Sidorutan går inte upp 406Cupé

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
VictorS

Sidorutan går inte upp 406Cupé

Post by VictorS »

När man öppnar dörren går sidorutan ned ca 1-2cm för att sedan gå upp igen när man stänger dörren.

Problemet verkar vara att den går ned förlångt när man öppnar dörren och när man stänger den går den inte upp helt. Känns som hela rutan sitter 1-2cm för lågt.

Använder man knapparna för att "hissa" upp rutan börjar den hoppa och låter som fasen.

Need help, inte roligt med glipan när man ligger på motorvägen :S
406 Coupé ´00
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Jag fick med kvitto på reparation av det du råkat ut för när jag köpte min. står omprogramering klämskydd som åtgärd. Med andra ord så får du nog åka in till peugeot med bilen :?

Själv trodde jag dörrgångjärnen var totalslut när jag öppnade dörren på coupen första gången :oops:
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
VictorS

Post by VictorS »

LillENOK wrote:Jag fick med kvitto på reparation av det du råkat ut för när jag köpte min. står omprogramering klämskydd som åtgärd. Med andra ord så får du nog åka in till peugeot med bilen :?

Själv trodde jag dörrgångjärnen var totalslut när jag öppnade dörren på coupen första gången :oops:

Tack så mycket ! :)
Då blir det till att boka en tid TILL, då den ska in för parkeringsskada :S
Kanske kan dra en dubbel, trippel, sidoairbagslampan lyser också.......

Franskt skit, ge mig ett kugghjul så jag bara kan skruva upp rutan till lagom höjd.. så fixed ehhe :)
406 Coupé ´00
Peter,S

Re: Sidorutan går inte upp 406Cupé

Post by Peter,S »

Har ett liknande problem på min ibland då min ruta vänder i topp om bilen stått med rutan nere .Jag har då gjort följande ..kör ner den i botten & håll knappen intryckt ett ant sek .kör sedan upp den i topp och gör om proceduren.På detta vis hittar den klämläget enl Pugg verkstad//Peter,S
VictorS wrote:När man öppnar dörren går sidorutan ned ca 1-2cm för att sedan gå upp igen när man stänger dörren.

Problemet verkar vara att den går ned förlångt när man öppnar dörren och när man stänger den går den inte upp helt. Känns som hela rutan sitter 1-2cm för lågt.

Använder man knapparna för att "hissa" upp rutan börjar den hoppa och låter som fasen.

Need help, inte roligt med glipan när man ligger på motorvägen :S
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kör båda rutorna i botten. Lossa på batteriet och vänta någon minut så att den tappar minnet. Sedan så lägger du på polen och justerar upp, varje knapptryck upp så rör sig rutan 3-4 cm, kör upp den tills den är som den ska. Detta när dörren är stängd.

And voilá!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jaaacob wrote:Kör båda rutorna i botten. Lossa på batteriet och vänta någon minut så att den tappar minnet. Sedan så lägger du på polen och justerar upp, varje knapptryck upp så rör sig rutan 3-4 cm, kör upp den tills den är som den ska. Detta när dörren är stängd.

And voilá!

Det ska man inte behöva lyfta av batteriet för.

Det står faktiskt i instruktionsboken hur man ska göra... Tro det eller ej. :idea:
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Claes B wrote:
Det står faktiskt i instruktionsboken hur man ska göra... Tro det eller ej. :idea:

Än en gång minns jag tiden när jag arbetade med reparation av hemelektronik och över 50% av konversationerna som uppstod med kunder var följande:

-"Jag får den inte att göra XXX"

-"Har du läst bruksanvisningen ?"

-"Nej"

-"Det står där hur du skall göra"

-"Tack !"

-"Hej...."

:lol:

Skojar inte, blodigt allvar, så mitt budskap är tydligt: LÄS BRUKSANVISNINGEN !
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Claes B wrote:
Jaaacob wrote:Kör båda rutorna i botten. Lossa på batteriet och vänta någon minut så att den tappar minnet. Sedan så lägger du på polen och justerar upp, varje knapptryck upp så rör sig rutan 3-4 cm, kör upp den tills den är som den ska. Detta när dörren är stängd.

And voilá!

Det ska man inte behöva lyfta av batteriet för.

Ska och ska, men man kan :)
Huvudsaken är ju att det fungerar
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
pugg_90

Post by pugg_90 »

SNILLET wrote:
Claes B wrote:

Än en gång minns jag tiden när jag arbetade med reparation av hemelektronik och över 50% av konversationerna som uppstod med kunder var följande:

-"Jag får den inte att göra XXX"

-"Har du läst bruksanvisningen ?"

-"Nej"

-"Det står där hur du skall göra"

-"Tack !"

-"Hej...."

Skojar inte, blodigt allvar, så mitt budskap är tydligt: LÄS BRUKSANVISNINGEN !

tur inte alla läser bruksanvisningarna. om alla gjorde det hade denna clubben inte haft meksidan med problem att lösa :D
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Claes B wrote:Det står faktiskt i instruktionsboken hur man ska göra... Tro det eller ej. :idea:

Blev så nyfiken att jag var tvungen att kolla i min instruktionsbok. Har lusläst den nu och kan inte hitta något om detta.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kordon wrote:
Claes B wrote:Det står faktiskt i instruktionsboken hur man ska göra... Tro det eller ej. :idea:

Blev så nyfiken att jag var tvungen att kolla i min instruktionsbok. Har lusläst den nu och kan inte hitta något om detta.

Menar du att jag har fel? :shock: Jag får ta och kolla igenom min i eftermiddag om jag hinner, men jag är säker på att jag läst det där. Kanske skillnad på utgåvor, att det är med i senare, eller så har jag läst det i haynes och blandat ihop det. Måste utredas.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Kollade in instruktionsböckerna på Service box. -03 och -04 står det med men inte -02 vad jag hittar.
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Aha! På sidan 141 står det under rubriken "anmärkningar" hur man går tillväga. Visste väl att jag inte är dement än.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Claes B wrote:Aha! På sidan 141 står det under rubriken "anmärkningar" hur man går tillväga. Visste väl att jag inte är dement än.

skumt, står inget om det i min bok.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Guldmedlem

Post by Claes B »

Min utgåva är väl lite nyare än din. Undrar om min är utbytt, för mycket riktigt är det den som enligt serviceboxen gäller från 01-01-2003 som jag har trots att min bil är en -02.
Fast klämskyddsfunktionen står i de tidigare där med om man ska vara petig, men med tillägget i de nyare om de skulle behöva återställas vid funktionsstörning efter att batteriet varit bortkopplat.
Borde väl ha med CAN-bussystemet att göra kanske.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496