Däck...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Joakim Enoksson wrote:kör nankang på 205mi16 bruksisen...fungerar, lite mjuka, men ok. dock halvluriga i vått..
googlade på Nankang och det fanns många olika synpunkter. Men det som verkar gemensamt för budgetdäcken är att det har dåligt våtgrepp.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Hankook kör jag med på vinterdäcken, dubbfria. Icebear tror jag de heter. Fungerar sketabra. Fick bra betyg i något vinterdäcktest senast, faktiskt bättre än vissa dyra märken. Bästa lågprisalternativ. Kan tänka mig att deras sommardäck håller samma klass 
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
PS. Jag diggar min avatar...
- danielr112
Min erfarenheter av lågprisdäck är att dom verkar vara omöjliga att balansera. På min nyinköpta 306:a med Sunny däck sitter det över 200 g blyvikter på en fälg. Tydligen kass däckfirma som utför ett jobb på det viset.
Falken däcken på Jaguaren vibrerar fortfarande efter flera ombalanseringar.
Falken däcken på Jaguaren vibrerar fortfarande efter flera ombalanseringar.
XJR V8 -00
XJR1300 -05
Defender 110 -08
306 GTI -97
XJR1300 -05
Defender 110 -08
306 GTI -97
danielr112 wrote:Har kört mycke nankang. Funkar ok på tort underlag. Ganska mjuka. Dåligt på vått. Men per krona och mil så helt klart godkända.
När jag kört nankang så har de funkat bra på vått med?
Å fälgen är inte oval?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
- danielr112
Allt beror på vad man tycker. Men jag tycker f1 däck och andra har haft bättre fäste på vått helt klart.
200g är inte mycke egentligen. Är fälgen oval bruker det vara 500g eller mer
Dock verkar det konstigt om de satt 200g på en "lågprofil"? utan att snurra däcket? Fast, minns flertalet balanseringar av lågprofil som var helt omöjliga att få någon rätsida på. Även märkesdäck med 200++g :/
200g är inte mycke egentligen. Är fälgen oval bruker det vara 500g eller mer
Dock verkar det konstigt om de satt 200g på en "lågprofil"? utan att snurra däcket? Fast, minns flertalet balanseringar av lågprofil som var helt omöjliga att få någon rätsida på. Även märkesdäck med 200++g :/
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
-
Mr_Trigger
Jag håller med om att GT Radial har en hård gummiblandning, men inget att rekommendera och ha på bilen för landsvägskörningar.. Kanske på bana eller drift. Sen finns ju också märket Kingstar, har också en hård blandning och väldigt dåligt grepp när de regnar.
Hade de runtom på min 740 och fick tvärsläpp och inget grepp på nåt av hjulen, de slutade med att de va skrot utav bilen när jag for av vägen och slog bredsidan rakt in i en bergsvägg
Dom här däcken kan jag rekommendera:
* Nankang UPH
* Pneumant PN 550
* Toyo PROXES T1-R
* Kingstar K 106
Sen varierar ju priset på vilket storlek och tum du ska ha på däcken.
Men jag har haft dom här däcken på alla mina bilar och tycker att dom är kanon
Hade de runtom på min 740 och fick tvärsläpp och inget grepp på nåt av hjulen, de slutade med att de va skrot utav bilen när jag for av vägen och slog bredsidan rakt in i en bergsvägg
Dom här däcken kan jag rekommendera:
* Nankang UPH
* Pneumant PN 550
* Toyo PROXES T1-R
* Kingstar K 106
Sen varierar ju priset på vilket storlek och tum du ska ha på däcken.
Men jag har haft dom här däcken på alla mina bilar och tycker att dom är kanon
I Love the smell of burn´d rubber in the morning - Peugeot 605 3.0 V6 -92/ Bebis beräknad 28/10-2009
-
Mr_Trigger
Vill man kunna köra när det är blött ute gäller bara dyra däck. Att prova sig fram med billiga däck blir bara dyrt i längden -> man måste köpa nya direkt efter första regnvädret.
Eftersom däcken är det enda som länkar bilen med asfalten har jag svårt att förstå varför man aktivt väljer att få en sämre bil genom att snika med däcken.
Vad är det för dimensioner vi snackar om? 205 GTI-däck är redan skitbilliga med Michelin och andra dyra märken på däcksidan. Kan man spara en femhundring runt om på att strunta i våtegenskaperna?
Eftersom däcken är det enda som länkar bilen med asfalten har jag svårt att förstå varför man aktivt väljer att få en sämre bil genom att snika med däcken.
Vad är det för dimensioner vi snackar om? 205 GTI-däck är redan skitbilliga med Michelin och andra dyra märken på däcksidan. Kan man spara en femhundring runt om på att strunta i våtegenskaperna?
Fredrik Pettersson
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
- 406_Jonathan
Håller helt och hållet med. Bäst vad det är så kan man komma i en situation där riktigt bra däck är ovärderligt...freda155 wrote:Vill man kunna köra när det är blött ute gäller bara dyra däck. Att prova sig fram med billiga däck blir bara dyrt i längden -> man måste köpa nya direkt efter första regnvädret.
freda155 wrote:Vill man kunna köra när det är blött ute gäller bara dyra däck. Att prova sig fram med billiga däck blir bara dyrt i längden -> man måste köpa nya direkt efter första regnvädret.
Exakt.
Nangkang och Kingstar mfl. är skitdäck som de flesta experter och däckstestare är överens om att de inte borde få säljas övht., så dålia är de mot konkurrenterna. Subjektiva åsikter från enstaka användare är inte värda ett öre. Ett däck håller upp till 5-6000 mil vid normal användning, de ören det kostar extra per mil är helt klart värt det.
-
Mr_Trigger
- danielr112
Blev en intressant tråd med många synpunkter. Har kollat en mass på nätet och hitta alla möjliga roliga märken, så vad sägs om tex Achilles ATR Sport 
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Michael "Flash" Kordon
Så här går det när man kör på lågpris däck. Efter några hundra mil så spricker dom invändigt (nej jag har inte kört på något) och bildar en stor bula på halva yttre slitbanan. Detta resulterar i kraftig obalans och att bilen drar snett. Man kan tycka att ett ZR märkt däck med lätthet borde klara dom påfrestningar en liten Peugeot kan uppbringa men så är det tydligen inte.

XJR V8 -00
XJR1300 -05
Defender 110 -08
306 GTI -97
XJR1300 -05
Defender 110 -08
306 GTI -97
Peter M wrote:Så här går det när man kör på lågpris däck. Efter några hundra mil så spricker dom invändigt (nej jag har inte kört på något) och bildar en stor bula på halva yttre slitbanan. Detta resulterar i kraftig obalans och att bilen drar snett. Man kan tycka att ett ZR märkt däck med lätthet borde klara dom påfrestningar en liten Peugeot kan uppbringa men så är det tydligen inte.
Såg skumt ut, vad är det för märke?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Kordon wrote:Peter M wrote:Så här går det när man kör på lågpris däck. Efter några hundra mil så spricker dom invändigt (nej jag har inte kört på något) och bildar en stor bula på halva yttre slitbanan. Detta resulterar i kraftig obalans och att bilen drar snett. Man kan tycka att ett ZR märkt däck med lätthet borde klara dom påfrestningar en liten Peugeot kan uppbringa men så är det tydligen inte.
Såg skumt ut, vad är det för märke?
Fortuna.
XJR V8 -00
XJR1300 -05
Defender 110 -08
306 GTI -97
XJR1300 -05
Defender 110 -08
306 GTI -97