Hur byta klossar bak 307XT -02??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
9070

Hur byta klossar bak 307XT -02??

Post by 9070 »

Hej

Skulle idag byta klossar på tjejens bil, både bak och fram. Fram gick på 5min att byta, men värre var det då jag skulle byta bak. Kunde inte förstå hur man skulle få loss klossarna. Någon vänlig själ som på ett vettigt sätt kan förklara hur jag får loss klossarna bak?

Tacksam för all hjälp

9070
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

klossarna bak ska lossna på samma sätt som klossarna fram, men om dom sitter fast så hårt så du ej ens lyckades rubba dom så är det troligen väldigt länge sen dom var borta för uppsmörjning.

det är bara att bryta och bända tills dom lossnar och sen slipa/fila annliggningsytorna på broms sadeln ordentligt så dom nya klossarna glider lätt in i spåren och sen gänga in kolven i bromsoket och sen skruva ihop igen ...KLART.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
9070

Post by 9070 »

Tack för svaret Q Ball Racing

Dock så har jag inte kommit så långt ens.... Har lossat 2 bultar där bak men själva oket sitter ju fast. Vet inte ifall man skall lossa på några muttrar på baksidan av själva bromsskivan/oket... Jag får alltså inte loss oket överhuvudtaget! Och sen såg jag att handbromsvajern sitter fast på något konstigt sätt så jag vågar ju inte lossa på fel skruv/bult/mutter.

Finns det ingen förklaring på nätet hur man skall gå till väga?

tacksam för all hjälp, på onsdag så skall bilen in på besiktning och jag vill ha problemet avklarat innan dess
:shock:

Tack på förhand
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

9070 wrote:Tack för svaret Q Ball Racing

Dock så har jag inte kommit så långt ens.... Har lossat 2 bultar där bak men själva oket sitter ju fast. Vet inte ifall man skall lossa på några muttrar på baksidan av själva bromsskivan/oket... Jag får alltså inte loss oket överhuvudtaget! Och sen såg jag att handbromsvajern sitter fast på något konstigt sätt så jag vågar ju inte lossa på fel skruv/bult/mutter.

Finns det ingen förklaring på nätet hur man skall gå till väga?

tacksam för all hjälp, på onsdag så skall bilen in på besiktning och jag vill ha problemet avklarat innan dess
:shock:

Tack på förhand

bromsoket sitter bara med två skruvar, handbromswire behövs ej lossas. dock så kan oket bak sitta väldigt fast då kolven i det oket är gängat eftersom handbromsfunktionen är inbyggd i det.
så lossa två skruvar som håller oket i bromssadeln och sen bänd bort oket.

och som alltid, är du i närheten av ljungby så kom förbi
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Henry B

Post by Henry B »

man behöver inte lossa på oket för att byta belägg bak, bara att knacka ut låsblecket som sitter i nederkanten och dra/slå ut beläggena.

Image
Peugeot 206 GTI -03
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

ja på det oket du visar på bild är det så som du beskriver, mend et oket sitter på 206 och EJ 307
Henry B

Post by Henry B »

Q Ball Racing wrote:ja på det oket du visar på bild är det så som du beskriver, mend et oket sitter på 206 och EJ 307

där ser man, har haft samma ok på alla mina peggor och antog att 307an hade lika :D
Peugeot 206 GTI -03
9070

Post by 9070 »

Ok, så det stämmer alltså inte?!?!?! Ingen som har bytt klossar bak på en 307? Lite märkligt..... Men jag ger inte upp än, hoppas fortfarande få ett positivt svar

9070
Henry B

Post by Henry B »

du har väl inte dragit åt handbromsen före du började meka? :roll:
Peugeot 206 GTI -03
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

9070 wrote:Ok, så det stämmer alltså inte?!?!?! Ingen som har bytt klossar bak på en 307? Lite märkligt..... Men jag ger inte upp än, hoppas fortfarande få ett positivt svar

9070

Men det är väl redan ett utförligt rätt svar ovan??
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
9070

Post by 9070 »

Alex, om du menar svaret med oket på bilden ovan, så visade det sig att det oket tillhörde en 206 och inte en 307, vilket jag ville ha hjälp med. Alltså så har jag inte fått något utförligt rätt svar.

Eller har jag missat något??
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

9070 wrote:Alex, om du menar svaret med oket på bilden ovan, så visade det sig att det oket tillhörde en 206 och inte en 307, vilket jag ville ha hjälp med. Alltså så har jag inte fått något utförligt rätt svar.

se dom svaren jag skrivit, det är hur man byter klossar, det svaret jag skrev om bilden var att han lagt upp bild på fel ok.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Q Ball Racing wrote:
9070 wrote:Alex, om du menar svaret med oket på bilden ovan, så visade det sig att det oket tillhörde en 206 och inte en 307, vilket jag ville ha hjälp med. Alltså så har jag inte fått något utförligt rätt svar.

se dom svaren jag skrivit, det är hur man byter klossar, det svaret jag skrev om bilden var att han lagt upp bild på fel ok.

Precis :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
headlight

Post by headlight »

Q Ball Racing wrote:bromsoket sitter bara med två skruvar, handbromswire behövs ej lossas. dock så kan oket bak sitta väldigt fast då kolven i det oket är gängat eftersom handbromsfunktionen är inbyggd i det.

Svaret står här ovan.. men du måste ju givetvis skruva tillbaka kolvarna i oken innan montering.. (jag brukar använda en tving och en polygrip).
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp :(
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

headlight wrote:
Q Ball Racing wrote:bromsoket sitter bara med två skruvar, handbromswire behövs ej lossas. dock så kan oket bak sitta väldigt fast då kolven i det oket är gängat eftersom handbromsfunktionen är inbyggd i det.

Svaret står här ovan.. men du måste ju givetvis skruva tillbaka kolvarna i oken innan montering.. (jag brukar använda en tving och en polygrip).

ja jag vet att det ska skruvas in, skrev det i mitt första inlägg
Post Reply