Peugeot 406 2.0 -01 Igenfrösen vevhusventilation?
Peugeot 406 2.0 -01 Igenfrösen vevhusventilation?
Min syster var påväg hem från jobbet idag. Hon hade kört normalt i ca 7min och en bit ifrån vårt hus tömmer hon hela motorn på olja genom oljesticks hålet vad vi ser det som. Kan det vara så att vevhusventilationen är igen frösen? Var sitter ventilationen på 406an? Tack på förhand!
Tobias Persson - 0730444300
205 GTI -90 "Classique sport" - mi16 såld
205 GTI -88 - Total renovering - delägare - Projekttråd
205 GTI -90 "Classique sport" - skrotad
205 GTI -90 - Reservdelsbil - skrotad
-
Q Ball Racing
Re: Peugeot 406 2.0 -01 Igenfrösen vevhusventilation?
Tobbi3 wrote:Min syster var påväg hem från jobbet idag. Hon hade kört normalt i ca 7min och en bit ifrån vårt hus tömmer hon hela motorn på olja genom oljesticks hålet vad vi ser det som. Kan det vara så att vevhusventilationen är igen frösen? Var sitter ventilationen på 406an? Tack på förhand!
japp det låter som en igenfrusen vevhusventilation. tråkigt men tyvär händer det.
tips till er alla som ¨kör med EW motor, vid oljebyte eller minst en gång om året så blås rent vevhusventilationen med tryckluft.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Q Ball Racing wrote:Tobbi3 wrote:Min syster var påväg hem från jobbet idag. Hon hade kört normalt i ca 7min och en bit ifrån vårt hus tömmer hon hela motorn på olja genom oljesticks hålet vad vi ser det som. Kan det vara så att vevhusventilationen är igen frösen? Var sitter ventilationen på 406an? Tack på förhand!
japp det låter som en igenfrusen vevhusventilation. tråkigt men tyvär händer det.
tips till er alla som ¨kör med EW motor, vid oljebyte eller minst en gång om året så blås rent vevhusventilationen med tryckluft.
Jag läste om andra som hade haft problem med ventilationen. Verkar som man kan köpa en värmeslinga och eftermontera. Ska kolla upp det
Tobias Persson - 0730444300
Tobbi3 wrote:Q Ball Racing wrote:Tobbi3 wrote:Min syster var påväg hem från jobbet idag. Hon hade kört normalt i ca 7min och en bit ifrån vårt hus tömmer hon hela motorn på olja genom oljesticks hålet vad vi ser det som. Kan det vara så att vevhusventilationen är igen frösen? Var sitter ventilationen på 406an? Tack på förhand!
Jag läste om andra som hade haft problem med ventilationen. Verkar som man kan köpa en värmeslinga och eftermontera. Ska kolla upp det
Har själv motorvärmare med värmarelement som värmer oljetråget. Det bör eliminera problem med frusen vevhusvent.
Vive la république!
dado wrote:Tobbi3 wrote:Q Ball Racing wrote:Tobbi3 wrote:Min syster var påväg hem från jobbet idag. Hon hade kört normalt i ca 7min och en bit ifrån vårt hus tömmer hon hela motorn på olja genom oljesticks hålet vad vi ser det som. Kan det vara så att vevhusventilationen är igen frösen? Var sitter ventilationen på 406an? Tack på förhand!
Har själv motorvärmare med värmarelement som värmer oljetråget. Det bör eliminera problem med frusen vevhusvent.
Minskar risken iaf, markant.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Vevhusvent frysning är INTE enbart förunnat EW motorer för övrigt, åas så är det något som man normalt inte behöver ägna så mycket uppmärksamhet, men skruvar man själv är det inte fel att ta det som en del i en utökad typ 3000mil eller vartannat år service, att rensa i don och slangar.
Hans Hellström
SNILLET wrote:dado wrote:Tobbi3 wrote:Q Ball Racing wrote:Tobbi3 wrote:Min syster var påväg hem från jobbet idag. Hon hade kört normalt i ca 7min och en bit ifrån vårt hus tömmer hon hela motorn på olja genom oljesticks hålet vad vi ser det som. Kan det vara så att vevhusventilationen är igen frösen? Var sitter ventilationen på 406an? Tack på förhand!
Minskar risken iaf, markant.
Ja, uttryckte mig lite oprecist. Nån slags "benvärmare" på ventilationsslangarna bör också minska risken.
Vive la république!
-
HenrikPersson
Montering av en sådan uppvärmningsanordning ingick i ett åtgärdsprogram från Peugeot för kanske 5-6 år sedan. Åtminstone på 2,2 bensinaren. Det kanske är så att tidigare ägare struntat i att lämna in den. Det skadar ju inte att fråga om dom vill göra en goodwill-grej.
--------------------------------------------
Peugeot 406 2,2 Sport -01
Peugeot 406 2,2 Sport -01