Några frågor om Peugeot 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
SCGB

Några frågor om Peugeot 406

Post by SCGB »

Hej!

Här är en nybliven Peugeot-ägare och forum-medlem! Jag köpte en 406:a 2.0 kombi från 2000 igår och nu tänkte jag ställa lite allmäna frågor.

1. När jag drar åt handbromsen får jag felmeddelandet "brake fluid level low" i mittpanelens display. Jag har förstått att detta ofta beror på att brytaren som handbromsen trycker på är trasig och att den nya delen är billig. Vad jag däremot inte vet är hur man byter brytaren eller vad det kan tänkas kosta på verkstad. Finns det nån som har ett hum om något av det?

2. När man startar från stillastående på ettan tycker jag att motorn dyker långt ned i varv - ja vad ska man säga, den brummar liksom ganska djupt och jag har råkat få motorstopp några gånger pga detta. Det krävs en hel del gas vid start. Brukar 2.0-motorn vara sån eller kan det finnas andra orsaker? Det kan ju hända att jag bara är ovan vid bilen.

3. Detta är relaterat till förra frågan - när jag startar bilen går startmotorn ca tre sekunder innan motorn går igång, jag tycker att det tar jämförelsevis lång tid för den att starta. Åter igen, är det normalt eller kan det finnas bakomliggande problem?

Alla övriga mektips/viktiga grejer att tänka på kring 406:an är välkomna!
zeelo

Re: Några frågor om Peugeot 406

Post by zeelo »

SCGB wrote:Hej!

Här är en nybliven Peugeot-ägare och forum-medlem! Jag köpte en 406:a 2.0 kombi från 2000 igår och nu tänkte jag ställa lite allmäna frågor.

2. När man startar från stillastående på ettan tycker jag att motorn dyker långt ned i varv - ja vad ska man säga, den brummar liksom ganska djupt och jag har råkat få motorstopp några gånger pga detta. Det krävs en hel del gas vid start. Brukar 2.0-motorn vara sån eller kan det finnas andra orsaker? Det kan ju hända att jag bara är ovan vid bilen.

3. Detta är relaterat till förra frågan - när jag startar bilen går startmotorn ca tre sekunder innan motorn går igång, jag tycker att det tar jämförelsevis lång tid för den att starta. Åter igen, är det normalt eller kan det finnas bakomliggande problem?

Grattis och välkommen :)!

Det ända jag kan ge en åsikt om är dina start funderingar. Jag äger en 406 sedan ifrån -96. Den fungerar ungefär likadant, vid kall start hamnar varvräknaren oftast någonstans runt 1k varv medans den hamnar på typ 07/08k varv vid varmstart.
På vissa bilar behöver man ju t.ex. knappt ge någon gas alls för att rulla iväg lite försiktigt på ettan, men gör jag det på min bil händer det att den dör. Så man måste ge hyfsat med grundgas för att den ska rulla iväg fint. Så det är nog troligtvis bara en vanesak.

Ang. frågorna om startmotorn så kan jag bara reflektera över hur lång tid det tar för mig. Och det tar ju absolut inte 3s att starta den, utan den går igång på en gång.
SCGB

Post by SCGB »

Det låter ju bra att varvtalet/beteendet vid låg fart är normalt, det är inga problem att kompensera med lite mer gas så det kan nog mycket väl vara en vanesak.

När det gäller det andra "problemet" då - vad ska man tro om det? Är det så att det kan finnas tusen anledningar till att bilen är lite trögstartad? Jag tänker på stift, batteri etc?
Rx37

Re: Några frågor om Peugeot 406

Post by Rx37 »

zeelo wrote:
SCGB wrote:Hej!

Grattis och välkommen :)!

Det ända jag kan ge en åsikt om är dina start funderingar. Jag äger en 406 sedan ifrån -96. Den fungerar ungefär likadant, vid kall start hamnar varvräknaren oftast någonstans runt 1k varv medans den hamnar på typ 07/08k varv vid varmstart.
På vissa bilar behöver man ju t.ex. knappt ge någon gas alls för att rulla iväg lite försiktigt på ettan, men gör jag det på min bil händer det att den dör. Så man måste ge hyfsat med grundgas för att den ska rulla iväg fint. Så det är nog troligtvis bara en vanesak.

Ang. frågorna om startmotorn så kan jag bara reflektera över hur lång tid det tar för mig. Och det tar ju absolut inte 3s att starta den, utan den går igång på en gång.

Det e ju pga automat choken som den tar mera varv när du startar den när den är kall så den ska orka gå. Varven går ner efter ett par minuter när motorn har blivit varmare. Så det är normalt.
SCGB

Post by SCGB »

Idag har jag lustigt nog inte fått något felmeddelande när jag drar åt handbromsen, vi får väl se vad som händer! En verkstadshandbok ska införskaffas, efter det ska jag lyfta på kåpan runt handbromsen och dra lite 556 på brytaren.
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

SCGB wrote:Idag har jag lustigt nog inte fått något felmeddelande när jag drar åt handbromsen, vi får väl se vad som händer! En verkstadshandbok ska införskaffas, efter det ska jag lyfta på kåpan runt handbromsen och dra lite 556 på brytaren.

Brake fluid är ett vanligt fel på 406. Bara att byta handbromskontakten. Den heter 6339 18 hos Peugeot och kostar bara 31,50:- ;) Du byter den på cirka tio minuter.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by SCGB »

Tack för infon! Jag hittade faktiskt en instruktion tror jag, men den är på franska. Finns det här beskrivet i Haynes verkstadshandbok?

http://www.coupe406.com/documents/Tutor ... a_main.pdf
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Kordon wrote:
SCGB wrote:Idag har jag lustigt nog inte fått något felmeddelande när jag drar åt handbromsen, vi får väl se vad som händer! En verkstadshandbok ska införskaffas, efter det ska jag lyfta på kåpan runt handbromsen och dra lite 556 på brytaren.

Brake fluid är ett vanligt fel på 406. Bara att byta handbromskontakten. Den heter 6339 18 hos Peugeot och kostar bara 31,50:- ;) Du byter den på cirka tio minuter.

10minuter? Behöver inte mittkonsolen tas bort? (Inget större jobb iofs, men det är ändå lite pill)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
SCGB

Post by SCGB »

Har nu skaffat Haynes-boken till 406:an. När jag läser där om bortmonteringen av mittkonsolen verkar det vara grymt pilligt, men man kanske inte måste göra allt som står där för att komma åt brytaren. De senaste dagarna har felmeddelandet faktiskt inte kommit upp :) Jag väntar med bytet tills det kommer tillbaka.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Du behöver ju inte ta bort mittkonsollen lätta på de två skruvarna i bakkant och lyft lite försiktigt så ska det nog gå. Jag butte den långa P-bromsviren på det sätter och det var inga problem alls.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
SCGB

Post by SCGB »

Vad bra! :) Då är det bara att vänta på att stjärnornas position ska framkalla felet igen då.
Kung_Bore

Post by Kung_Bore »

Är intresserad av fråga nr 3. Jag har också en 406:a -00 och har reflekterat över fördröjningen mellan att man vrider på nyckeln till att motorn startar. (3 sek?) Har inte sett det som något fel p.g.a. att det är samma fördröjning varje gång och att bilen alltid startar, men upplever att det tar längre tid än på andra bilar jag kört. Någon som vet? Bilen är nyservad med allt vad det innebär, stift, filter etc.
Post Reply