Byte av kolvringar Mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Byte av kolvringar Mi16

Post by el cacique »

Tänkte finna lite tid i vinter och byta kolvringar. Motor XU9J4Z. Ringarna är bytta vid tidigare motorrenovering, kanske 3500 mil sen? Var inga problem när jag köpte bilen, drog iofs lite olja, men inget alltför onormalt. Nu är det rent sjukt.

Vet inte, men misstänker att ringarna tagit stryk pga för mycket glapp i cylinderloppen, och på så vis krymt :shock: :idea:

Hade misstankar om att det var tätningar och styrningar, så plockade av och renoverade toppen. Gjorde ett komptest innan toppen plockades av, och värdena var strax över 10 bar i samtliga cylindrar vad jag kan minnas, och inte ojämna.

Tätningarna visade sig vara hela, men styrningarna var ingen höjdare, tydligt glappande. Tryckarna var urgröpta på iaf 10 av ventilerna.

Planade, portade och slipade ventiler, monterade nya avgasventiler i donatortoppen, nya tätningar och Axelssonkammar steg 1 gata.

Ny sotningssats med allt som gick och byta i packningsväg och sen montera ihopa. Bilen går som faaan, men oj vad den tar olja och ryker, och har högt tryck i vevhuset. Spridarna blir fort igensatta av svart smetig olja och stiften sotar.

Trist att plocka isär igen, men WTF.

Tänkte satsa på att behålla samma foder och kolvar, men inser att jag måste mäta loppen och kompensera med större ringar. Och om jag inte är helt ute och cyklar ska man inte blanda ihop olika kolvar med olika foder? Eller?

Frågor:

Hur mäter man med mikrometermått?

Var köper man/kostar ett sånt verktyg?

Vad kallas typen av ringar man använder ist för original?

Hur/var får man tag i sånna?

Hur får man ner kolven i fodret igen efter kolvringsbytet?

Bra saker att tänka på vid montering för övrigt?

Tack

:)
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
m@s

Post by m@s »

D funkar fint att blanda foder och kolvar, viktigt är bara att du honar fodren ordentligt så att de nya ringarna kan köras in ordentligt.
Ringar (satser) man köper är i regel lite lite för stora, därför måste man slipa in dem så att man får rätt gap. (mäts med bladmått lämpligast)
Detta kan variera lite beroende på om du ska köra me döverladdning eller inte.
Kolv + ringar monterar du sedan i loppet med en kolvringskompressor (kostar ca 70:- på biltema :wink: )
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

m@s wrote:D funkar fint att blanda foder och kolvar, viktigt är bara att du honar fodren ordentligt så att de nya ringarna kan köras in ordentligt.
Ringar (satser) man köper är i regel lite lite för stora, därför måste man slipa in dem så att man får rätt gap. (mäts med bladmått lämpligast)
Kolv + ringar monterar du sedan i loppet med en kolvringskompressor (kostar ca 70:- på biltema :wink: )

Hmm, låter inte helt lätt att hona och slipa in till rätt dimensioner om man inte gjort det tidigare. Misstänker att jag lämnar in det jobbet till typ Malmö Motor Renovering eller liknande, eller skickar grejorna till dig Mats :D :wink:

Om det nu går bra att mixa kolvar och foder kan det nog tänkas att jag plockar loss från skroten, eller köper begagnat, så har jag grejorna redo att sättas i sen :idea:

Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

m@s wrote:D funkar fint att blanda foder och kolvar, viktigt är bara att du honar fodren ordentligt så att de nya ringarna kan köras in ordentligt.

Hmm, låter inte helt lätt att hona och slipa in till rätt dimensioner om man inte gjort det tidigare. Misstänker att jag lämnar in det jobbet till typ Malmö Motor Renovering eller liknande, eller skickar grejorna till dig Mats :D :wink:

Om det nu går bra att mixa kolvar och foder kan det nog tänkas att jag plockar loss från skroten, eller köper begagnat, så har jag grejorna redo att sättas i sen :idea:

Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Så länge inte fodren är förjäkla ovala då.
Jag har sett....utslitna foder i XU motorer..... 8), så det excisterar.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

SNILLET wrote:Så länge inte fodren är förjäkla ovala då.

Har ingen aning om hur långt motorn som sitter i har gått? Kan ju vara alltför slitna komponenter med tanke på det inträffade?

Hade varit fint med en extra uppsättning som kan preppas innan :)
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
m@s

Post by m@s »

Inga problem Andy, hör av dig om du behöver guidning eller skicka upp kolvar, ringar å foder så kan jag sätta ihop d åt dig. :wink:

...ska kolla om ja hittar ngn bra guide på nätet å skicka URL. :roll:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Nik

Post by Nik »

el cacique wrote:

Har ingen aning om hur långt motorn som sitter i har gått? Kan ju vara alltför slitna komponenter med tanke på det inträffade?

Se till att mäta upp / få uppmätt foderna på flera ställen! Inte ovanligt att dom blir rätt slitna av hård körning + låååååånga serviceintervaller!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

el cacique wrote:

Går ju att köpa nya foder, men dom är inte direkt gratis.

Annars kan du lämna foder och kolvar till oss så blir dom uppmätta, proffshonade osv till bättre pris än MMR.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Zkronk

Post by Zkronk »

Har för mig jag betalade ca. 4000:- för 4st nya foder till en Mi16 motor från England tidigare i år.. Och då fick jag lite rabatt också :)
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

TheDagger wrote:
el cacique wrote:

Går ju att köpa nya foder, men dom är inte direkt gratis.

Annars kan du lämna foder och kolvar till oss så blir dom uppmätta, proffshonade osv till bättre pris än MMR.

Låter riktigt bra det här, både Dagger och M@s som erbjuder assistans med honing och inslipning :D Nu är det bara jag som ska bli färdig att demontera det hela och få loss grejorna.

Har en idé om att kolla med Ola RCdriver i Ystad ang foder och kolvar, man häpnar när man inser hur mycket han har på lut i garaget :shock: :D
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Post Reply