Lätta bilen-dilemma
Lätta bilen-dilemma
Står i valet o kvalet om man ska riva ur lite saker i bilen, t.ex baksäte, golvmatta, skrapa asfaltsmatta med mera med mera..
Kommer jag ångra mig eftersom jag "bara" äger en XS och kanske vill sälja den i framtiden i förmån för en GTI? Kommer bilen då att minska nämnvärt mycket i värde pga detta?
Ge mig era åsikter och tankar om detta... Är det värt besväret? Blir det så mycket roligare att köra om man skulle tappa ~50kg?
Kommer jag ångra mig eftersom jag "bara" äger en XS och kanske vill sälja den i framtiden i förmån för en GTI? Kommer bilen då att minska nämnvärt mycket i värde pga detta?
Ge mig era åsikter och tankar om detta... Är det värt besväret? Blir det så mycket roligare att köra om man skulle tappa ~50kg?
- Peter Igelhammar
- Crew

Köp en 205a och sätt i en mi16 motor.
Den är lättare , starkare och billigare.
Det är svårt att hitta en fräsh 309 gti. Nästan lättare/bättre att köpa en 306 s16.
205an väger ca 900kg org och en 309 gti ca 1060 om jag minns rätt.
Den är lättare , starkare och billigare.
Det är svårt att hitta en fräsh 309 gti. Nästan lättare/bättre att köpa en 306 s16.
205an väger ca 900kg org och en 309 gti ca 1060 om jag minns rätt.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Alltså, har du de likvida medlen för att köpa en sportigare bil så gör du nog mer rätt i det. Jag tror nog att 205an är tråkig eftersom den börjar bli gammal nu. 306 är rätt spår att gå, en rensad 306a xsi eller gti 
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Ja, jag håller med dig lite där Jacob, 205an känns ganska tråkig och vanlig... det roliga med just 309an är att det faktiskt inte är så många som vet vad det är för bil.. så på så sätt är det ju lite kul.
Just för tillfället känner jag väl inte för att byta bil, men tänkte mer till framtiden, om man verkligen skulle ångra sig om man gjorde bilen lite busigare och mindre komfortabel.
Vafan, man är ju ung, man får kanske ta och göra det innan man suktar efter enbart komfort..
Tack för svaren, någon mer som har några åsikter?
Just för tillfället känner jag väl inte för att byta bil, men tänkte mer till framtiden, om man verkligen skulle ångra sig om man gjorde bilen lite busigare och mindre komfortabel.
Vafan, man är ju ung, man får kanske ta och göra det innan man suktar efter enbart komfort..
Tack för svaren, någon mer som har några åsikter?
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Jesper Cronelid wrote:Jag säger, lätta bilen och kör skiten ur den... Är ändå inga pengar i en 309a... Ha så kul det går
Men den är nog mer lättsåld med interiör så att han kan köpa en 306a lr likande.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Och det är fortfarande en 309'a. Skulle jag bygga bil idag så skulle grunden vara en 306'a.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Jepp, jag förstår dig, R-Gubbe. Tror dock inte jag kommer bli såpass "seriös" som till exempel dig när det gäller banracing, alla banor ligger ganska långt ifrån mig, så jag är väl mest ute efter en lite busig bil..
Nåja, som sagt, är väl inte så många kronor i bilen så man kanske ska ta o ha lite kul istället..
Nåja, som sagt, är väl inte så många kronor i bilen så man kanske ska ta o ha lite kul istället..
Du får MINST 5-lakan för den bilen på blocket! Ser jättefin ut!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
pät wrote:Ja, den är riktigt fin faktiskt!
Som sagt, just att den är såpass bra i skicket och att den är ganska "unik" ändå gör att man inte vill slakta den hursomhelst, även fast man ändå vill ha den roligare.. får väl göra om den till en XS16/Turbo och regga som ombyggt fordon i framtiden eller nåt...![]()
Nu pratar vi tuff bil!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
OM det skulle hända så blir det nog ett gaaanska långsiktigt projekt..
Å andra sidan, jag kanske inte kommer sälja denna på ett bra tag ändå för Jag tycker att den ger ganska mycket körglädje, och skulle jag lätta den så blir det väl ungefär GTI-prestanda kanske.. 50kg är väl som 10-15hk kanske = 120-125hk
Det är f*n inte lätt det här... Velar fram o tillbaka...
Å andra sidan, jag kanske inte kommer sälja denna på ett bra tag ändå för Jag tycker att den ger ganska mycket körglädje, och skulle jag lätta den så blir det väl ungefär GTI-prestanda kanske.. 50kg är väl som 10-15hk kanske = 120-125hk
Det är f*n inte lätt det här... Velar fram o tillbaka...
pät wrote:Ja, den är riktigt fin faktiskt!
Som sagt, just att den är såpass bra i skicket och att den är ganska "unik" ändå gör att man inte vill slakta den hursomhelst, även fast man ändå vill ha den roligare.. får väl göra om den till en XS16/Turbo och regga som ombyggt fordon i framtiden eller nåt...![]()
Räkna på vad det kostar, och vad det kostar att skaffa en 306-gti med samma prestanda.
Som ombyggt får du ju inte in så mycket hästar ändå.
Och du måste byta hela bromssystemet och hjulupphängningen och *s* bakaxel.
Det finns en ombyggt/amatörbyggt-tråd på rejsa.nu, 47 sidor med svar från therealpinto, SFRO-besiktare i Skellefteå. Läs igenom den, ligger på "sparade trådar".
Skulle jag bygga en banpug idag skulle jag utgå från en 306 GTI.
Och du behöver ändå en bil medans du bygger, så var rädd om din 309-a.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Verkar inte krylla av 306 GTI:s till försäljning, de verkar rätt ovanliga också..? Har sett några XSi men jag totalvägrar 5-dörrars...
Och sen är det ju just det att man ska räkna in inköpspriset OCH delar till den också.. på nåt sätt är det mer motiverande att göra något på en bil man redan äger.. hehe.
Och sen är det ju just det att man ska räkna in inköpspriset OCH delar till den också.. på nåt sätt är det mer motiverande att göra något på en bil man redan äger.. hehe.
- Peter Igelhammar
- Crew

Finns en Xsara på blocket för 19 lakan, säkert prutbart. Den har 167 hästar, och 6 växlad låda.
Samma drivlina som 306 gti, men i en coolare förpackning. Köp den.
Samma drivlina som 306 gti, men i en coolare förpackning. Köp den.
Peugeot Sport Club Crew
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Just nu:
Tidigare: