Framhjulslager kasst?
Framhjulslager kasst?
Misstänker att hjullagret höger fram är slut. Hur plocka bort? Sitter det pressat eller är det"löst" på axeln?
//Thomas
2001 406 kombi 2.0
//Thomas
2001 406 kombi 2.0
Pressa ur spindeln och den inre lagerbanan kan vara lite pillrig att få loss. Pressa dit och var försiktig och tänk på mothåll på rätt ställe så du inte förstör nya lagret.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
freda155 wrote:Om du inte har 20-tonspress, lämna bort jobbet. Det senaste lagret jag pressade ur krävde 12 ton för att lossna.
lägg spindeln på spisen å värm upp på full fräs. när du lyfter av spindeln från spisen lägg den på en pall, på med is/vatten vid lagret och popp, slå/banka ut lagret med en träbit å slägga lr liknande.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
-
Peggamannen
Jag har nyligen poppat ett hjulager på min ena 205 Cti...
Men hör och inser att jag måste poppa loss yttligare ett...
Man bör ha loss hela spindeln hur som helst...
Sen lägga upp den typ i ett stort skruvstycke...
Hedenhösmetoden brukar alltid funka , om det sitter fast så tar man fram gasen och eldar på lite... En lätt metod är att rensa ur lagret... Dvs man slår loss innerbanan och pillar bort kulorna... Sen tar man en hylsa från största hylsnyckelsatsen... Har för mig de va 48 nånting... Sen sätter man hylsan inne i lagerbanan mot flensen som delar de två lager banorna... Sen tar man en bly eller kopparslägga och shongar på... Det brukar släppa , annars ger man på med gasbrännarn eller som Jaaacob lägger spindeln på spisen... Man putsar rent med en finkornig smärjelduk så man får bort rosten i ingången till lagerpassningen... Smörjer på med fett eller smörj-olja... Det nya lagret kräver en större hylsa ur största hylsnyckelsatsen... nånstans runt 52mm har jag för mig... Det är bra att vara två man vid inslagningen av lagret om man nu inte värmer på spindeln och kyler lagret vill säga... Det går att dunka in lagret men man måste se till att man får slaget på lagrets ytterbana samt att lagret kommer rakt in och inte ställer sig lite på tvären lite... Annars förstör man lagret som R-gubbe skrev... Har man vana att slå ur och i lager så går det galant...
Men hör och inser att jag måste poppa loss yttligare ett...
Man bör ha loss hela spindeln hur som helst...
Sen lägga upp den typ i ett stort skruvstycke...
Hedenhösmetoden brukar alltid funka , om det sitter fast så tar man fram gasen och eldar på lite... En lätt metod är att rensa ur lagret... Dvs man slår loss innerbanan och pillar bort kulorna... Sen tar man en hylsa från största hylsnyckelsatsen... Har för mig de va 48 nånting... Sen sätter man hylsan inne i lagerbanan mot flensen som delar de två lager banorna... Sen tar man en bly eller kopparslägga och shongar på... Det brukar släppa , annars ger man på med gasbrännarn eller som Jaaacob lägger spindeln på spisen... Man putsar rent med en finkornig smärjelduk så man får bort rosten i ingången till lagerpassningen... Smörjer på med fett eller smörj-olja... Det nya lagret kräver en större hylsa ur största hylsnyckelsatsen... nånstans runt 52mm har jag för mig... Det är bra att vara två man vid inslagningen av lagret om man nu inte värmer på spindeln och kyler lagret vill säga... Det går att dunka in lagret men man måste se till att man får slaget på lagrets ytterbana samt att lagret kommer rakt in och inte ställer sig lite på tvären lite... Annars förstör man lagret som R-gubbe skrev... Har man vana att slå ur och i lager så går det galant...
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97
Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
Det räcker med en 5 tons press från feltema.
Plocka loss spindeln. Rensa lagret, Svetsa en ring inne i lagret (i ytterringen) När svetsen svalnar vill den dra ihop lagret. Ta en hylsa som får plats på din svets och pressa. Inneringen brukar jag snitta upp med vinkelslipen.
När nya lagret ska på plats så använd det gamla lagrets ytterring och samma hylsa som när du pressade ut lagret. Då man använder yttertingen så kommer kraften endast på det nya lagrets ytterring och man riskerar inte att skada lagret. Fast ska man gå enligt SKF's rekommendationer så förstör man lagret så fort man plockar det ur kartongen.
Glöm inte att smörja in lagret så att det glider in lätt.
Plocka loss spindeln. Rensa lagret, Svetsa en ring inne i lagret (i ytterringen) När svetsen svalnar vill den dra ihop lagret. Ta en hylsa som får plats på din svets och pressa. Inneringen brukar jag snitta upp med vinkelslipen.
När nya lagret ska på plats så använd det gamla lagrets ytterring och samma hylsa som när du pressade ut lagret. Då man använder yttertingen så kommer kraften endast på det nya lagrets ytterring och man riskerar inte att skada lagret. Fast ska man gå enligt SKF's rekommendationer så förstör man lagret så fort man plockar det ur kartongen.
Glöm inte att smörja in lagret så att det glider in lätt.
-
Peggamannen
Pressen från feltema kostar minst 8 hjul-lager...
Frågan är då om det är värt de för att byta ett eller två hjul-lager på kanske 10 år för en svensson ? Allt går att göra billigare bara man tänker till lite...
Hedenhösmetoder kommer alltid funka för dom snåla... Ha ha ha... Lägg slantarna på annat än en press som sen kommer samla damm...
Men ser man behovet och andra möjligheter med en press så varför inte... Det går smidigt och lungt tillväga i vart fall...
Skulle själv skaffa en om jag inte vore så satans snål...
Frågan är då om det är värt de för att byta ett eller två hjul-lager på kanske 10 år för en svensson ? Allt går att göra billigare bara man tänker till lite...
Skulle själv skaffa en om jag inte vore så satans snål...
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Eller så lånar man kommunens verkstad. Där har dom en 100 tons press. Det som inte följer med då ja då är det väl homogent.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Jag bytte ett framhjulslager idag på damens Saab 900. Jag har en bekant, Johan Grimm, som tipsat mig om en metod som jag testade denna gång. Det funkade strålande! Principen är att man rensar lagret på allt utom yttre ringen. Sedan lägger man några strängar med elsvets i axelriktningen på ringens insida. Ordentligt med ström är lämpligt, i mitt fall ca 200 A. När strängarna kallnar krymper ringen så till den milda grad att den bokstavligen ramlar ur av sig själv
. Gör den inte det, räcker det med några lätta slag med hammaren. Montering av nya lagret kräver bara några hundra kilo, det klara man med vanlig avdragare. Man måste bara vara noggrann så att man drar rakt och applicerar kraften på rätt del av lagret. Så här såg min ring ut efter demontering.
Tänk att en MIG-svets ibland alltså kan ersätta en press. Det hade jag ingen tanke på när jag köpte den. Jag tror inte att man ska använda mer än 200 A. Om jag tagit i mer och värmt bara lite till hade jag säkert brännt igenom ringen och då hade den inte blivit lätt att demontera...
Tänk att en MIG-svets ibland alltså kan ersätta en press. Det hade jag ingen tanke på när jag köpte den. Jag tror inte att man ska använda mer än 200 A. Om jag tagit i mer och värmt bara lite till hade jag säkert brännt igenom ringen och då hade den inte blivit lätt att demontera...