Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
R-Gubbe wrote:Ja det börjar väl bli dags att komma ut i gemenskapen.
Ja verkligen. Det börjar reda ut sig med livet också nu, så helt osannolikt är det inte.
De halvstela bakaxlarna (som på 307 och tydligen 207) har låg bygghöjd och bör gå att få dit utan alltför mycket meck. Som billigt och ganska bra alternativ nu när bra torsionsaxlar börjar bli en bristvara.
Jag håller dock torsionsvarianten som ett i grunden bättre koncept än de halvstela, men det är ju det "minst dåliga" till en vettig ekonomi man får sikta på.
De halvstela har också fördelen att det är lättare att kombinera dem med coilovers.
Trotsade kylan idag och skruvade lite på en 307 på returbilen. Riktigt gott att skruva med en nyare bil (-07). Allt lossnade ju bara man tittade på det Någon som har förslag på material och tillverkningssätt till adaptrarna/kilen/blalbalba? Kul grej detta
ala wrote:Härligt att du nappade på detta . Följer med spänning resultatet
Det är helt klart intressant. Jag är mitt uppe i ett motorbyte så jsg får kika på det senare. Då kanske det rent av finns en färdig lösning.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
goopin wrote:Om jag har tolkat allting rätt är det en ombyggnad av bakaxeln att få det att likna ett dubbelt länkarmsystem.
Torsionsstavarna är kvar i sin orginalposition men krängningshämmaren som vanligtvis ligger inuti röret är utflyttad till utsidan och ansluten med ledstång mot svingarment på "översidan" och sen är det en "ny" stång inuti röret som går igenom de här "golf-putt" armarna för att sedan anslutas med diverse stag på undersidan av svingarmen.
Har även satt att de i stället använder glidlager istället för de orginal ledlagerna.. minskar godset på svingarmstappen både i ytter och innerdiameter.. De använder en betydligt smalare "krängningshämmare" inuti röret då den som är orginal är förpassad till utsidan av röret.
antar att man kan justera höjden bak ganska enkelt genom att skruva på ledstaget som går från krängninshämmaren till svingarmen.
Det hela verkar vara en kopia på 206 RCs toe-stag. dom har lagt infästningen i röret för att få plats med en svängande fattning, så stagen kan följa hjulets upp och ner rörelser. Jag tror dom tog ut krängningshämmaren för att kunna få infästningen utan risk för att ett övre förband runt axeln skulle glida. På RC sitter det en "klämma" runt axeln, men dom kanske trodde att det fanns risk att den typen av förband skulle glida iom bussningslösa stag.
Staget inne i röret är för att hålla stagen.
Det hela ger snabbare byte av krängare om man kör rally.
Det går inte att justera höjden genom krängningshämmaren.
Jag funderade innan om man som clarre kapar och svetsar om svingen, skulle man inte kunna göra två runda plattor som man svetsar i de två ändarna och sen bultar man ihop delarna av svingarmarna. På plattorna har man sen flera hålbilder och kan ställa camber via det. Dock blir det bara fasta steg av camber, ingen finjustering.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
ala wrote:Och få ännu fler svettsar i gjutjärn.. Nja
Det är smidesgods.
Men grejen med är att den är enkel och man har bra kontroll över vilka vinklar man får utan att behöva jigga och dona.
Ok. Smidesgods var det! Min materialkännedom är inte så stor
Jag bara menar att kapa svingen för att sen svettsa på plattor som bultas samman gör ju att det blir ännu fler svettsar i konstruktionen, vilket enl många inte är att föredra.
Har själv inget ont att säga om slitsa-svetsa-metoden om man bara vet vad man gör, och det ser ju ut som att du klarat det bra Per
Vad som kan vara svårt måste nog vara att få till alla vinklarna på första försöket.
Jag menar när allt är monterat och man mäter upp både toe och camber, så misstänker jag att man gärna skulle vilja finjustera det sista ?
Men sedan så är det ju den klart billigaste lösningen såklart.
Billigaste enklaste och snabbaste vägen att gå helt klart. Jag är väl den enda hittills som har kört med det och testat. Jag körde ju sist vi hade banträff på kullen. Stabilare 205'a har jag aldrig kört. Sen frågar man sig ju också var det cambern som gjorde den stora skillnaden eller var det krängningshämmaren på 25mm? Var ju naturligtvis lite dumt att göra bägge sakerna samtidigt. Men så blir det ibland. Håller verkar Pärs svetsar göra iaf. Nu har jag dessutom målat dom svarta så då lär det bli omöjligt att se när det börjar spricka. Lite måste man väl gambla?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Billigaste enklaste och snabbaste vägen att gå helt klart. Jag är väl den enda hittills som har kört med det och testat. Jag körde ju sist vi hade banträff på kullen. Stabilare 205'a har jag aldrig kört. Sen frågar man sig ju också var det cambern som gjorde den stora skillnaden eller var det krängningshämmaren på 25mm? Var ju naturligtvis lite dumt att göra bägge sakerna samtidigt. Men så blir det ibland. Håller verkar Pärs svetsar göra iaf. Nu har jag dessutom målat dom svarta så då lär det bli omöjligt att se när det börjar spricka. Lite måste man väl gambla?
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget: *projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour *dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906 Filmstjärnan
Det var som sagt bara en idé om man ville kunna köra vidare på den idén som clarre hade och gjorde, iom att det som clarre har är statiskt och "utvecklingen" skulle bli lite mer dynamisk.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l