Fråga hastighetsmätare akut
Fråga hastighetsmätare akut
Mätaren har flippat ur men trippmätaren funkar. Var ligger felet? Tänkte byta givaren i lådan men tror mer på instrumenteringen och att det har ballat ur där. Men i så fall vad?
Går trippen och givaren på samma signal?
En 306a
Mvh
Går trippen och givaren på samma signal?
En 306a
Mvh
Är inte 100% säker på hur det ser på 306:orna men på 206:orna så är det vanligt att själva mätaren går sönder. På sambons 206:a är det samma symtom som på din. Trippmätaren fungerar men inte hastighetsmätaren. Enligt peugeot är det bara att byta hela mätarhuset. Kostnaden för bara är intrumentet är 6500:- + att dom måste ställa in det för att det ska fungera sen.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Marcus wrote:Är inte 100% säker på hur det ser på 306:orna men på 206:orna så är det vanligt att själva mätaren går sönder. På sambons 206:a är det samma symtom som på din. Trippmätaren fungerar men inte hastighetsmätaren. .
Ok går det att byta komponenterna i mätarhuset som är trasiga ? Måste ratten plockas bort och airbagen?
Tillägg: det är en diesel, kan jag använda mätarhuset från en bensinare och bara plocka över hastighetsmätaren eller sitter allt i en "klump"
Piggelin wrote:Marcus wrote:Är inte 100% säker på hur det ser på 306:orna men på 206:orna så är det vanligt att själva mätaren går sönder. På sambons 206:a är det samma symtom som på din. Trippmätaren fungerar men inte hastighetsmätaren. .
Ok går det att byta komponenterna i mätarhuset som är trasiga ? Måste ratten plockas bort och airbagen?
Tillägg: det är en diesel, kan jag använda mätarhuset från en bensinare och bara plocka över hastighetsmätaren eller sitter allt i en "klump"
jag köpte ett nytt mätarhus för en 206:a på skroten för 350 spänn
9-3 AERO Maptun Steg 2
Har precis samma problem med min hastighetsmätare på 206:an 01 tripp funkar o varvräknare men inte hastighetsmätaren. Kan se att mätaren rycker till ibland men den rör sig inte mer än någon millimeter.
Är det svårt att byta ut hela huset? Behöver man gå in med dator för att få allt att fungera när man satt in den nya?
Testade att byta hastighets givaren igår hoppades på att det va så enkelt men det va det ju tyvärr inte.
MVH
Fredrik
Är det svårt att byta ut hela huset? Behöver man gå in med dator för att få allt att fungera när man satt in den nya?
Testade att byta hastighets givaren igår hoppades på att det va så enkelt men det va det ju tyvärr inte.
MVH
Fredrik
nero_031 wrote:Har precis samma problem med min hastighetsmätare på 206:an 01 tripp funkar o varvräknare men inte hastighetsmätaren. Kan se att mätaren rycker till ibland men den rör sig inte mer än någon millimeter.
MVH
Fredrik
Precis som på sambons bil då. Hela huset byter man på 3 minuter så det är inte några problem. Ryck av kåpan för mätarhuset sen sitter mätaren bara med en torx. Av med 2st kontakter sen är den lös.
Peugeot måste ansluta dator för att konfigurera nya mätaren. Annars fungerar den inte. Tyvärr finns ett handratal olika varianter av mätaren till just din årsmodell och den måste vara exakt rätt för att den ska fungera så chansen att hitta en som är rätt på bildemontering blir inte så lätt.
Last edited by Marcus on Thu Sep 24, 2009 17:10, edited 1 time in total.
Piggelin wrote:Ok går det att byta komponenterna i mätarhuset som är trasiga ? Måste ratten plockas bort och airbagen?
Det mesta sitter ytmonterat så det är nog inte lätt att felsöka i. Ska dock prova och ha isär våran för att se om man hittar nåt.
Tackar för svar. Beställer ett nytt mätarhus på skroten tror jag. Det var lätt att få bort det . Behöver inte ansluta dator enligt peugeot-verkstan
Och ja , det finns ett hudratal olika modeller och anslutningar.
Börjar bli less på peugeots "lösningar". Det är så dumt så att man garvar o klöser sig i håret ibland
Börjar bli less på peugeots "lösningar". Det är så dumt så att man garvar o klöser sig i håret ibland
Piggelin wrote:Tackar för svar. Beställer ett nytt mätarhus på skroten tror jag. Det var lätt att få bort det . Behöver inte ansluta dator enligt peugeot-verkstan![]()
Kanske skulle klargöra att det är när man köper ett helt nytt instrument man fick lov att koppla in dator för att få fart på grejerna. Hittar man ett som var "rätt" på skroten så var det bara att köra trodde han på peugeotverkstaden.
Fick du föresten reda på vilken nummer på mätaren som man ska gå efter får att hitta ett likvärdigt på skroten? Han jag pratade med trodde det var det nummret som börjar på 96......... men var inte helt säker.
Gick ju snabbt o lätt att få loss mätare huset. Nu är en nytt beställt från skroten kommer nästa vecka. Det är ett 96 nummer som min mätare börja på men finns tydligen ett nummer till som min hade passat med. Ringde till peugeot så kolla han mitt chassi nummer sen gav jag han chassi nummmret på dom två bilarna på skroten som jag hitta o sen så han att båda passa. Sökte i bildeldbasen fick all info där. Tack för hjälpen.