka bak vid servostyrningen där det sitter 2st hydralikpumpar i styrlederna. Är det växellådsolja den läcker här med?
Någon som vet vilken nyckel som passar till nivåvakten i växellådan till en peugeot 305 1,6 -95? Det är akut att se till att det finns växellådsolja? Tänker inte köra något mer med bilen innan jag utrett vad som är fel mer ordentligt.
Känns som svåra problem att åtgärda själv. Antar att man får lämna in den?
Mvh
Om det är olja på ventilkåpa och eventuellt olja på insida utav motorhuven så kan de komma upp olja från stickan , om den inte sitter ordentligt fast.
Jag hade samma problem som din etta.
Jag har nu bytt packbox, och ingen olja verkar komma ut.. Har inte provkört ännu dock..
Men om de är fuktigt runtom , och ner under på växellådan så kan de vara packboxen som läcker.
Jag hade samma problem som din etta.
Jag har nu bytt packbox, och ingen olja verkar komma ut.. Har inte provkört ännu dock..
Men om de är fuktigt runtom , och ner under på växellådan så kan de vara packboxen som läcker.
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343
Robin Nielsen
Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Robin Nielsen
Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92