Vajsing med styrningen 205Gti (ursplittad)
Tack för alla bra svar. Fixade luftnippeln med en slangbit, bult och slangklämmor, inte så snygt men funkar. Vet inte om det var luft i systemet eller om det var termostaten men nu går bilen igen.
Men jag har ett till problem. Det är styrningen som är sunkig. Jag har läst på runt på forumet men jag hittar inget som passar in. Det låter ingenting det är oberoende av hastighet. Det käns som om styrningen är alldeles för lätt som om man hade servo, och som om hjulen skulle sitta löst. Om man styr snabbt flera gånger åt olika håll, är det som om bilen svänger åt fel håll. Jag har hissat upp bilen och ryckt och dragit i det mesta i framvagnen men känner inget märkbart glapp. Jag läste om styrväxeln vad är det? kan det vara det som är fel?
Men jag har ett till problem. Det är styrningen som är sunkig. Jag har läst på runt på forumet men jag hittar inget som passar in. Det låter ingenting det är oberoende av hastighet. Det käns som om styrningen är alldeles för lätt som om man hade servo, och som om hjulen skulle sitta löst. Om man styr snabbt flera gånger åt olika håll, är det som om bilen svänger åt fel håll. Jag har hissat upp bilen och ryckt och dragit i det mesta i framvagnen men känner inget märkbart glapp. Jag läste om styrväxeln vad är det? kan det vara det som är fel?
- el cacique
- Klubbmedlem

Tengil wrote:Tack för alla bra svar. Fixade luftnippeln med en slangbit, bult och slangklämmor, inte så snygt men funkar. Vet inte om det var luft i systemet eller om det var termostaten men nu går bilen igen.
Vandrar bilen till höger och vänster trots att du håller ratten still, känns den vinglig och svajig?
Styrväxel: Om du låter någon vrida ratten fram och tillbaka, och du tittar ner mellan motorn och torpedväggen ser du rattstången, som kommer att röra sig. Rattstången sitter i sin tur kopplad i styrväxeln som tvingar hjulen till höger och vänster. Alltså, den komponenten som växlar rattrörelserna till styrstagen och hjulen.
Denna kan glappa, men det är enligt min erfarenhet tämligen ovanligt på 205:or. Har bara varit med och bytt en enda, och det var inte ens på någon av mina historiska fyra 205:or.
Däremot kan hela styrväxeln sitta löst, det kolla du genom att hissa bilen och rucka den, eller att någon sitter i och styr, då lär du se det. Man kan faktiskt även se det uppifrån motorrummet om man ögnar ordentligt
Den sitter som sagt med 2 muttrar och är busenkel att kolla och spänna om så behövs.
Andra komponenter som kan ställa till det är styrleder (inre och yttre), spindelleder, stabilisatorstag och bussningar i länkarmarna.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique wrote:Andra komponenter som kan ställa till det är styrleder (inre och yttre), spindelleder, stabilisatorstag och bussningar i länkarmarna.
Samt att bulten som håller yttre/övre delen av bärarmen har gjort hålet den sitter i ovalt. Kan vara ganska svårt att upptäcka utan en närmre inspektion.
Skulle det vara styrväxeln är den ganska lätt att renovera och då håller den i 20 år till. Det enda som är lite halvjobbigt är att montera tillbaks den
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Annars så är tipset att kolla toe inställningarna. Jag har min 3mm toe-out visserligen en del negativ camber men efter det så går den som på räls. Innan så kändes det nästan som om det vore halt fast det var torr asfalt.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Nu har jag hissat upp bilen och lät en meck ta en titt på karetan. Det vi kom fram till var att det är glapp i krängningshämmarstaget på höger sida. Alltså det stag som ser ut som en enkel pinne och går lodrätt längsmed fjäderbenet. Är det samma sak som Stabilisatorstag? Tittade nämligen på mekonomen och biltema och det fanns inget som heter krängningshämmare. Om det är stabilatorstaget duger biltemas för 179:- eller ska man satsa på mekonomens?
Är det svårt att byta, den sitter väl bara med två bultar i vardera ände?
Är det svårt att byta, den sitter väl bara med två bultar i vardera ände?
Klart att det duger med Biltemas. Räkna med att muttrarna på det gamla har rostat fast, så dom kan du bara kapa bort. Men det staget i sig ska ju inte ge upphov till det vingel som du beskrivit.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Men det staget i sig ska ju inte ge upphov till det vingel som du beskrivit.
