Intresse för anpassade topplagringar?
Intresse för anpassade topplagringar?
Har eventuellt möjlighet att ta fram optimerade ledlagrade topplagringar för 205/309 som säkert passar 306 m fl också.
Ett mindre lager som medger mer negativ camber och positiv caster, men som kräver tätare utbyte än grövre grejer. Inga fininställningsmöjligheter, bara bultmönster för camber i halvgradssteg med maximal caster i kombination.
Skulle gissa på att de hamnar på runt 1600-2000 kr/st beroende bl a på vilket lager som används. Det går att fa tag i andra ledlagrade topplagringar för runt 1000 kr/st.
Finns det överhuvudtaget intresse för en sån här produkt?
Ett mindre lager som medger mer negativ camber och positiv caster, men som kräver tätare utbyte än grövre grejer. Inga fininställningsmöjligheter, bara bultmönster för camber i halvgradssteg med maximal caster i kombination.
Skulle gissa på att de hamnar på runt 1600-2000 kr/st beroende bl a på vilket lager som används. Det går att fa tag i andra ledlagrade topplagringar för runt 1000 kr/st.
Finns det överhuvudtaget intresse för en sån här produkt?
EN 14497
-
Teimurlang
- Klubbmedlem

-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Streetperformance har ju D2 både med och utan caster justering, till alla modeller enl dom men har bara beställt till 306 själv, den ordern avbokade jag när jag inte hört nått på 2mån.
306an är inte helt platt i fädertornet utan dom är sväriska? därför fick dom säkert inte fram dom.
206 har dom enl utsago då nån körde med det i Jtcc.
Dessa topplagringar ligger på 1200kr st har jag för mig och 995 för dom med enbart camber justering.
Det är ju säkert intressant om man kanske kommer ner i ca 1500kr paret (även för mig)
306an är inte helt platt i fädertornet utan dom är sväriska? därför fick dom säkert inte fram dom.
206 har dom enl utsago då nån körde med det i Jtcc.
Dessa topplagringar ligger på 1200kr st har jag för mig och 995 för dom med enbart camber justering.
Det är ju säkert intressant om man kanske kommer ner i ca 1500kr paret (även för mig)
Ledlager som är slut glappar, slamrar och lever om. Går inte trögt i rotation till en början iaf.
Leveranstid är svårt att svara på eftersom de inte ens är konstruerade ännu. Vill bara ha reda på om det öht är intrssant för folk.
1500 kan hända. Men som jag skrev beror priset även på kvaliteten på lagren. Samma mått och spec. går att få från 40 till 500 kr/st. Med tillräckligt bra lager á 220 kr/st inbyggnadspris (minimum för att jag ska sälja), tvivlar jag på att det går under 1600, tyvärr.
Camber- och casterjustering är förresten helt bortkastat på en pug, eftersom du behöver max av varje inom stora hålet i fjäderbenstornet. Därför kan detta vara intressant. Slimmat lager och anpassat bultmönster.
Leveranstid är svårt att svara på eftersom de inte ens är konstruerade ännu. Vill bara ha reda på om det öht är intrssant för folk.
1500 kan hända. Men som jag skrev beror priset även på kvaliteten på lagren. Samma mått och spec. går att få från 40 till 500 kr/st. Med tillräckligt bra lager á 220 kr/st inbyggnadspris (minimum för att jag ska sälja), tvivlar jag på att det går under 1600, tyvärr.
Camber- och casterjustering är förresten helt bortkastat på en pug, eftersom du behöver max av varje inom stora hålet i fjäderbenstornet. Därför kan detta vara intressant. Slimmat lager och anpassat bultmönster.
EN 14497
Pär H wrote:Ledlager som är slut glappar, slamrar och lever om. Går inte trögt i rotation till en början iaf.
Pratar du om sådana här?

Mašo Racing
Medlemsnr: 1474
PEUGEOT 205 GTI -92 --> GTI16
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
http://www.garaget.org/Maso" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Team_Hink_Racing wrote:Bara att hokuspokus killen har glömt av casterjusteringsmöjligheten.
Om man ändå ska bygga om hela tornet som han gjort kan man "sätta" lagringen så lång bak in mot motor, då får man mest camber+caster.
Jag tror inte han glömt av utan ville bara ha camber. Har han byggt om sina torn? Trodde dom var orginal torn med bara en lagring för cambern...
Mašo Racing
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
Så det pär pratar om är sådana här:
och inte sådana här:
Men jag förstår inte exakt vad du menar med:
och inte sådana här:
Men jag förstår inte exakt vad du menar med:
men som kräver tätare utbyte än grövre grejer. Inga fininställningsmöjligheter, bara bultmönster för camber i halvgradssteg med maximal caster i kombination.
Last edited by Pichå on Fri Jul 31, 2009 15:02, edited 1 time in total.
