205:ans Soppapump

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Peggamannen

205:ans Soppapump

Post by Peggamannen »

Hej alla...

Jag ger mig på min andra 205:a Gti som står...
Enligt gamla ägaren så funka den kanon när den ställdes för sex år sen Pga stel bakaxel... Ha ha...
Jag har läst om stela bakaxlar och förstått att det är en del jobb att se fram emot om man ska renovera... Jag har en delbil med bra axel så det blir ett skifte där... :) Men nu till den braiga funktionen på motorn...
Jag stoppa batteri i och upptäckte att startmotorn inte ens klicka... Insåg då att det va kontaktsvårigheter... :? Bort med front och kylare för att smidigt komma åt signalkabeln för start på selunoiden... Väl insmord med elektronik spray vart det kanonkontakt och starten funka som sig bör... :D Men men med ett ca: 5 minuters gnidande insåg jag att motorn inte skulle starta för de... Soppa pumpen verkade inte göra sitt jobb... Hmm... Reläet i handfacket som ska vara soppapumpsreläet klickar så fint när man slår tändningsnyckeln i start läge samt släpper... Nu misstänker jag att Pumpen challar... Min fråga är då vart pumpen sitter ?
Jag har aldrig meckat 205:a förr så lite vägledning är tacksamt... :)
Utan pump går ju inte motorn...

Tack på förhand...
En blivande 205:a fantast... :)
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97

Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Om du lyfter på sittdynan i baksätet. Så hittar du ett stort och ett litet plastlock. Ta bort det stora och voila där uppenbarar sig en bränslepump.

Se bara till att köra lite rostolja på de små skruvarna någon eller några dagar innan du försöker lossa dom. Det är nämligen lätt hänt att dom går av.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
freda155

Post by freda155 »

Prova att koppla pumpen på direktström från batteriet och se om motorn går igång. Detta innan du spiller bensin i bilen. Pumpen behöver inte vara paj. Det förekommer dåliga kontakter på pumpen. Rengöres genom hålet under baksätet.
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Det kan lika gärna vara vevaxellägesgivaren som är trasig eller kontakten till denna. Får inte den signal av det snurrande svänghjulet går inte pumpen.
Givaren sitter överst på lådan.
Om vi nu pratar om en GTi från -88 eller nyare...
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag hade glapp nere i pumpen på en bil... har för mig det från kontakten "uppe" på pumpen går ner två fastplastade sladdar/kabelskor till själva motorn. när jag la ström till dessa gick motorn men inte upp i den vanliga kontakten. tog o rengjorde allt med elektronicspray o satte ihop. funkar än.

OT:btw så var det detta som döda katen vid samma tillfälle. jag o frugan var i egypten när morsan, som låna bilen lite då o då, SMSa att den inte funka o beskrev lite allmänt vad det var... jag SMSa att jag trodde den inte fick soppa o inte mer med det. när jag kom hem så berätta hon att hon fått "hjälp" att försöka starta den... en gubbe stog o tömde en hel flaska startgas i luftfiltret samtidigt som han skrek åt min svåger, som satt i och tugga på starten, att GASA... GAAAAAASAAAA (detta på parkeringen på baksidan av lägenheterna vi bodde i då så aaaaallaaa grannar kunde sitta på sina balkonger på första parkett...)... detta fortgick tills det small så vida pass att min svåger trodde motorn exploderat o gubben med sprayburken dött... innehållet i katen låg välla utspridd på en kvadratkm yta bakom bilen... :roll: bytte katen sen och fick perfekta avgasvärden... inget ont som inte för nåt gott med sig...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Peggamannen

Post by Peggamannen »

R.O.B. jag garva så jag grät åt din historia...
Ibland händer saker som får en att skratta just gällande saker som vissa gör utan att få bukt med det egentliga problemen... Att tömma en burk startgas i en motor är inte direkt en vettig lösning... Ha ha...
Mycke kan hända när en så kallad förståsigpåare är i farten... :)
Ibland är man en själv så man ska vakta sin tunga... :)

Btw. Så ska jag testa pumpen snarast med lite ström direkt på anslutningarna vid tanken... Direkt från 12 volts batteriet... Innan jag tar ur pumpen... Om pumpen inte vill där då så åker den ur... Ska då passa på att suga ur de minst sex år gamla bränslet då... Och sen se om pumpen går att få fart på... Annars får donatorbilen stå till tjänst igen... :D

R.O.B. sånna historier du leverera får en att leva upp om ett hopp att lösa alla problem... :D
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97

Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
Post Reply