Vet inte, men misstänker att ringarna tagit stryk pga för mycket glapp i cylinderloppen, och på så vis krymt
Hade misstankar om att det var tätningar och styrningar, så plockade av och renoverade toppen. Gjorde ett komptest innan toppen plockades av, och värdena var strax över 10 bar i samtliga cylindrar vad jag kan minnas, och inte ojämna.
Tätningarna visade sig vara hela, men styrningarna var ingen höjdare, tydligt glappande. Tryckarna var urgröpta på iaf 10 av ventilerna.
Planade, portade och slipade ventiler, monterade nya avgasventiler i donatortoppen, nya tätningar och Axelssonkammar steg 1 gata.
Ny sotningssats med allt som gick och byta i packningsväg och sen montera ihopa. Bilen går som faaan, men oj vad den tar olja och ryker, och har högt tryck i vevhuset. Spridarna blir fort igensatta av svart smetig olja och stiften sotar.
Trist att plocka isär igen, men WTF.
Tänkte satsa på att behålla samma foder och kolvar, men inser att jag måste mäta loppen och kompensera med större ringar. Och om jag inte är helt ute och cyklar ska man inte blanda ihop olika kolvar med olika foder? Eller?
Frågor:
Hur mäter man med mikrometermått?
Var köper man/kostar ett sånt verktyg?
Vad kallas typen av ringar man använder ist för original?
Hur/var får man tag i sånna?
Hur får man ner kolven i fodret igen efter kolvringsbytet?
Bra saker att tänka på vid montering för övrigt?
Tack