Lite äldre v6or

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Epsi

Lite äldre v6or

Post by Epsi »

Jag har konvertera mig själv till traktornörd (volvo) efter några misslyckade försök å köra pegga för billiga pengar (som är väldigt viktigt för oss som försöker skruva bil på studielån). men samtidigt vill man ju ha lite effekt så man kan köra sönder några karrosser i jämtlads skogar.

Alla som känner till något om volvo vet att 760 hade en värdelös motor. Alla som vet lite mer, känner till att den egentligen inte alls är värdelös, bara "missförstådd" och av volvo förstörd pga dåligt gjutna motorblock och chims för cylinderfodrerna i papper...

Men det var ju volvo det, Pegga å RenaUrk byggde därimot samma motor enligt samma ritning å dom håller ju betydligt bättre.

Jag har en liten idé om att som examensarbete bygga ihopp två skräpsaker till en rolig, en volvo 343 och just nämnda motor prv6an.
Volvo själva bygde 3 stycken exemplar vilket borde göra att inregestrering inte ska vara allt för jobbigt. Men varför montera en sketen skräpmotor på 160 nånting hästar när Peggas variant som på utsidan ser likadan ut har dubbelt så många ventiler och 50 hästar mer. Och dessutom bättre block.

Enligt den llla information jag hittat om motorn säger att Pegga gjort både turboladdade och sugvarianter, samt att den levt några år länge. Tyvär verkar det inte som om motorn sålts ny i sverige annat än i just volvo?

Är det någon som vet vad motorn heter på Peggaspråk? Någon som vet något om dessa motorer alls? Allt är egentligen av intresse, vad passar över dom olika varianterna? Efektsiffror och vilka modifikationer gjordes över åren? Några synpunkter på projektet?

Motorn satt i förljande bilar som ny.
* [[Alpine A310]]
* [[Alpine A610]]
* [[MVS Venturi]]
* [[Eagle Premier]]
* [[Citroën XM]]
* [[Renault 25]]
* [[Renault 30]]
* [[Renault Espace]]
* [[Renault Laguna]]
* [[Renault Megane]]
* [[Renault Safrane]]
* [[Peugeot 504]]
* [[Peugeot 604]]
* [[Peugeot 505]]
* [[Peugeot 605]]
* [[De Lorean DMC-12]]
* [[Lancia Thema]]
* [[Volvo 260]]
* [[Volvo 363]]
* [[Volvo 760]]
* [[Volvo 780]]
* [[Talbot Tagora]]
Jag skulle ju bara köpa ett par däck...
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Jag tog bort de andra 2 identiska trådarna.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Epsi

Post by Epsi »

*skickar tårta till peter*
Bengt C

Post by Bengt C »

24 ventilaren är kass, så glöm den. Du finner info om detta i forumet om du söker lite. Sök på "SV24" eller något liknande. Men i korthet så fungerar inte ventiler och kam.

Jag har en 12-venilare på 167 hp och 235 Nm. Den har gått 46.000 mil och funkar bra (till skillnad från resten av bilen). Varför denna motor inte funkar i Volvo vet jag inte riktigt. Tror min bil också haft foderstöd (eller något sådant) i papper, men det byggdes om någonstans kring 8.000 mil. Jag har någon handmålad sifferkombination, B6X eller snarlikt, som på ena fjärdersätet som jag tror visar att denna operation är gjord.

Motorn heter ZPJ4. Jag har för mig att du finner servicemanual till motorn om du registrear dig hos ebaman.com Det är gratis o.s.v. men det är egentligen Citroënmanualer vi snackar om här. Du kan ev finna något i Ungern också. Mer tyska grejer där tror jag.

I jämförelse med en BMW M30 motor är Peugeotmotorn lite slöare, lite törstigare och mer kultiverad på låga varv. PRV 6an har 90 graders bankvinkel och offsetslipade vevtappar så den har helt jämna tändintervall. Tänder med jämna 120 graders intervall. Motorn är ordentligt överkvadratisk med 73x91 i slag/borr. Ena vetilkåpan är högre än den andra eftersom det sitter en balansaxel ovanför ena kamaxeln. Motorn innehåller sammanlagt 4(!) kedjor, så den kan rassla lite när den blir gammal, men det är bara mysigt. Hela motorn är i alu, även så inloppsröret.

