Byta flexrör, avgas

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
TurboTuben

Byta flexrör, avgas

Post by TurboTuben »

Tjena!

Som topicen lyder så skulle jag alltså behöva byta flexröret på min bil. Flexröret är det rör som sitter mellan grenröret och första biten på avgassystemet om jag förstått det hela rätt?

Undrar lite hur det är fäst på båda sidor (alltså, både i grenrör och i själva avgassystemet) och om det är någon som har några dimensioner på detta rör?

Utan dimensioner kan jag inte beställa ett nytt. Både peugeot, mekonomen, meca osv ser bara i sina datasystem att man kan beställa ett helt kit med första avgassystem delen, däribland katalysatorn så priser på denna del är i runda slängar 10k..!! :O

Någon som bytt detta och ifall det är svårt? Vet att det sitter lite bökigt till. Tacksam för hjälp!
206 GTi - 02
Nik

Post by Nik »

Det är nog vinkelslip o svets som gäller. Vet inte dimensionen men mellan 2" och 2.5" lär det väl vara...

EDIT: Misstänker att jag ryker på samma sak så du kan väl berätta hur det går!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
TurboTuben

Post by TurboTuben »

åfan, pratade med någon peugeot snubbe och han antydde att det bara var klämmor :S

Ska iaf börja kika på det imorn är det tänkt..
206 GTi - 02
TurboTuben

Post by TurboTuben »

Sådär ja, låg under bilen i regnet igår och fann att detta är nog inget att åtgärda själv eftersom jag saknar kunskap om hur man svetsar. Lyckades mäta dimensionerna på röret så nu blir det till att leta efter ett sådant vettigt sen får typ mekonomen svetsa dit det..

Luktar dyrt tyvärr, men har ingen annan som kan göra det åt mig heller :(
206 GTi - 02
destruction

Post by destruction »

TurboTuben wrote:Sådär ja, låg under bilen i regnet igår och fann att detta är nog inget att åtgärda själv eftersom jag saknar kunskap om hur man svetsar. Lyckades mäta dimensionerna på röret så nu blir det till att leta efter ett sådant vettigt sen får typ mekonomen svetsa dit det..

Vem svetsar ett flexrör? Sitter bara men klämor ju.. Dock så brukar dom vare fast rostade
Peugeot 205 GTI SÅLD
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Tror nog det sitter svetsat orginal, det gör det på familjebilen hemma opel zafira.. Plocka ner grejerna, gå till en svetsare, med kvitto tar dem mellan 800-1200kr.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

destruction wrote:
TurboTuben wrote:Sådär ja, låg under bilen i regnet igår och fann att detta är nog inget att åtgärda själv eftersom jag saknar kunskap om hur man svetsar. Lyckades mäta dimensionerna på röret så nu blir det till att leta efter ett sådant vettigt sen får typ mekonomen svetsa dit det..

Vem svetsar ett flexrör? Sitter bara men klämor ju.. Dock så brukar dom vare fast rostade

Dom flest skulle jag tro.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Post Reply