Fjärren funkar inte ibland
Fjärren funkar inte ibland
Jag har problem med fjärren till min 307:a. Ibland går det helt enkelt inte att låsa upp bilen. Om man väntar 5-10 minuter så funkar det helt plötsligt. Batteriet i fjärren är hyfsat nytt och jag har inte någon varning att batteriet skulle vara dåligt.
Det konstiga är att det bara händer när jag skall låsa upp mobilen - det är aldrig problem att låsa bilen. Jag hade samma problem för fem år sedan när bilen var ny och då bytte Peugeot bland annat nyckel men jag hade kvar samma problem. Efter ett tag försvann problemet men nu är det alltså tillbaka.
Några tips?
Det konstiga är att det bara händer när jag skall låsa upp mobilen - det är aldrig problem att låsa bilen. Jag hade samma problem för fem år sedan när bilen var ny och då bytte Peugeot bland annat nyckel men jag hade kvar samma problem. Efter ett tag försvann problemet men nu är det alltså tillbaka.
Några tips?
Våran partner gör sådär vid enstaka tillfällen. Men bara när det är riktigt kallt ute, troligen något i elektroniken i bilen som blir lite trött då.
Batteriet i fjärren påverkas förvisso av kyla men i dessa fall har nyckeln varit varm å go, och bilen har varit en "frusen stod" s.a.s.
Batteriet i fjärren påverkas förvisso av kyla men i dessa fall har nyckeln varit varm å go, och bilen har varit en "frusen stod" s.a.s.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jag har försökt se något mönster men jag kan inte hitta något.
Det har ju varit rejäls kallt den här vintern men då har jag aldrig haft något problem. Däremot har det hänt när den stått i garaget (c:a 15 grader varmt).
Skönt ändå att jag inte är ensam.
SNILLET wrote:Men bara när det är riktigt kallt ute...
Det har ju varit rejäls kallt den här vintern men då har jag aldrig haft något problem. Däremot har det hänt när den stått i garaget (c:a 15 grader varmt).
Detta var Peugeots svar senaste efter att dom bytt allt som gick att byta. Att det berodde på radiostörningar. Men då är det ju konstigt att problemet inte visat sig på 5 år och nu helt plötsligt händer flera gånger i veckan. Dessutom borde det ju också vara problem att låsa bilen och det har aldrig hänt.Claes B wrote:Har märkt att det skiljer beroende på var man är hur bra det fungerar, tror det finns en hel del elektromagnetisk "smog" som kan ställa till det på vissa ställen.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Tor wrote:Jag har försökt se något mönster men jag kan inte hitta något.SNILLET wrote:Men bara när det är riktigt kallt ute...
Det har ju varit rejäls kallt den här vintern men då har jag aldrig haft något problem. Däremot har det hänt när den stått i garaget (c:a 15 grader varmt).Detta var Peugeots svar senaste efter att dom bytt allt som gick att byta. Att det berodde på radiostörningar. Men då är det ju konstigt att problemet inte visat sig på 5 år och nu helt plötsligt händer flera gånger i veckan. Dessutom borde det ju också vara problem att låsa bilen och det har aldrig hänt.Claes B wrote:Har märkt att det skiljer beroende på var man är hur bra det fungerar, tror det finns en hel del elektromagnetisk "smog" som kan ställa till det på vissa ställen.
Kan vara att du har FRA-span på din nyckel?
Claes B wrote:Har märkt att det skiljer beroende på var man är hur bra det fungerar, tror det finns en hel del elektromagnetisk "smog" som kan ställa till det på vissa ställen.
Sant, oftast är fjärren på 433Mhz och det frekvensbandet börjar bli fullt av skit så det kan vara rena störningar bara. Testa att gå närmare vindrutan på bilen så kan du säkert låsa upp den då.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996