MAP-Sensor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

MAP-Sensor

Post by Fnatte »

Alltså en MAP-sensor mäter ju över- och undertryck, enligt Eric Josefsson i denna tråd, vilket jag inte betvivlar är sant.

Men hur tar ECU'n hand om den informationen sen, den hanterar endera övertryck eller underryck? Eller finns det MAP-sensorer som bara mäter övertryck resp. undertryck?
Varför jag undrar är att jag läst på en annan sida(http://www.206gti.net/intakemod) att MAP-sensorn på 206 GTi bara mäter undertryck, samt att detta skulle ställa till det för ECUn om man skulle använda luffarturbo.
Så finns det MAP-sensorer som bara mäter under- resp. övertryck, eller hanterar ECU'n bara ett utav dom?
Isåfall, hur skall man veta ens egen bil funkar? Då man vet att man har en MAP-sensor på sin bil (Jag vet redan att jag har en MAP-sensor, tack vare Richard Gustavsson)

Sen kan vi spinna vidare på det hela och då frågar jag: Ger luffarturbo verkligen något? Det är texten från 206gti.net som jag har i åtanke när jag ställer frågan. Samt med funderingar på att utveckla en egen version av denna:http://www.ecosse-peugeot.co.uk/show_product.asp?id=1127
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Den mäter det absoluta trycket i insuget enligt formeln: Atmosfärtryck minus vakuum= inugrörets absoluta tryck.
Således mäter den inte övertryck.
Tråkigt att samtidigt läsa att "Detta är ett billigt och mindre precist alternativ till luftflödesmätare".

Tillägg:
Luffarturbo fungerar ju bevisligen i vissa fall, t.ex på Yamaha R1 där effekten ökar med 7hk(har jag för mig), men då talar vi hastigheter runt 300 knyck, det lär ju inte göra nytta i accellerationshänseende eller för den delen på kvartsmilen heller...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by stellan »

visst finns det MAP sensorer som mäter överyck, närmaste exemlet på det är väl 405 T16 som har dubbla MAP tillcohmed, fast ja vet inte fler bilar än just T16 som har dubbla.

tror MAP sensorn bara funkar på låga varv, (typ som LMM gör)

man kan tex köra en bil utan LMM eller MAP fast bilen kommer dö helt, inte hålla tomgång eller gå ryckigt under 3000rpm och hacka när man ligger i jämn fart. Har tappade slangen till MAP sensorn på min toy å bilen va fullt körbar fast den kunde inte hålla tomgången och gick ryckigt.

Att 206an MAP bara skulle mäta undertryck stämemr säkert, varför lägga ut massa extra pengar på en MAP som klarar av både över och under när de inte behövs?!

Tråkigt att samtidigt läsa att "Detta är ett billigt och mindre precist alternativ till luftflödesmätare".

varför tycker du det? MAP funkar väl minst lika bra som LMM och är betydligt mindre och dessutom billigare och mindre som kan gå sönder.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Claes B wrote:Den mäter det absoluta trycket i insuget enligt formeln: Atmosfärtryck minus vakuum= inugrörets absoluta tryck.

Tillägg:
Luffarturbo fungerar ju bevisligen i vissa fall, t.ex på Yamaha R1 där effekten ökar med 7hk(har jag för mig), men då talar vi hastigheter runt 300 knyck, det lär ju inte göra nytta i accellerationshänseende eller för den delen på kvartsmilen heller...

Men det kanske går att bevisa en effektvinst, om tillförseln av luft varit dålig från början. Vilket jag tror det är på min bil...

Var mäter Map'en atmosfärstrycket nånstans ifrån då? Och hur mäts vakumet? Samt vart läste du det där om att det var ett billigt och mindre precist alternativ till luftflödesmätare?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
stellan

Post by stellan »

mäts från plenum kammaren, dvs efter sjället.

är ett membran som känner av vaccumet
Patrik R

Post by Patrik R »

MAPsensorn på 206an mäter (förmodligen) upp till 1.0 bar absolut tryck. Dvs motsvarande atmosfärstryck, till skillnad mot dom på T16 som mäter till 2.5 bars tryck. Om man härleder kan man därför anta att 206an inte kan mäta övetryck..