Mašo Racing
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Pichå wrote:Team_Hink_Racing wrote:Bara att hokuspokus killen har glömt av casterjusteringsmöjligheten.
Om man ändå ska bygga om hela tornet som han gjort kan man "sätta" lagringen så lång bak in mot motor, då får man mest camber+caster.
Jag tror inte han glömt av utan ville bara ha camber. Har han byggt om sina torn? Trodde dom var orginal torn med bara en lagring för cambern...
Man vill inte "bara" ha camber, utan vet man vad man håller på med så vill man även ha mer caster för att få cambergain.
Han har svetsat fast en platta med själva justeringen i, det är inte riktigt original.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Pichå wrote:Så det pär pratar om är sådana här:
och inte sådana här:
Pärs variant skulle varit en helt Fast variant med max caster + camber vad "hålet i original fjäderbenstorn klarar av på tex 205/309 206.
Man kan ta och köra upp ett större hål i tornet så man kan få mer camber + caster, till slut tar det dock i själva tornet.
Edit:ritade lite i Paint hur Pärs ska se ut. Grönt är hålet i tornet. Rött är själva "slimmade lagringen" blå är skruvhålen för själva plattan
Last edited by Team_Hink_Racing on Fri Jul 31, 2009 15:14, edited 1 time in total.
Pichå wrote:Team_Hink_Racing wrote:Bara att hokuspokus killen har glömt av casterjusteringsmöjligheten.
antar att hokuspokus-varianten är beräknad till en caster han var nöjd med från början, precis som i denna 106 http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... 7689&st=20
jag vet ju inte så mycket om chassi-inställningar men behöver man verkligen ändra på castervinkel i tid och otid?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

datapata wrote:Pichå wrote:Team_Hink_Racing wrote:Bara att hokuspokus killen har glömt av casterjusteringsmöjligheten.
antar att hokuspokus-varianten är beräknad till en caster han var nöjd med från början, precis som i denna 106 http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... 7689&st=20
jag vet ju inte så mycket om chassi-inställningar men behöver man verkligen ändra på castervinkel i tid och otid?
När har man rätt inställnigar så behöver man inte ändra något, däremot så vill man ha ut max utav det man kan få.
Pärs variant skulle varit helt fast på maxläget.
Nu börjar jag förstå. Men vad menar Pär med detta då:
...att grejerna inte håller länge lr att efter man satt dit en sådan lagring så krävs det grövre grejer på resten av chassit mm??
jag säger dom patrik:
men som kräver tätare utbyte än grövre grejer.
...att grejerna inte håller länge lr att efter man satt dit en sådan lagring så krävs det grövre grejer på resten av chassit mm??
jag säger dom patrik:
Mašo Racing
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
När har man rätt inställnigar så behöver man inte ändra något, däremot så vill man ha ut max utav det man kan få.
Med andra ord är det inte justerbart? Utan en ngt bättre förändring av vad orginalet erbjuder...
För vill man ha ut ännu mer av vad tornet erbjuder så gör man hålet större och sätter dit lagringar som Espens gjorde på sin 205a fast då med både camber och caster...??
Mašo Racing
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Pichå wrote:När har man rätt inställnigar så behöver man inte ändra något, däremot så vill man ha ut max utav det man kan få.
Med andra ord är det inte justerbart? Utan en ngt bättre förändring av vad orginalet erbjuder...
För vill man ha ut ännu mer av vad tornet erbjuder så gör man hålet större och sätter dit lagringar som Espens gjorde på sin 205a fast då med både camber och caster...??
Vad jag föstår utav Pär vill han göra en fast variant som ger max camber+caster, alltså ej justerbar.
Vill man ha ut max utav tornet så ska min " röda" lagring vara ungefär vid den blå skruvhålet.
Eller på Espens så skulle jag nor vridit hela plattan mot riktningen mot växelspaken typ.
Nu säger jag detta utan att veta vad caster grader är original och (jag har inte mätt precis) vad det blir men jag kan inte tänka mig att det blir sämre
Team_Hink_Racing wrote:Pichå wrote:När har man rätt inställnigar så behöver man inte ändra något, däremot så vill man ha ut max utav det man kan få.
Vad jag föstår utav Pär vill han göra en fast variant som ger max camber+caster, alltså ej justerbar.
Vill man ha ut max utav tornet så ska min " röda" lagring vara ungefär vid den blå skruvhålet.
Eller på Espens så skulle jag nor vridit hela plattan mot riktningen mot växelspaken typ.
Nu säger jag detta utan att veta vad caster grader är original och (jag har inte mätt precis) vad det blir men jag kan inte tänka mig att det blir sämre
Hade gärnat velat se lite bilder för en mkt bättre förståelse om möjligt av dessa möjligheter du pratar om.
Har du lite illustrationsbilder som du kan bjuda på för att jag ska hänga bättre med...
