[Löst] Startar ej (306 XSI -94)
[Löst] Startar ej (306 XSI -94)
Igår hade vi loss batteriet en kort stund på kompisens 306 XSI.
Efter detta startar den inte längre.
Symptomen är att instrument panelen lyser upp, men det går inte att starta bilen. Det går inte ens att köra runt maskin på starten alls.
Ska kolla igen efter jobbet, men jag kan inte minnas att
Har kollat alla säkringar (tror jag) dem i kupé och även med under huven.
Vad kompisen också märkte, är att halvljus indikatorn (tror jag) blinkade när vi öppnade dörren eller vred om tändningen.
Någon som har några idéer om vad som kan vara fel ?
Edit:
Problemet löst.
Glappkontakt eller liknande i startmotorkontakten.
/thread
Efter detta startar den inte längre.
Symptomen är att instrument panelen lyser upp, men det går inte att starta bilen. Det går inte ens att köra runt maskin på starten alls.
Ska kolla igen efter jobbet, men jag kan inte minnas att
Har kollat alla säkringar (tror jag) dem i kupé och även med under huven.
Vad kompisen också märkte, är att halvljus indikatorn (tror jag) blinkade när vi öppnade dörren eller vred om tändningen.
Någon som har några idéer om vad som kan vara fel ?
Edit:
Problemet löst.
Glappkontakt eller liknande i startmotorkontakten.
/thread
Last edited by aztech on Wed Sep 02, 2009 18:37, edited 1 time in total.
Låter ju som om ni har gjort någor mer än att bara ta bort o sätta dit batterikabeln. Rannsaka minnet och kika så att inga kablar lossnat spec den tunna som sitter på startmotorsolenoiden.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Låter ju som om ni har gjort någor mer än att bara ta bort o sätta dit batterikabeln. Rannsaka minnet och kika så att inga kablar lossnat spec den tunna som sitter på startmotorsolenoiden.
Tack för tipset, skall ta och dubbelkolla detta.
Det var ju mörkt när vi grejade, så risken finns väl kanske.
Men utöver detta så undrar man ju om det kan finnas några andra tänkbara orsaker till att bilen inte går igång.
testa att "tjuvkoppla" startmotorn å se om den startar upp, alltså sätt på tändningen, sedan koppla en tåt till solenoidstyrningen(den r-gubbe pratar om) till batteri + å se om den drar igång maskinen.
I så fall ÄR det ju kopplingen mellan tändlås å batteri som behöver fixas bara.
I så fall ÄR det ju kopplingen mellan tändlås å batteri som behöver fixas bara.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Är inte du samma trådstartare som "stisen", isåfall kanske ena tråden ska låsas så du inte behöver hålla koll på båda.
Vad det gäller startspärr och eftermonterade larm så "kan" immobilizern låsa "hänga" sig.
Var det ett defa larm?
Vad det gäller startspärr och eftermonterade larm så "kan" immobilizern låsa "hänga" sig.
Var det ett defa larm?
205 Automat - Till försäljning
206 Gti - Såld
406 Turbo - Såld
306 S-16 - Såld
306 xsi - Såld
405 T16 - Såld till Norge
205 Gti - Såld
206 Gti - Såld
406 Turbo - Såld
306 S-16 - Såld
306 xsi - Såld
205 Gti - Såld
Pugg_406T wrote:Är inte du samma trådstartare som "stisen", isåfall kanske ena tråden ska låsas så du inte behöver hålla koll på båda.![]()
Var det ett defa larm?
Om vi nu förutsätter att det INTE är samma person, så är det faktiskt ingenting om LARM omnämnt alls
Hans Hellström
Om vi nu förutsätter att det INTE är samma person, så är det faktiskt ingenting om LARM omnämnt alls
[/quote]
Det har du rätt i
Men OM det skulle vara så, så finns det en del lösningar.
Det har du rätt i
206 Gti - Såld
406 Turbo - Såld
306 S-16 - Såld
306 xsi - Såld
205 Gti - Såld
206 Gti - Såld
406 Turbo - Såld
306 S-16 - Såld
306 xsi - Såld
205 Gti - Såld
Pugg_406T wrote:Om vi nu förutsätter att det INTE är samma person, så är det faktiskt ingenting om LARM omnämnt alls
Det har du rätt i
Vid närmare koll ser det ju faktiskt ut som om BÅDE ägaren och kompisen skrivit här..
Hans Hellström
Jaaa Stisen e ju kompisen de.
Antar att nån moderator kan låsa den tråden som han har gjort.
Det är inget eftermonterat larm i bilen, dock finns det något orginal-larm, eller va de nu är i bilen. Nyckeln till bilen har knappar osv på sig, men jag vet inte om det larmet bara är inbrottslarm, eller om det är mer avancerat än så. (läs startspärr?)
Antar att nån moderator kan låsa den tråden som han har gjort.
Det är inget eftermonterat larm i bilen, dock finns det något orginal-larm, eller va de nu är i bilen. Nyckeln till bilen har knappar osv på sig, men jag vet inte om det larmet bara är inbrottslarm, eller om det är mer avancerat än så. (läs startspärr?)
Är det inget eftermonterat larm så låter det faktiskt bara som om det skulle kunna vara någon kabel som inte har tillräcklig kontakt.
När du vrider nyckeln till start läget, låter det någonting då t,ex klickar det eller är det helt tyst?
När du vrider nyckeln till start läget, låter det någonting då t,ex klickar det eller är det helt tyst?
206 Gti - Såld
406 Turbo - Såld
306 S-16 - Såld
306 xsi - Såld
205 Gti - Såld
206 Gti - Såld
406 Turbo - Såld
306 S-16 - Såld
306 xsi - Såld
205 Gti - Såld
Pugg_406T wrote:Är det inget eftermonterat larm så låter det faktiskt bara som om det skulle kunna vara någon kabel som inte har tillräcklig kontakt.
Exakt och nej, igår när vi grejade med detta så kunde vi inte höra någonting. Dessutom var det mörkt så möjligheten finns ju att vi missat någon kabel eller liknande.
Vi ska kika mer på detta om en stund när slitet på jobbet är klart för dagen.
Har du slagit in koden på originalstartspärren?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
datapata wrote:TheDagger wrote:Har du slagit in koden på originalstartspärren?
bör inte finnas på en xsi? jag har inte nån på min iaf. var nog bara s16 som hade det på den årsmodellen
Jag har reparerat XSi med kod iaf. Osäker på årsmodellen men det var gamla serien iaf.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
SNILLET wrote:Jag hade nog testat det jag skrev innan, för att se hur stor del av elen som är "bortkopplad".
Startar bilen med "fulkopplad" startmotor så vet du ju att det enkelt går att koppla förbi startspärren och få en fungerande bil.
Går snabbt och visar direkt hur omfattande "problemet" är.
Hans Hellström
bilen startar nu! min farbror kom upp å drog fram en en hylsnyckel och bankade lite lätt ovanpå startmotorn provade sedan att starta bilen efter en stunds bankande och nu startar den som den skall.
dock så lyser check engine lampan fortfarande , läste i manualen att det kan vara problem med insprutningen , tändningsanordningen, eller katalysatorn.
skall man chansa på att byta tändstift osv , eller är det bäst att åka till verkstaden och be dom koppla upp sig och kolla korrekt felkod ?
är väldigt glad att bilen startar nu ialla fall.
dock så lyser check engine lampan fortfarande , läste i manualen att det kan vara problem med insprutningen , tändningsanordningen, eller katalysatorn.
skall man chansa på att byta tändstift osv , eller är det bäst att åka till verkstaden och be dom koppla upp sig och kolla korrekt felkod ?
är väldigt glad att bilen startar nu ialla fall.