Mer effekt i liten motor

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
robban30+

Mer effekt i liten motor

Post by robban30+ »

Har en pug 205 GR 1,4 TU3M som fraktar mig till jobbet,lagom sliten bil med sina brister.
Den drar olja vid kallstart,dvs upptorkade ventiltätningar.
Tanken är att behålla orginal kam och sprut och bara ta bort "dumheter" i toppen dvs portmatcha och mirafräsa ventilsäten och nya packningar där det krävs.

Besiktningen i mars/april kommer avgöra om detta blir av.
Om det är någon mening med besiktningsfacit i hand så kommer jag köpa en beg topp och slänga på min polare som få gå lös med sina magiska fingrar,han brukar lyckas med det han gör.

Målet med detta är ju då att få bort oljedrickandet och bättra på vridet en smula,vill åt en lägre förbrukning.
Sen gör det ju inget om det stämmer som gurun trodde att det borde trilla in 10-15 häst till :D

Vi får helt sonika se om det ens blir av,är bilen för dålig så.....

Min polares sida http://www.snakefield.se
Tvekan är en sjukdom!
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

finns en på forumet som genom att porta toppen lyckats klämma närmare 120 häst om jag inte minns fel.

Detta genom portad topp, rallye insug...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Fel motor Jacob.

Detta är monopointen, rallyeinsuget passar inte ens på den 8)
Men du har en liknande grund som när jag för skojs skull trimmade min TU1M.

Var bor du någonstans ?, du som skall göra detta ?

En sak som jag gjorde var att jag fick tag i ett insug till TU3S, TU3S är den 85hk version som finns i en del andra länder där avgaskraven var lättare vid den tiden, bl.a. storbritannien. Det är MYCKET bättre utformat och med en enkel adapter så får man dit spjällhuset på det.

Motorn i din 205:a, om du tittar på toppen när du står framför bilen, står det då "3S" precis bredvid oljestickan ?, vissa TU3M har nämligen den toppen och det är som den smarte redan listat ut alltså samma topp som på 85hk motorn.

Då har du högst troligt 80hk maskin i den 205:an, vissa av dem har det.

Iaf, det insuget på den toppen, med lätt bearbetade kanaler och portmatchat mot insuget så blir det ett herrans liv på en TU1M iaf :lol:
Kolla sedan om du har 37mm eller 40mm spjällhus (mät underifrån). Har du 37mm så leta upp ett hus från en Citroen AX GT eller vissa BX14, alla AX GT har det stora spjällhuset och en del av BX14 har det. Man skulle kunna tro att VAG bilarna med monojetronic och 90hk har stort hus men de har bara 37mm så där kammar man noll.........

Det insuget är svårt att hitta, men jag annonserade efter det på några engelska forum, sedan går det att skicka hit som "small packet" med royalmail, då kostar frakten bara sådär 120:- så det är inte farligt. Det är en utgående stapelvara för engelsmännen, de vet inte vilken nytta de kan ha för andra... haha, så de slänger dem.

Någon mm av från toppen också, sedan skall det flytta på sig lite mer :)
Man kan utan problem flytta varvstoppen något också genom att byta kristallen i styrboxen mot en med snäppet högre frekvens.

Jag har både 40mm spjällhus och styrbox där kristallen redan är utbytt liggande. Men TU3M boxarna fungerade inte så bra på TU1:an, oavsett om kristallen var bytt eller inte, men varvstoppen flyttades :!: maskinerna tål fint att varvas till cirka 8k rpm.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
robban30+

Post by robban30+ »

Hej.
Tack för all info Snillet
Jag bor i småland Växjö,närmare bestämt.
Det är helt riktigt att det är 3s toppen på min motor,och det ska visst vara 59kW i den eller 80hp.

http://s113.photobucket.com/albums/n207 ... z_bx_2.jpg
Något som du känner dig skyldig till :D

