växellåda från 206 RC i peugeot 307 möjligt?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Swockan

växellåda från 206 RC i peugeot 307 möjligt?

Post by Swockan »

Tjena. ny på forumet här. har precis börjat mecka med kärran.
en peugeot 307 2.0 - 05. tänkte att jag börjar från grunden så än så länge så har jag bara rostskyddsbehandlat underredet och satt på fullflödes 2 tums rostfritt, 200 cells racekat. (blev klart igår) :)

men på vägen hem så kände jag att ettan å tvåan börjar bli extremt tröga att få i.

Så min fråga lyder, vad kan jag göra för att förstärka och uppgradera växellådan. sätta i ny tryckplatta eller bör jag satsa på att byta växellåda helt? mitt mål är strax över 200 Hk. (orginal 137)

är det möjligt att bara sätta i en 206 rc låda eller finns det något annat skojj man kan sätta i? jag är nybörjare men men ambitionen att lära :p

Det är EW10J4 motorn som sitter i. tror det är samma som i 206 Gti om jag inte läst helt fel?

Dock så har jag hjälp av ett par rävar när det gäller ombyggnad. väldigt tacksam för svar.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Kollat så det inte är kopplingen eller något som håller på att gå sönder så växlarna går trögt. Kanske något ´smörjtort länkage
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Swockan

Post by Swockan »

jo iof. kopplingen. men om kopplingen börjar gå redan nu efter vårdslös körning är inte resten också på väg utför då? får väll gå igenom den ordentligt och smörja upp allt. men efter vad jag läst på forumet hittils så är växellådan inte något att hänga i julgranen orginal?

märker att det är främst på höga varv som tvåan knappt går i. har inte haft bilen så länge (strax över 2000 mil) och ägaren före var en äldre herre. så jag antar att det är jag själv som kört dåligt och pajjat den.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Swockan wrote: men efter vad jag läst på forumet hittils så är växellådan inte något att hänga i julgranen orginal?

Det är nog bara massa förståsigpåare som kommer med dom uttalandena. Jag har nog haft minst 10talet be3 be4 lådor och aldrig haft något problem med dom, då brukar jag använda mina grejor ordentligt.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Team_Hink_Racing wrote:
Swockan wrote: men efter vad jag läst på forumet hittils så är växellådan inte något att hänga i julgranen orginal?

Det är nog bara massa förståsigpåare som kommer med dom uttalandena. Jag har nog haft minst 10talet be3 be4 lådor och aldrig haft något problem med dom, då brukar jag använda mina grejor ordentligt.

dagens sanning. lådorna i alla 205 gti och mi16 verkar hålla för våldsam misshandel! känns tveksam att de skulle blivit sämre med tiden? det är klart, tokspinner man med ett hjul går diffen i alla lådor förr eller senare, och synkringarna slits såklart med tiden men de lådorna jag har kört har aldrig haft synkproblem, trots tusentals mil med oöm behandling.

hade btw en 405 mi16 som jag skulle ta motorn från, som hade kass synk på 3:an... inget att ha med andra ord. jag och en kompis smiskade den lådan hårt på en fin otrafikerad grusväg i närheten under några veckors tid. blev säkert runt 20 mil med ihärdigt växlande utan att använda kopplingen alls :lol: jag ville se vad lådan höll för och den kändes inte annorlunda sista provturen innan demontering av motorn... kvalité 8) däremot fick jag sätta bensinslang istället för orginal soppaledningarna på bilen för jag sköt hål på dem hela tiden med allt grussprut :lol:

oj, blev lite OT :roll:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

BE4:an är enligt allt vad jag vet inte sämre på något vis heller.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Swockan

Post by Swockan »

men vad är då problemet om det endast är på höga varv som växellådan i ettan och tvåan är tröga och skriker när man lägger i? bör jag byta?
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

En annan fråga är hur ska du nå upp till 200hk? Verkar väldigt intressant :D
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Peder_306 wrote:En annan fråga är hur ska du nå upp till 200hk? Verkar väldigt intressant :D
Det som är svårt är ju inte att få ut effekten, utan att få ut effekten på ett sätt så att det inte går sönder någonting :)
Hans Hellström

Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

SNILLET wrote:
Peder_306 wrote:En annan fråga är hur ska du nå upp till 200hk? Verkar väldigt intressant :D
Det som är svårt är ju inte att få ut effekten, utan att få ut effekten på ett sätt så att det inte går sönder någonting :)

Slänga i en rc motor och mappa om lite så är väl man där?
Peugeot 205 CTI

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Swockan

Post by Swockan »

dubbelpost, förlåt
Last edited by Swockan on Tue Sep 01, 2009 15:28, edited 1 time in total.
Swockan

Post by Swockan »

Min plan är för 200 hk

Nytt avgas - klart

grenrör, hittat en peugeot orginaldel på 2,2 liter som jag kanske testar. annars så raggar jag upp nån som bygger ett till mig.

nya kammar från cat-cams om ingen annan har nåt förslag?

