Kopplings problem i partner efter motorbyte

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
kjellan

Kopplings problem i partner efter motorbyte

Post by kjellan »

Hejsan. Precis köpt en partner -99. köpte den med trasig motor, har precis bytt motorn. Startade den och skulle lägga i växeln. Får inte i växeln med motorn igång, hade en kompis som stod vid motorutrymmet och tröck armen från lådan som viren sitter i botten med en kofot. får ändå inte i växel. har jag motorn avslagen så är de inga problem att lägga i växlarna så de är inte nått med växelreglaget. Då motorn ej gick förut så vet jag inte om de var ett bekymer förut. är de någon som har någon aning, idé, förslag eller tips? kan jag ha gjort nått fel när jag flyttade över lådan från gamla motorn till den nya? är de kopplingen som är slut?

tacksam för svar
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tryckplattan har garanterat havererat så det är nog dessvärre bara att riva igen. Men om du har ett större hål rakt underifrån så kika där först så inte mekanismen har hoppat av för jag vill minnas att det är dragande koppling på de där.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ps, skriv gärna vilken motor du har i din bil så är det lättare att komma med tips ;)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
kjellan

Post by kjellan »

Men borde de inte bli ett missljud när man trycker ner kopplingen med motor igång? Är en 1.9D (tack för tipset)
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

kjellan wrote:Men borde de inte bli ett missljud när man trycker ner kopplingen med motor igång? Är en 1.9D (tack för tipset)

synkningarna kan "bromsa" det, men testar du lägga i backen ska det bli missljud. :P
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
kjellan

Post by kjellan »

Får inte i en ända växel med bilen igång. är ett väldigt motstånd i armen, om mekanismen hoppat av ska de ändå vara ett starkt motsånd?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

kjellan wrote:Får inte i en ända växel med bilen igång. är ett väldigt motstånd i armen, om mekanismen hoppat av ska de ändå vara ett starkt motsånd?

Motstånd i kopplingspedalen menar du? Känns pedalen typ som vanligt så har garanterat tryckplattan rasat.
Post Reply