Kan tänka mig att den tål måttligt med överladdning men kanske lite grand. Offsetslipningen lär ju inte göra veven starkare iaf.

Finns ju info annorstädes också, t.ex. här och här.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Bengt C wrote:I jämförelse med en BMW M30 motor är Peugeotmotorn lite slöare, lite törstigare och mer kultiverad på låga varv.

Då jämför du bara de exemplar du själv äger rakt av eller?

Min V6 12v är inte särskilt törstig och den går undan bra på alla varvtal. Jag tvivlar starkt på att en BMW 530/730 hänger med 0-230 faktiskt, möjligen att den kommer iväg bättre från stillastående pga bakhjulsdriften.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bengt C

Post by Bengt C »

PRV 6: 167 hp / 235 Nm
BMW M30: 192 hp / 265 Nm

Måste säga att den subjektiva upplevelsen när man kör stämmer bra med detta. Från stillastående märker jag ingen direkt skillnad, men BMWn accellererar lite bättre runt 160 km/h och går betydligt vildare in i rödområdet på varvräknaren. Det är uppenbart att PRV motorn andas lite sämre på toppvarv.

Sedan finner man också att BMW:n drar mindre om man kör försiktigt. Förbrukningen är ca 0.8-1.2 L/mil i intervallet 90-140 km/h. Min Peugeot drar ca 0.95-1.05 L/mil i samma hastighetsintervall. En del personer här skriver att PRV 6an är snål och sådar. Men min går inte att köra riktigt snålt iaf.
Last edited by Bengt C on Wed Sep 16, 2009 9:20, edited 1 time in total.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Gissar att XM:en förbrukar mindre än 605 pga luftmotståndet.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Epsi wrote:*skickar tårta till peter*

:lol: :wink:
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Epsi

Post by Epsi »

Tack för utförlig info Bengt :)

Att motorn kanske klarar överladd är jag helt säker på, hur mycket är bara frågan. Veven är enligt vissa källor tydligen god för 1000 (tre, inte två nollor) hästar vilken jag iaf delvis kan tänka mig stämmer då det är en väldigt kort smidd sak. Skränkningen hjälper bara till, minskar påfrestningarna ifrån vridningen i materialet och är inte alls som man kan tro när man tittar på det en försvagning.

Enligt vissa men dock obekräftade källor kördes det F1 med denna motorn vilket hade kunnat förklara dimensionen på veven.

Det finns säkerligen några olika varianter på motorerna, volvo hade 3 stycken
B27 Första varianten som satt i bland annat 260.
B28 Vidarutveckling med en deciliter extra och 160 nånting hästar
B280 155hästar men med mer vrid än föregående. mestadels för att dölja den dåliga automatlådan som var standard i 760.

Vari skilnaderna mellan dom två senare sitter har jag inte riktigt luskat ut än, kan vara så att det enbart är motorstyrsystemen som skiljer men kan även vara något mer.

Så långt jag forskat så verkar det som citroén hade en variant av denna moton på 3 liter? kan någon bekräfa detta? Tänker på den som satt i xm.

Jag har nu läst lite på andra sidor och flertalet personer säger att 24V topparna och kammar är kass. Men hitils har jag inte hittat vad som är kass? brända ventilsäten? axlar som går av som tändstickor? dåligt oljetryck? dåliga lager?

Någon som skruvat något med dessa motorer och vet om något man bör tänka på när man skruvar? nått lite knepigare än vanligt?

Nu ska jag läsa i länkarna ovan nämnda, kanske kommer på nått mer kul då:D
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Epsi wrote:
Så långt jag forskat så verkar det som citroén hade en variant av denna moton på 3 liter? kan någon bekräfa detta? Tänker på den som satt i xm.

Jag har nu läst lite på andra sidor och flertalet personer säger att 24V topparna och kammar är kass. Men hitils har jag inte hittat vad som är kass? brända ventilsäten? axlar som går av som tändstickor? dåligt oljetryck? dåliga lager?