luftfilter - beställs nästa löning

omappning (inte chip utan hel omappning där progressiv sevostyrning ska bort, bortkoppling av esp över 50 km / timmen)

efter det får jag se vad det slutar på i pengar och effekt.. nästa plan är att riva motorn helt och plana topp, vevstakar och hela kalaset. har fortfarande inte pluggat in mig tillräckligt på delar än, men pengafrågan är nyckelfaktor.

så nu i början vill jag förstärka alla delar och fixa till bilen så den håller för att bygga vidare på sen. bättre å ta dom "tråkiga" kostnaderna i början än att bilen rasar för att jag är för effektglad med motorn.

elelr vad sägs? låter det som en ok plan?
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Swockan wrote:Min plan är för 200 hk

Nytt avgas - klart

grenrör, hittat en peugeot orginaldel på 2,2 liter som jag kanske testar. annars så raggar jag upp nån som bygger ett till mig.

nya kammar från cat-cams om ingen annan har nåt förslag?

luftfilter - beställs nästa löning

omappning (inte chip utan hel omappning där progressiv sevostyrning ska bort, bortkoppling av esp över 50 km / timmen)

efter det får jag se vad det slutar på i pengar och effekt.. nästa plan är att riva motorn helt och plana topp, vevstakar och hela kalaset. har fortfarande inte pluggat in mig tillräckligt på delar än, men pengafrågan är nyckelfaktor.

så nu i början vill jag förstärka alla delar och fixa till bilen så den håller för att bygga vidare på sen. bättre å ta dom "tråkiga" kostnaderna i början än att bilen rasar för att jag är för effektglad med motorn.

elelr vad sägs? låter det som en ok plan?

Du har nog fått ett måndagsexemplar till växellåda, men dina planer låter skitbra. Vi har Cerveza som portar toppar till bra pris, om du är snäll med plånboken så kanske han kan svetsa ett extraktor åt dig också ;)

Bli medlem och upp med projekt tråd!
Peugeot 205 CTI

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Peder_306 wrote:
Bli medlem och upp med projekt tråd!

Exakt, vi vill ha in folk som gör bra saker och redovisar dem, sedan blir det "ALLTID" en massa tjafs mellan varven men säg bara till folk å hålla tyst rakt ut utan att gnälla så brukar det ordna sig :lol:
Hans Hellström

Swockan

Post by Swockan »

bra å sitta på bilforum på jobbtid :p

ja men jag är ju medlem redan. för 3-4 måander sen. fortfarande inte fått mitt "startkit" dock!

ja men då får jag väll dra upp ett projekttråd. men arbetet kommer gå så långsamt att jag väntar lite.

har inga bilder på före efter avgasrör men kan lägga upp ilte bilder så fort jag hissat upp bilen. blir nog i veckan.

låter bra med cerveza. ska ha det i åtanke. löning kommer aldrig tidigt nog!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

*hjärnsläpp* , ang ditt medlemskap alltså, tittade ju inte :roll: :oops:
Hans Hellström

Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

SNILLET wrote:*hjärnsläpp* , ang ditt medlemskap alltså, tittade ju inte :roll: :oops:

precis, du får skaffa avatar. tror det va därför jag trodde du inte va medlem :P
Peugeot 205 CTI

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Swockan

Post by Swockan »

Ja men lovar att skaffa en avatar innan projekttråden kommer upp.
f*n vilket stöd det var ändå på den här sidan. kul med engagerade människor.

Den här cerveza är det en användare här på forumet som gör jobb privat eller är det en firma nånstans? För tillfället befinner jag mig i Skövde, avgrundshålet.

Om det nu är så att växellådan är nåt vajsing med, vilken är det jag ska köpa isåfall? vad är Be4 och Be5 eller vad nu lådorna hette? är den ene bättre än den andre eller finns mer eftermarknadsdelar eller nåt sånt man ska tänka på?

Är det bara att byta låda tex mot en från 206 RC? måste något modifieras?
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Swockan wrote:Ja men lovar att skaffa en avatar innan projekttråden kommer upp.
f*n vilket stöd det var ändå på den här sidan. kul med engagerade människor.

Den här cerveza är det en användare här på forumet som gör jobb privat eller är det en firma nånstans? För tillfället befinner jag mig i Skövde, avgrundshålet.

Om det nu är så att växellådan är nåt vajsing med, vilken är det jag ska köpa isåfall? vad är Be4 och Be5 eller vad nu lådorna hette? är den ene bättre än den andre eller finns mer eftermarknadsdelar eller nåt sånt man ska tänka på?

Är det bara att byta låda tex mot en från 206 RC? måste något modifieras?

Han är medlem på forumet, släng iväg ett pm till han vetja!
Här är en hemsida, det är han på framsidan bli inte avskräckt bara han är smartare än vad han ser ut ;) :P http://bonnmeck.se/
Peugeot 205 CTI

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Swockan wrote:För tillfället befinner jag mig i Skövde, avgrundshålet.

Skriv gärna det i profilen så man ser vart du bor. :)
Post Reply