Hur har du det på din bil med dina "röda" lagringar??
Mašo Racing
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Pichå wrote:Team_Hink_Racing wrote:Pichå wrote:När har man rätt inställnigar så behöver man inte ändra något, däremot så vill man ha ut max utav det man kan få.
Hade gärnat velat se lite bilder för en mkt bättre förståelse om möjligt av dessa möjligheter du pratar om.
Har du lite illustrationsbilder som du kan bjuda på för att jag ska hänga bättre med...![]()
Hur har du det på din bil med dina "röda" lagringar??
Vänta, ska fixa i paint!
Den röda ringen är själva lagringen, gröna är hålet original eller i Espens fall själva juster möjligheten, blå är skruvhål, fyrkanten runt om är hela fjäderbenstornet.
Tornet är vänsterfram.
Pärs variant. MAx utan att kapa stora hål i fjädertornet.
Variant för max caster+ camber
Variant jag skulle gjort aom jag skulle varit Espen.

Last edited by Team_Hink_Racing on Fri Jul 31, 2009 15:53, edited 1 time in total.
Vänta, ska fixa i paint!
Sjysst!!!!
Mašo Racing
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
Ojdå, Hinken har gjort ett bra jobb i att förklara.
Vad gäller klenare lager, så är det de stora lagren som till det mesta begränsar inställningsmöjligheterna hos t ex Rally Designs grejer. Mindre lager ger möjlighet till mer camber/caster om man inte vill/får fila i fjäderbenstornen. Men mindre lagre slits snabbare.
Vad gäller caster så är varje grad du kan få värdefull på en pug, som har kring 0° original, så det är inget man fipplar med, så en inställningsskala är helt onödig. Bump-steer ökar med mer caster, men det är ganska lite inom de maximalt 3° man kan få genom endast topplagringarna.
Den tanke jag hade var att erbjuda topplagringar med följande inställningssteg med förborrade bultmönster:
Camber/caster i grader på en i övrigt original 205/309:
-3/0
-2.5/0.5
-2/1
-1.5/1.5
...309-bärarmar på en 205 ger ungefär en halv grad mer negativ camber. Excentriska bärarmsbussningar mm kan ge både camber och caster, beroende på vad man väljer, men max ca 0.5° negativ camber eller 1° caster. Öka cambervinkeln och du minskar caster.
Vilken cambervinkel du behöver beror mest på däcken och hur krängstyv bilen är. Jag körde med -2.5° med A048 och race-sättning. På andra änden av skalan finns R888 med sportfjädrar viket kan rendera både 4 och 5 grader negativ camber innan man får jämn temperatur över däckbredden.
Vad gäller klenare lager, så är det de stora lagren som till det mesta begränsar inställningsmöjligheterna hos t ex Rally Designs grejer. Mindre lager ger möjlighet till mer camber/caster om man inte vill/får fila i fjäderbenstornen. Men mindre lagre slits snabbare.
Vad gäller caster så är varje grad du kan få värdefull på en pug, som har kring 0° original, så det är inget man fipplar med, så en inställningsskala är helt onödig. Bump-steer ökar med mer caster, men det är ganska lite inom de maximalt 3° man kan få genom endast topplagringarna.
Den tanke jag hade var att erbjuda topplagringar med följande inställningssteg med förborrade bultmönster:
Camber/caster i grader på en i övrigt original 205/309:
-3/0
-2.5/0.5
-2/1
-1.5/1.5
...309-bärarmar på en 205 ger ungefär en halv grad mer negativ camber. Excentriska bärarmsbussningar mm kan ge både camber och caster, beroende på vad man väljer, men max ca 0.5° negativ camber eller 1° caster. Öka cambervinkeln och du minskar caster.
Vilken cambervinkel du behöver beror mest på däcken och hur krängstyv bilen är. Jag körde med -2.5° med A048 och race-sättning. På andra änden av skalan finns R888 med sportfjädrar viket kan rendera både 4 och 5 grader negativ camber innan man får jämn temperatur över däckbredden.
EN 14497
mycket bra info i denna tråd!
förstår jag rätt då är det inte så tokigt som davenport gjort i sin 106 i länken jag postade där han satt fast caster på 5 grader? antar att det var så mycket han fick plats med, samt lagom för att inte få för mycket bumpsteer? sen har han helt enkelt bara ställbar camber vilket då räcker då det är onödigt att ändra på castervinkeln? (på vår nivå med banträffsbilar då)
förstår jag rätt då är det inte så tokigt som davenport gjort i sin 106 i länken jag postade där han satt fast caster på 5 grader? antar att det var så mycket han fick plats med, samt lagom för att inte få för mycket bumpsteer? sen har han helt enkelt bara ställbar camber vilket då räcker då det är onödigt att ändra på castervinkeln? (på vår nivå med banträffsbilar då)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06