Nej, helt klart inte
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
- Peter Igelhammar
- Crew

Sen kan styrväxeln glappa.
Hissa upp den fram och för hjulen vänster höger. Går den "kuggigt" så e det dax för byte /renovering. 2 skruvar vill jag minnas och den e loss.
Hissa upp den fram och för hjulen vänster höger. Går den "kuggigt" så e det dax för byte /renovering. 2 skruvar vill jag minnas och den e loss.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Peter Igelhammar wrote:Sen kan styrväxeln glappa.
Det lär bli några till. Styrlederna ska ju loss och sen är det väl bra om man lossar rattaxeln? Men annars så sitter själva styrväxeln med två skruv.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Min 205:a hade liknade känsla när knuten på rattstången hade slitits och börjat glappa. Så kolla även den.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Peter Igelhammar wrote:Sen kan styrväxeln glappa.
Ehrummm, på tal om att inte läsa hela/alla inläggen
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique wrote:Peter Igelhammar wrote:Sen kan styrväxeln glappa.
Ehrummm, på tal om att inte läsa hela/alla inläggen![]()
Kordon wrote:Min 205:a hade liknade känsla när knuten på rattstången hade slitits och börjat glappa. Så kolla även den.
Å f*n, den har jag inte tänkt på. Bra tips!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Glapp i styrväxel har drabbat mig på tre av fyra 205:or. Problemet är att den man byter till också är gammal och kommer att börja glappa igen. Kör med smalare däck, då håller den längre.
Hur renoverar man den? Jag behöver renovera två stycken som det ser ut nu.
Fredrik Pettersson
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
0 st Peugeoter
freda155 wrote:Glapp i styrväxel har drabbat mig på tre av fyra 205:or. Problemet är att den man byter till också är gammal och kommer att börja glappa igen. Kör med smalare däck, då håller den längre.
Det är en plastbussning som sitter inuti som slits ut. Man får montera ner styrväxeln, plocka ut en spärrbricka som sitter i ena änden, en vanlig bricka under den. Sen ser du bussningen och det är fullkomligen omöjligt att få ut den utan att ha i sönder den. Ner med en smal skruvmejsel och bryt sönder den. Sen är det bara att banka ner den nya.
Så länge inget bråkar så ska du kunna göra det på mindre en halvtimme, förutsatt att styrväxeln är lös. Ny bussning har jag för mig kostar 45 kr på peugeot och har artikelnr. 4006 09. Består av tre delar som du kommer förstå hur de sitter när du ser det
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Här finns det bilder http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... %E4xel+205
Bra att veta
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... %E4xel+205
Men det problemet kan man eliminera genom att byta även den övre stången
Bra att veta
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... %E4xel+205
Men det problemet kan man eliminera genom att byta även den övre stången
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Alex wrote:freda155 wrote:Glapp i styrväxel har drabbat mig på tre av fyra 205:or. Problemet är att den man byter till också är gammal och kommer att börja glappa igen. Kör med smalare däck, då håller den längre.
Det är en plastbussning som sitter inuti som slits ut. Man får montera ner styrväxeln, plocka ut en spärrbricka som sitter i ena änden, en vanlig bricka under den. Sen ser du bussningen och det är fullkomligen omöjligt att få ut den utan att ha i sönder den. Ner med en smal skruvmejsel och bryt sönder den. Sen är det bara att banka ner den nya.
Så länge inget bråkar så ska du kunna göra det på mindre en halvtimme, förutsatt att styrväxeln är lös. Ny bussning har jag för mig kostar 45 kr på peugeot och har artikelnr. 4006 09. Består av tre delar som du kommer förstå hur de sitter när du ser det
Då får man bort det lilla glappet runt mittläget? f*n vad bra! Tack för det.
Fredrik Pettersson
0 st Peugeoter
0 st Peugeoter
freda155 wrote:Alex wrote:freda155 wrote:Glapp i styrväxel har drabbat mig på tre av fyra 205:or. Problemet är att den man byter till också är gammal och kommer att börja glappa igen. Kör med smalare däck, då håller den längre.
Då får man bort det lilla glappet runt mittläget? f*n vad bra! Tack för det.
Beställt. 55 kronor, fanns inte i Sverige, bara i Frankrike. Kanske. Får se om det löser mitt problem.
Fredrik Pettersson
0 st Peugeoter
0 st Peugeoter