Partikelfilter 407Sw, byte?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Anton407

Partikelfilter 407Sw, byte?

Post by Anton407 »

Hej, ny på forumet, så lika bra att klämma iväg lite frågor och funderingar..

Köpte på mig en 05:as 407Sw 2.0Hdi (136hp?) för nån vecka sedan, bilen har strax rullat 16k mil, och jag fick den till VÄLDIGT fördelaktigt pris, med priset kom ju givetvis vissa saker inpå..

Packboxen mellan motor och låda ska bytas, men det är redan på G, den sölar lite där nämligen..

Den påpekar via färddatorn "depollution system faulty", av vad jag sett runtom på nätet via olika sidor så verkar det vara partikelfiltret som kastat in handduken..
Vad kostar ett dylikt att skaffa, för jag utgår från att det är en engångsartikel så att säga.. ? Byter man den jäkeln själv?..Är rätt bekant med större mekjobb, men har aldrig pysslat med partikelfilter och liknande..

Oljetempen funkar inte i instrumentet, den visar även att det är nåt knas med nivåavkänningen på motoroljan, "den automatiska oljestickan"
Olja finns det gott om.. Kan det husera i samma rackarns givare kanske?

Mycket tacksam för svar och tips!.. Gillar bilen skarpt förövrigt.. Och med marginalen på priset så har jag råd att kosta på den en hel del...

//Anton
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

"depollution system faulty" kommer upp på displayen när motrolampan tänds. Behöver inte alls ha med FAP filtret att göra.

Svängförbi nån som har möjlighet att kolla felkodern så får du reda på varför lampan lyser.

Nivå och temp sitter i samma givare korrekt.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Anton407

Post by Anton407 »

Ska se till att få koderna avlästa så snabbt som möjligt då.. Så jag åtm vet vad jag ska atackera...
Kanonbra att dom två delar givare, då är det ju förhoppnigsvis snabbt åtgärdat med!.. Får styra upp det samtidigt som man river för packboxbytet!

Tusen tack för hjälpen!
Post Reply