Jag hade redan kikat lite på detta ämne innan jag började tankearbetet.
Men jag är dock ej ute efter någon racer,därför behåller jag orginal kam.
Testa för skojs skull,se vad som går att göra med det som finns.
Tvekan är en sjukdom!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

robban30+ wrote:Hej.
Tack för all info Snillet
Jag bor i småland Växjö,närmare bestämt.
Det är helt riktigt att det är 3s toppen på min motor,och det ska visst vara 59kW i den eller 80hp.

http://s113.photobucket.com/albums/n207 ... z_bx_2.jpg
Något som du känner dig skyldig till :D

Jag hade redan kikat lite på detta ämne innan jag började tankearbetet.
Men jag är dock ej ute efter någon racer,därför behåller jag orginal kam.
Testa för skojs skull,se vad som går att göra med det som finns.

Finns lite dokumentation om mina funderingar ja.
Hade du varit medlem kunde du läst projekttråden :)

Jag byggde inte heller någon räser.

Det kan vara värt att tänka på, att på TU3S motorn så når de upp till 100-105hk (från 85) bara genom byte till större förgasare och portmatchning av insuget mot toppen, kanalerna även i DET insuget är väsentligt mindre än de i toppen så det är en rejäl klack där. Så insuget och portmatchningen är en viktig bit, precis som diametern på spjällhuset då volymen i insuget är liten så blir pulserna från cylindrarna väldigt kraftiga vilket gör att den momentana gashastigheten genom spjället blir otroligt hög på högvarv.

Därav att man gärna vill ha stora plenum på vanliga insprutningsmotorer, då blir gashastigheten jämnare över resten av systemet och avstämningen sista biten fram till ventilerna kan arbeta mera ostört.
Är ju då tvärtom på dessa små busar så...största möjliga spjällhus, du har förmodligen redan 40mm spjällhuset.

Finns ett insug på en 106:a med regnummer ALO630 också om du vill snoka reda på den 8)

Sedan körde jag med främre röret från en 106XSi på min. Det är pulssplittat i cirka 60cm efter grenröret. Grenröret i sig är splittat rätt 1+4 och 2+3 med en mellanvägg, och det främre röret på XSi:n har en mellanvägg där den splitten fortsätter ned till skarven mot katen.

Men jag tror 205:ans främre rör ser lite annorlunda ut, kan bli svårt att få dit ett sådant rör. Man måste ju förlänga lambdakablarna också eftersom sonden sitter där spliten går ihop igen och inte uppe vid grenröret som den gör original på TU3M.

Det röret gör helt klart en mer dragvillig motor genom hela registret. :)
Hans Hellström

Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Snillet, du äger mig rätt hårt här ;)
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
m@s

Post by m@s »

Jaaacob wrote:Snillet, du äger mig rätt hårt här ;)

:thumbleft:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är det svårt att äga dig? ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:Någon mm av från toppen också, sedan skall det flytta på sig lite mer :)

Detta är viktigt, är skitlågt komp i dem original, 8,8:1. upp till 10-10,5:1 är nog vettigt, tändningen ställs ju på fördelaren på dessa så det är lätt att kompensera om det vill spika. Sen flyttar ju sig kammen åt "rätt" håll när man planar toppen med ;)

Tror du missade en grej Snillet, kåpan på spjällhuset till luftfiltret. Jag tror det sitter bättre alternativ på XU5/7/9/10 med monopoint. Dessa är inte lika platta och har rund anslutning så man smidigt kan dra en slang till valfritt ställe att ha filter på.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

TheDagger wrote:

Är det svårt att äga dig? ;)

Jepp :wink:

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:Tror du missade en grej Snillet, kåpan på spjällhuset till luftfiltret. Jag tror det sitter bättre alternativ på XU5/7/9/10 med monopoint. Dessa är inte lika platta och har rund anslutning så man smidigt kan dra en slang till valfritt ställe att ha filter på.

Helt riktigt, den är viktig, originalprytteln är ingen höjdare.
Hans Hellström

Post Reply