Fjärren funkar inte ibland

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Tor

Fjärren funkar inte ibland

Post by Tor »

Jag har problem med fjärren till min 307:a. Ibland går det helt enkelt inte att låsa upp bilen. Om man väntar 5-10 minuter så funkar det helt plötsligt. Batteriet i fjärren är hyfsat nytt och jag har inte någon varning att batteriet skulle vara dåligt.

Det konstiga är att det bara händer när jag skall låsa upp mobilen - det är aldrig problem att låsa bilen. Jag hade samma problem för fem år sedan när bilen var ny och då bytte Peugeot bland annat nyckel men jag hade kvar samma problem. Efter ett tag försvann problemet men nu är det alltså tillbaka.

Några tips?
krille!

Post by krille! »

Har precis samma problem på min 206a, varken nytt batteri eller ny nyckel(bytt av annan anledning dock) åtgärdade problemet.
Detta händer någon enstaka gång per år.

Har tyvärr inget svar på din fråga, men du är inte ensam :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Våran partner gör sådär vid enstaka tillfällen. Men bara när det är riktigt kallt ute, troligen något i elektroniken i bilen som blir lite trött då.

Batteriet i fjärren påverkas förvisso av kyla men i dessa fall har nyckeln varit varm å go, och bilen har varit en "frusen stod" s.a.s.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har märkt att det skiljer beroende på var man är hur bra det fungerar, tror det finns en hel del elektromagnetisk "smog" som kan ställa till det på vissa ställen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Tor »

Jag har försökt se något mönster men jag kan inte hitta något.
SNILLET wrote:Men bara när det är riktigt kallt ute...

Det har ju varit rejäls kallt den här vintern men då har jag aldrig haft något problem. Däremot har det hänt när den stått i garaget (c:a 15 grader varmt).

Claes B wrote:Har märkt att det skiljer beroende på var man är hur bra det fungerar, tror det finns en hel del elektromagnetisk "smog" som kan ställa till det på vissa ställen.
Detta var Peugeots svar senaste efter att dom bytt allt som gick att byta. Att det berodde på radiostörningar. Men då är det ju konstigt att problemet inte visat sig på 5 år och nu helt plötsligt händer flera gånger i veckan. Dessutom borde det ju också vara problem att låsa bilen och det har aldrig hänt.

Skönt ändå att jag inte är ensam.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Tor wrote:Jag har försökt se något mönster men jag kan inte hitta något.
SNILLET wrote:Men bara när det är riktigt kallt ute...

Det har ju varit rejäls kallt den här vintern men då har jag aldrig haft något problem. Däremot har det hänt när den stått i garaget (c:a 15 grader varmt).

Claes B wrote:Har märkt att det skiljer beroende på var man är hur bra det fungerar, tror det finns en hel del elektromagnetisk "smog" som kan ställa till det på vissa ställen.
Detta var Peugeots svar senaste efter att dom bytt allt som gick att byta. Att det berodde på radiostörningar. Men då är det ju konstigt att problemet inte visat sig på 5 år och nu helt plötsligt händer flera gånger i veckan. Dessutom borde det ju också vara problem att låsa bilen och det har aldrig hänt.

Skönt ändå att jag inte är ensam.

Kan vara att du har FRA-span på din nyckel? :lol:
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Sant, oftast är fjärren på 433Mhz och det frekvensbandet börjar bli fullt av skit så det kan vara rena störningar bara. Testa att gå närmare vindrutan på bilen så kan du säkert låsa upp den då.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bara en sådan sak som alla trådlösa larm.... :lol:, i fastigheter alltså.
Hans Hellström

Tor

Post by Tor »

Kordon wrote:Sant, oftast är fjärren på 433Mhz och det frekvensbandet börjar bli fullt av skit så det kan vara rena störningar bara. Testa att gå närmare vindrutan på bilen så kan du säkert låsa upp den då.

Jag har testat att trycka fjärren på vindrutan utan att det fungerar.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Testat det "gamla" tricket att sätta den mot huvudet :)
Hans Hellström

T One
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by T One »

Min beter sig också lite som den känner för, utan att jag kan koppla det till plats eller temperatur eller annat.

Har smugit sig på men inte avhjälpts av nytt batteri...

Å andra sidan så är det väl bra för låsen att man använder nyckeln 'ibland'?
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Tor

Post by Tor »

SNILLET wrote:Testat det "gamla" tricket att sätta den mot huvudet
Det där tricket får du gärna berätta mer om.

T One wrote:Å andra sidan så är det väl bra för låsen att man använder nyckeln 'ibland'?
Problemet är att larmet går om jag låser upp med nyckel.
Johnson

Post by Johnson »

Har haft 2 st 406 nu å haft samma glapp i båda bilarna me fjärren, lirkat me knappen så går de.. men sen köpt nya...
Gti Kojan
406 Coupén
Fieron
Yamaha Thunderace 1000 Street fighter
Honda CRF 250
KTM 250 SX
Post Reply