Upptäckte här i snöslasket att det var lite dålig kräm i lyset och det visade sig då att säkringen till strålkastarspolarn brunnit. Tänkte att det kanske hade fryst i munstyckena och körde in bilen i värmen för att tina den. Bytte säkring men inte hjälpte det. Säkringen brinner av så fort man spolar.
Någon som har något tips, standard fel?
Hur lossar man/hittar man strålkastarspolaren? Måste man ta den underifrån eller kommer man åt den från motorrummet?
Tacksam för hjälp!
/Robert
Probs med strålkastarspolare 307 -05
Probs med strålkastarspolare 307 -05
Robert
307 Griffe -05
2 st Alfa Romeo 75 Twin Spark
307 Griffe -05
Är det möjligtvis någon av spolarna som har frusit? Dvs att bara ena motorn går.. där av att säkringen går? Detta kan ju stå sig fast då det i samband med frusningen kan ha kommit in salt och skit för att sedan göra att den kärvar.
Kolla för säkerhets skull att det är rätt styrka antal som sitter där med, säkringen alltså.
Du tar förmodligen spolarna lättast underifrån/framifrån. Detta med erfarenhet från 406.
Kolla för säkerhets skull att det är rätt styrka antal som sitter där med, säkringen alltså.
Du tar förmodligen spolarna lättast underifrån/framifrån. Detta med erfarenhet från 406.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jaaacob wrote:Är det möjligtvis någon av spolarna som har frusit? Dvs att bara ena motorn går.. där av att säkringen går? Detta kan ju stå sig fast då det i samband med frusningen kan ha kommit in salt och skit för att sedan göra att den kärvar.
Hmm, bilen har stått i värme ett par dygn och jag har provat att "lyfta upp" spolarna för att se så de verkligen kan lyfta ur kofångaren vilket de gör. Rätt styrka (20A) enl den där boken som man aldrig läser.
Är det så att det är en motor till varje spruta på högtrycksspolning? Har ju bara skruvat gamla lågtryckare... Trodde utifrån det att pumpen satt otillgängligt någonstans på spolarvätskebehållaren.
Robert
307 Griffe -05
307 Griffe -05
Robert 75 wrote:Jaaacob wrote:Är det möjligtvis någon av spolarna som har frusit? Dvs att bara ena motorn går.. där av att säkringen går? Detta kan ju stå sig fast då det i samband med frusningen kan ha kommit in salt och skit för att sedan göra att den kärvar.
Hmm, bilen har stått i värme ett par dygn och jag har provat att "lyfta upp" spolarna för att se så de verkligen kan lyfta ur kofångaren vilket de gör. Rätt styrka (20A) enl den där boken som man aldrig läser.
Är det så att det är en motor till varje spruta på högtrycksspolning? Har ju bara skruvat gamla lågtryckare... Trodde utifrån det att pumpen satt otillgängligt någonstans på spolarvätskebehållaren.
Nej, det lär bara sitta en högtryckspump. Antagligen är det ju den som gett upp, tanken sitter under höger framskärm, pumpen sitter intryckt i tanken. Bör gå att komma åt om du tar loss innerskärmen, eventuellt får du ta ner tanken för att komma åt.
Claes B wrote:Nej, det lär bara sitta en högtryckspump. Antagligen är det ju den som gett upp, tanken sitter under höger framskärm, pumpen sitter intryckt i tanken. Bör gå att komma åt om du tar loss innerskärmen, eventuellt får du ta ner tanken för att komma åt.
Lysande! Ett klockrent svar, tackar. Blir till att riva.
Robert
307 Griffe -05
307 Griffe -05
- PlutoOrjan
Hur gick det?
Hur gick det?
Jag har samma fel på min på min nyinköpta 307:a.
Säkringen var brunnen (20A) så jag trodde förstås att det var därför den inte fungerade, men pumpen startar iallafall inte. Antar att den förra ägaren har bränt säkringen på grund av frysning och sedan skitit i att byta säkring... sen har pumpen helt enkelt beckat ihop...
Går det att komma åt högtryckspumpen utan att ta bort behållaren helt?
Kan man ta den underifrån? Den vanliga pumpen kommer man ju åt genom att ta bort innerskärmen, men kommer man även åt högtryckspumpen den vägen?
Jag har samma fel på min på min nyinköpta 307:a.
Säkringen var brunnen (20A) så jag trodde förstås att det var därför den inte fungerade, men pumpen startar iallafall inte. Antar att den förra ägaren har bränt säkringen på grund av frysning och sedan skitit i att byta säkring... sen har pumpen helt enkelt beckat ihop...
Går det att komma åt högtryckspumpen utan att ta bort behållaren helt?
Kan man ta den underifrån? Den vanliga pumpen kommer man ju åt genom att ta bort innerskärmen, men kommer man även åt högtryckspumpen den vägen?
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.
** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.