Problem med läckande växellåda och c-lås på min 205:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
samme_the_man

Problem med läckande växellåda och c-lås på min 205:a

Post by samme_the_man »

Hej!
Jag bytte mina stötdämpare bak idag och upptäckte något som var mindre roligt en stor oljepöl på golvet efter nån timmes mekande, visa sig att det var packboxen på växellådan för höger drivaxel som gått sönder förmodligen frysit sönder när det varit -30 här i dagarna. Min undran är om den packboxen går att byta, finns det såna att köpa på peugeot-verkstäder? Hittar inget på mekonomens hemsida...
Måste jag rent av byta växellåda?

Sen till c-låset då, så undrar jag om det är någon som har ett exemplar av enheten som är till förardörren liggandes, den som ska känna om det är låst eller inte. Om ni har en sån så köper jag gärna den av er, om det nu löser sig med växellådan annars är det ju ingen större idé att lägga pengar på det om jag kanske ändå måste skrota bilen, vorre synd :cry:
205 gti 1.9 -89
IvarS

Post by IvarS »

Den finns på Peugeot, Mekonomen är helt värdelösa att köpa saker från (dyra och har inget). För att byta packboxen behöver du ta ut höger drivaxel. Det som kan vara lite knepigt är att få lagringen i undre motorfästet att släppa, du får banka på flänsen som sticker ut. Kom ihåg att tappa ut växellådsoljan först och passa på att byt till fräsch olja. För att fylla på tar du ut nivåpluggen i vänster hjulhus och fyller i hålet där backspärrens vajer sitter.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
samme_the_man

Post by samme_the_man »

Okej tack för tipsen, ska ta och köpa en sån då började bi lite orolig först att det inte skulle gå att göra något åt det, för jag har då inte haft några problem hittills med att hitta delar på mekonomen och jag har ändå fått byta ut en hel del grejer på bilen. Bytte drivaxel på vänster sida ifjol i samband med ett hjullagerbyte, bytte dock ingen packbox då för jag satte bara dit en beg. drivaxel som jag fick med i samband med bilköpet eftersom att drivknuten var lite slut, men det har då varit tätt. I alla fall det som egentligen var poängen var att växelslådsoljan ändå är relativt fräsch nu eftersom att det inte var så längesedan :P
Åter igen tack jag blir så lätt deppig när jag inte vet hur man ska göra :D
205 gti 1.9 -89
Post Reply