Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Bim wrote:Bara det att om jag fick veta vart de skall svarvas och hur mycket , slipper jag skicka kammarna fram och tillbaka.
Om de nu inte går att slipa för hand.
Nä det går inte att handslipa. Du behöver väl inte skicka? Riv motorn och åk till närmsta mekaniska verkstad så fixar dom det över dagen.
Det är bredden på överfallen närmast kamdreven som är för smala, därför måste man öka måttet på kamaxeln där. Jag vill minnas 2mm, men kan inte säga säkert.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Det är upp till honom själv. Jag hatar att säga till folk att "du kan inte".
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
självklart, och vill han ska han ju prova. det finns alltid folk som kan fixa det man ställer till med och provar man aldrig så lär man sig inte heller
datapata wrote:självklart, och vill han ska han ju prova. det finns alltid folk som kan fixa det man ställer till med och provar man aldrig så lär man sig inte heller
Word.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Bim wrote:Verkar vara jättesvårt att byta kamrem, minns för längesen att jag läst att man inte bör byta kamrem om man inte vet hur de skall sitta
Man lär sig inte om man inte provar, men med just kamremmen bör du isåfall ha någon med dig som vet hur man gör som kan hjälpa dig med det, nån som kollar att allt verkligen blir rätt och kan ge dig råd hela tiden.
Detsamma gäller säkerligen själva kamaxeln om du ska ta ut den, det är inget jag heller skulle våga ge mig på utan hjälp då det handlar om väldigt känsliga delar.
Jag har läst lite, vissa skriver att man skall låsa den i ett speciellt läge.
Men i haynes så står det bara att man skall låsa så att kamdreven står i en viss position så att man kan föra in ett borr/bult i de. För att låsa fast de.
Sen står de att man behöver ha loss det högra motorfästet, stämmer det?
Bim wrote:Jag har läst lite, vissa skriver att man skall låsa den i ett speciellt läge.
Men i haynes så står det bara att man skall låsa så att kamdreven står i en viss position så att man kan föra in ett borr/bult i de. För att låsa fast de.
Sen står de att man behöver ha loss det högra motorfästet, stämmer det?
Blev genast lite krångligare .
Ja det stämmer.
Kolla mektipset om kamremsbyte på XU 8v. Mycket av arbetet är likt trots att det inte ser riktigt likadant ut.
Och det finns inga måsten när det gäller att låsa kammar eller vevaxel. Men det är viktigt att kammarna och vevaxeln står i absolut rätt position när du sätter på remmen.
Är du orolig över att det blir jobbigt att ta loss ett motorfäste så bör du även oroa dig över hur du ska få loss t.ex. vevaxelremskivan.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496