Sen mena claes förmodligen att MAPsensor inte alls skulle vara ett sämre alternativ till en LMM eller masse-mätare. Det är iallafall en klar fördel för turbomaskiner då LMMer och massemätare är väldigt dåliga på att beräkna luftmassa med varierande laddtryck.
.::Independent Variant User::.
Patrik R

Post by Patrik R »

MAPsensorer på turbomaskiner vad jag vet har inverkan på bränslekurvan hela registret ut. Iallafall på T16 där tändningen slår av vid 5000 om man saknar en sensor... och 3000 om man saknar båda.
.::Independent Variant User::.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Leibel wrote:visst finns det MAP sensorer som mäter överyck, närmaste exemlet på det är väl 405 T16 som har dubbla MAP tillcohmed, fast ja vet inte fler bilar än just T16 som har dubbla.

tror MAP sensorn bara funkar på låga varv, (typ som LMM gör)

man kan tex köra en bil utan LMM eller MAP fast bilen kommer dö helt, inte hålla tomgång eller gå ryckigt under 3000rpm och hacka när man ligger i jämn fart. Har tappade slangen till MAP sensorn på min toy å bilen va fullt körbar fast den kunde inte hålla tomgången och gick ryckigt.

Att 206an MAP bara skulle mäta undertryck stämemr säkert, varför lägga ut massa extra pengar på en MAP som klarar av både över och under när de inte behövs?!

varför tycker du det? MAP funkar väl minst lika bra som LMM och är betydligt mindre och dessutom billigare och mindre som kan gå sönder.

Hörru! :wink: Jag tycker inget, jag läser innantill bara, jag vet inte vad som är bäst... eller jo...en luftmassemätare är ju bäst(exaktast), men skillnaden på flödesmätare och MAP vet jag inte...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem

Post by Claes B »

Rosefors wrote:MAPsensorer på turbomaskiner vad jag vet har inverkan på bränslekurvan hela registret ut. Iallafall på T16 där tändningen slår av vid 5000 om man saknar en sensor... och 3000 om man saknar båda.

Kom att tänka på det med turbo också...Men som skrivet, jag läste och vidareförmedlade bara.
På en sugmotor påverkar det ju bara vid icke fullt öppet spjäll(vakuum), på en turbo måste det ju bli en annan sak..
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem

Post by Claes B »

Fnatte wrote:
Claes B wrote:Den mäter det absoluta trycket i insuget enligt formeln: Atmosfärtryck minus vakuum= inugrörets absoluta tryck.

Tillägg:

Men det kanske går att bevisa en effektvinst, om tillförseln av luft varit dålig från början. Vilket jag tror det är på min bil...

Var mäter Map'en atmosfärstrycket nånstans ifrån då? Och hur mäts vakumet? Samt vart läste du det där om att det var ett billigt och mindre precist alternativ till luftflödesmätare?

Det läste jag i haynes bok "Bilens motorstyrning och bränsleinsprutningssystem"

Kanske går att bevisa ett effekttillskott på din bil, men det lär vara att du kanske får nån km/h högre toppfart. Jag har väldigt svårt att tro det skulle ge nån användbar effekt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Loffas »

505t 88a kör med lmm och en trycksensor som mäter när de blir övertryck och går därmed över till mapsensor

sån trycksensor e enkel o få tag i om nån undrar
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

fråga: har 306gti dubbla map-sensorer?
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Joakim Enoksson wrote:fråga: har 306gti dubbla map-sensorer?

Nä bara en, hurså :roll:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
stellan

Post by stellan »

Loffas wrote:505t 88a kör med lmm och en trycksensor som mäter när de blir övertryck och går därmed över till mapsensor

sån trycksensor e enkel o få tag i om nån undrar

är dom ställbara? och isåfall mellan hur mycket?

pris och vart hittar du dom? :)
Post Reply