Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Lagt in en tråd i vårt forum med lite bilder av uppdateringen av detta turboaggregat. Turbon är klar sedan en tid tillbaks men tid att ordna detta har inte riktigt funnits. Länken till inlägget hittar du här:
Snön har smällt och bilen är nu ute äntligen ute på gatan. Snabb översikt på skick samt besiktning måste till men efter det kan ev effekt kontrolleras och framtagning av programvara eller en mindre höjning av laddtrycket göras.
Första intrycket var mindre imponerande men efter att vi monterat tillbaks insugsslangen som hoppat av så blev upplevelsen desto bättre. Bilen går riktigt bra med tanke på vikten. Tyvärr så har vi inte haft möjlighet att provköra en original 605 turbo så svårt att uppskatta skillnaden på körbarheten.
För de som inte läst långa tråden så blev det TB2810 kompressorn / turbon från Fiat Cupé motorn. På Fiat motorn så ger denna turbo 220 HK vid ett original laddtryck på en bar som en referens punkt även om det såklart skilljer mycket mellan olika motorer.
Efterlyser härmed gärna någon som har en original 605 turbo i Stockholmsområdet och helst möjlighet att träffas upp dagtid. Isåfall så kanske vi kan ordna en bänkning där vi jämför bilarna för att kontrollera skillnaderna på papper. Observera att det kan nog dröja innan detta blir aktuellt dock..
Bilen har gått mycket bra med turbon och är något av en sleeaper då man kanske inte räknar med att en Peugeot 605 ska röra på sig men har tyvärr inte haft någon möjlighet att mäta effekt vilket inte blir av då den läggs ut på Blocket nu till förmån för en lite nyare Diesel kärra.
väcker en avsomnad tråd. nån som har tips på nån smidig ersättare till originalturbon man kan hålla span efter på returbilen i nån hyffsat vanlig standardvagn? vill ju alltid bygga om bilarna med standardgrejer så det blir lätt å hitta delar (därför min 205 kör med vanliga 306 bromsar osv). ombyggnad som trådskaparen talar om är ju mest elegant osv men man e ju faktiskt smålänning och sjukligt inne på att lära sig genom att göra saker själv.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
R.O.B. wrote:väcker en avsomnad tråd. nån som har tips på nån smidig ersättare till originalturbon man kan hålla span efter på returbilen i nån hyffsat vanlig standardvagn? vill ju alltid bygga om bilarna med standardgrejer så det blir lätt å hitta delar (därför min 205 kör med vanliga 306 bromsar osv). ombyggnad som trådskaparen talar om är ju mest elegant osv men man e ju faktiskt smålänning och sjukligt inne på att lära sig genom att göra saker själv.
Finns ingen turbo som har samma fläns som XU10J2TE. Jag har gjort en ritning till T3-adapter men inte tillverkat någon än. Men även om T3-snurra blir bolt on så får man själv mecka med downpipe, luftrör osv.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jo, det vet jag. tänkte mest om det finns andra märken som har nån form av standardsetup som man kan köpa fläns till och som rent prestandamässigt ligger bra till.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
R.O.B. wrote:jo, det vet jag. tänkte mest om det finns andra märken som har nån form av standardsetup som man kan köpa fläns till och som rent prestandamässigt ligger bra till.
På KL-racing finns det flänsar till dom vanligaste snurrorna. De mest gångbara är T25 eller T3.
Själv bygger jag med en T3 från Lancia Delta Integrale.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.