Hej min sambos bil började plötsligt att ryka och trycka ur sig olja vid intercoolern. Inträffade när det var ca -18 grader bilen står ute med motorvärmare. Efter att ny olja fyllts på gick den normalt igen.
Detta hände även för ett 4 år sedan. Då gjorde verkstan rent vevhusventilationen.
Konstaterade just att luftfiltret var i behov av byte fast det var inte heltäppt.
Hittade även lite emulsion vid oljepåfyllningen. OLjan är svart och fin inget vatten i den
Någon som har någon ide på orsaken till detta??.
306 diesel trycker ur sig olja till intercoolern?
-
racercalle
-
racercalle
Förtydligande!
Det verkar som oljan kommer ifrån den klena slangen som går från framkanten på intercoolern till insprutningspumpen.
Jag antar att det bara skall vara en tryckslang för att ge mer bränsle vid ökat turbotryck.
Jag antar att det bara skall vara en tryckslang för att ge mer bränsle vid ökat turbotryck.
Stofer wrote:Rasad turbo?
Kan vara, men offtast trycker den ut olja i avgasdelen å då ryker d duktigt.
Men kolla så att vevhusventilationen inte är täpt, lätt att det blir kondens där som fyser när det blir kallt.
...då kan d trycka ut olja lite var stans.
www.almostracing.se
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
-
racercalle
problemet löst
Det var några isproppar i vevhusventilationen.
Tinade upp dom i garaget och bytte olja för säkerhets skull.
Har läst på diverse forum att det finns satser för förvärmning eller isolering av slangarna till vissa peugeot och citroen modeller.
Någon som vet om det finns något till 1,9 dieseln?
Den sitter i en 306a.
Tinade upp dom i garaget och bytte olja för säkerhets skull.
Har läst på diverse forum att det finns satser för förvärmning eller isolering av slangarna till vissa peugeot och citroen modeller.
Någon som vet om det finns något till 1,9 dieseln?
Den sitter i en 306a.