:D

3 liter är den på i 605 och XM, identiska motorer är det.
24-ventilaren hade stora problem första årsmodellen, tryckarna och kammarna gick ner sig pga. för stort punkttryck på sakerna, i mitten -92 eller nåt liknande bytte de ut ståltryckarna till keramiska diton och därefter ska den hålla bättre. Motorerna (både ZPJ och ZPJ4) utvecklades konstant tills de lades ner så senare är alltid bättre.
För mer info om dem kan du med fördel kolla på www.citroenakuten.se , det verkar som det såldes betydligt fler XM med ZPJ4 än vad det såldes 605:or med den. Det fins de som menar på att det är bra motorer bara de sköts på rätt sätt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Bengt C »

Ok, jag var lite slarvig i tidigare inlägg. Motorn heter ZPJ och 4 på slutet om det är 4-ventilare. Jag har hittat lite 504-länkar som du kanske kan ha glädje av. Bl.a. finns en "manual" som i realiteten är SAE-paper 760110 som visar hur de tänkte när de ursprungligen designade den.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Bengt C wrote:PRV 6: 167 hp / 235 Nm
BMW M30: 192 hp / 265 Nm

Måste säga att den subjektiva upplevelsen när man kör stämmer bra med detta. Från stillastående märker jag ingen direkt skillnad, men BMWn accellererar lite bättre runt 160 km/h och går betydligt vildare in i rödområdet på varvräknaren. Det är uppenbart att PRV motorn andas lite sämre på toppvarv.

Sedan finner man också att BMW:n drar mindre om man kör försiktigt. Förbrukningen är ca 0.8-1.2 L/mil i intervallet 90-140 km/h. Min Peugeot drar ca 0.95-1.05 L/mil i samma hastighetsintervall. En del personer här skriver att PRV 6an är snål och sådar. Men min går inte att köra riktigt snålt iaf.

Nu kör jag ju inte BMW direkt dagligen, men har provat rätt många i jobbet. Men som Snillet nämner lite längre ner så sitter min i en XM, det gör säkert 1-2 dl milen. Sen finns det ju bättre och sämre ex av alla motorer. Min drar ca 0,7 på landsväg och nästan aldrig över 1 liter blandad körning. Men jag håller med om att fransosen inte drar så friskt de sista 500 varven, men min varvar ändå 6000 på femman, så orken finns där även om den avtar en smula. Jag brukar oftast växla vid 5500 när jag drar bilen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jdrotz

Post by jdrotz »

B27 och B28 var det som hade problem med bla fodersläpp och oljeläckage. B280 är en betydligt förbättrad version som fungerar klockrent, bara man sköter oljebytena och byte kylarvätska vartannat år. Denna motor levererades även i en Europaversion med andra toppar som var lite vassare, men som dock aldrig såldes i Sverige.

Hur PRV 6:an funkar i Peugeot, Renault m.m... låter jag vara osakt. Felet som folk gör när det gäller Volvo är att de blandar ihop B27,28 med B280 som funkar MYCKET bättre.

Vanligaste växellådan i 760:n var ju AW71, och den är det absolut inget fel på. Funkar klockrent och satt i 940 ända fram till 1998. Fanns också en annan låda (ZF) till 760 som var sämre, men den satt mer sällan i denna bil.
Johnny, Peugeot 405 GTX- 95. Vit (frugans)

Äger också en Volvo 940 -91. Inte lika rolig att busköra med, men går aldrig sönder.
Epsi

Post by Epsi »

Det jag menade med att volvos automautomaare är kass är det att den är lie felkonstrerad vad gäller utväxlinar, speciellt i såpass tunga bilar som volvo faktist satte dom i. Dock skall det ju sägas att jag aldrig har hört talar om att en sådan här låda har gått sönder hur mycke dom än misshandlats. Undantaget den jag själv körde sönder, men det var inte lådans fel, det var den lie spetsiga stenen i dikets...

Läken till "manualen" var väldgt intressant, länksamlingen därimot visade sig vara döda länkar för det mesta å resten nästan uteslutande på franska:/ men Tack ändå:)
Post Reply