Hallå. Bytte skivor och belägg på min 306 1,6 häromdagen då de gamla var rejält slitna.
När vi bytte beläggen pressade vi in kolvarna med träbit + tving, kolvarna lossnade aldrig så de fick läge att suga luft. Efter bromsbytet har jag inte längre någon bromsverkan i framvagnen? Om jag kör och pumpbromsar så får jag maximal bromsverkan efter ca 4 pumpningar. På första bromsningen har jag enbart lätt bromsverkan.
Har man bilen avstängd får man "styv pedal" efter ett par pumpningar. Likaså får man styv pedal ifall man pumpbromsar stillastående med motorn igång. Varvar man upp motorn för att sedan bromsa igen så är det inget bromstryck helt plötsligt.
Det verkar alltså som bromssystemet kan få upp trycket, och behålla trycket åtminstone kortvarigt? Något jag är rädd för är att något skadats i bromssystemet när vi pressade tillbaks kolvarna. Bromsvätskebehållaren såg ut att ha "läckt" är jag kontrollerade den och var i princip överfull. Kan trycket från när vi pressat tillbaks kolvarna sprängt någon packning eller liknande i typ bromscylindern?
Har luftat systemet, dock enbart på framhjulen. Vilken ordning bör man lufta bromsarna?
Tar gärna emot tips! Tack på förhand.
Mvh
Ingen bromsverkan efter bromsbyte
SNILLET wrote:Testat att hålla pedalen nedtryckt å kollat så den inte sjunker ?
Man skall vara försiktig på gamla bilar med hur långt man trampar pedalen mot botten så man inte skadar tätningarna på ev vändkanter i cylindern.
Den sjunker till botten på de 1-2 första pumpningarna för att sedan ta bättre på efterföljande. På 4:e pumpet är den helt styv nedtryckt till hälften (vilket den även var innan jag bytte bromsar).
Har fått tips på att det kan va bromsservon som bråkar? Att det är denna som bör luftas?
SNILLET wrote:Testat att hålla pedalen nedtryckt å kollat så den inte sjunker ?
Man skall vara försiktig på gamla bilar med hur långt man trampar pedalen mot botten så man inte skadar tätningarna på ev vändkanter i cylindern.
Precis min tanke, symtomen låter ju precis som luft och trasiga packningar kan ju suga in luft i systemet.
Ja risken finns ju att du trampat pedalen för långt ner de första gångerna efter bytet. Då kan packningarna ryka. Tror ju inte att det har kommit in någon luft bara för att du tryckt tillbaka kolvarna. Det är ju också helt klart att det blir mera bromsvätska i behållaren när du pressar tillbaka kolvarna. Har sedan någon varit dum nog att fylla på bara för att det ska se snyggt ut så finns ju risken att den blir överfull. Det ska ju normalt sett inte bildas för högt tryck i behållaren eftersom det finns lufthål i locket.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.