407 Sw 2.2-05

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Owner of the shit

407 Sw 2.2-05

Post by Owner of the shit »

Hej!
Bilen har precis rullat 9000 mil, har ägt den sedan dag ett och nu börjar jag ruttna, för att uttala mig diplomatiskt.
Som de flesta 407 ägare så har bilfan stått sin beskärda del på verkstaden, för diverse problem( Dörrlåsbyten, rosttgenomslag på baklucka, spindelleder,vtc-navet- knacket som inte kan åtgärdas som peugeot "löser" genom att fylla bilfan med delsyntet olja så att dieselljudet inte ska slå igenom+ en ett gäng andra små fel.)

Nu till det senaste. Motorlampan tändes samtidigt som servon krånglade när jag svänger vänster i låg fart. In till peugeot kista för felsökning.
Svar: Styrservo och Styrväxel måste bytas. Motor lampan lyser för att en säkring i databoxen har gått sönder, och "man kan inte byta bara säkring" utan blir tvungen att byta hela data boxen. Kostnaden för detta kalas beräknas till runt 50k.
"kontakta ditt försäkringsbolag så löser vi detta" är deras svar. Undertecknad torskar på självrisk (2*3000 kr)

Som Sverker brukar säga "- Skall det verkligen vara så?"

edit: Glömde även att påpeka att den dricker 1 liter olja/ 300 mil vilket alla peugotverkstäder anser "är helt normalt för 2.2 liter maskinerna"
/ Reine
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

oljeförbrukningen är normal. 2,2 motorerna dricken en massa olja. knackandet går att tysta ner genom att överfylla motorn med några deceliter olja OBS energisparolja får absolut ej användas i denna motorn.

tycker det verkar konstigt att både servo pump OCH styrväxel behövs bytas, men allt kan ju hända.

när det gäller motorlampan så får du gärna skriva ner felkoderna här så kan jag se vad jag tror det är för fel.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Owner of the shit

Q Ball Racing wrote:oljeförbrukningen är normal. 2,2 motorerna dricken en massa olja. knackandet går att tysta ner genom att överfylla motorn med några deceliter olja OBS energisparolja får absolut ej användas i denna motorn.

tycker det verkar konstigt att både servo pump OCH styrväxel behövs bytas, men allt kan ju hända.

när det gäller motorlampan så får du gärna skriva ner felkoderna här så kan jag se vad jag tror det är för fel.

Energisparolja? Har jag missat nåt? Vad exakt är det?

Tydligen händer det...men frågan är, skall konsumenten betala för ett uppenbarligen undermålig "kvalitè"

Ang felkoderna, så är det inget som jag fått reda på, har inget instrument utan det är något som verkstaden sagt.
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

klart kunden ska betala för undermålig kvalité. tillverkaren har krav på sig att ta hand om sin produkt och se till att den funkar under det som kallas garantitid.
men när garantin är slut så är det kunden själv som får ta hand om sin bil. och som du vet så är vissa bilar bättre och vissa sämre.

men din bil har ju gått 9000mil = mer än två varv runt jorden.

hur länge tycker du att du ska ha garanti??? hela livet eller???

visst bilarna har problem, men peugeot har ju tagit hand om bilen under tiden du haft garanti.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Q Ball Racing wrote:klart kunden ska betala för undermålig kvalité. tillverkaren har krav på sig att ta hand om sin produkt och se till att den funkar under det som kallas garantitid.
men när garantin är slut så är det kunden själv som får ta hand om sin bil. och som du vet så är vissa bilar bättre och vissa sämre.

men din bil har ju gått 9000mil = mer än två varv runt jorden.

hur länge tycker du att du ska ha garanti??? hela livet eller???

visst bilarna har problem, men peugeot har ju tagit hand om bilen under tiden du haft garanti.

Men ärligt, 5 år och 9000 mil är ingenting på en bil. Jag har själv avstått från att köpa just 407 pga. att det i alla undersökningar verkar vara en bil med undermålig kvalitet. Andra modeller från samma tillverkare är ju helt uppenbart bättre än så, andra tillverkare är likaså de bättre.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Q Ball Racing »

som jag skrev..... peugeot lämnar nybils garanti och dom tar hand om bilen så länge den är inom den. men efter nybilsgarantin så är det upp till kunden själv att ta hand om sin bil.
sen skrev jag även att jag vet att det är kass kvalite på dom, men hur länge tycker du att garanti ska gälla???

bilen är som sagt var 5 år och 9000 mil. DET ÄR SKIT GAMMALT FÖR EN BIL I DAG.

vill man ha bättre bil eller bättre nybilsgaranti så ska man kolla på ett annat märke. men hur lång garantin var visste trådskaparen redan när han köpte bilen.

ingen sticker under stolen med att peugeot har lite si och sådär kvalitet på sina bilar, gillar man ej det så köp annat märke.
dessa bilarna byggs för att attrahera hjärtat och inte hjärnan. dom är roliga att köra även man bara sitter och kör dom, man behöver ej ligga och leka rally kalle i kurvorna för att dom ska vara rolig. dom har en viss charm och karisma dessa bilarna.

vill man ha kvalitet så köp annat märke, men du har då inte en bil som är rolig att köra. där jag jobbar har vi 4 stycken märken vi är auktoriserade för, och utan tvekan är peugeot den roligaste att köra. om andra 3 märkena har mycket bättre kvalitet MEN är totalt intetsägande att köra. inte det minsta kommunikation från chassie mm.

så valet är fritt vad man vill köra, men kom ej och tjafsa om garanti, vad det är för garanti på en bil vet man när man köper den. och gillar man det inte så köp annat märke. men trådskaparen valde att ej göra detta och nu så får han stå för det.
Last edited by Q Ball Racing on Sun Mar 07, 2010 17:57, edited 1 time in total.
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Som Claes säger, har själv funderat på 407a. Men törs f*n inte efter allt man läst.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Q Ball Racing wrote:som jag skrev..... peugeot lämnar nybils garanti och dom tar hand om bilen så länge den är inom den. men efter nybilsgarantin så är det upp till kunden själv att ta hand om sin bil.
sen skrev jag även att jag vet att det är kass kvalite på dom, men hur länge tycker du att garanti ska gälla???

bilen är som sagt var 5 år och 9000 mil. DET ÄR SKIT GAMMALT FÖR EN BIL I DAG.

Jag tycker att Peugeot gott kunde tagit på sig lite mer eftersom det helt klart är undermålig kvalitet på bilarna.
Och 5 år, 9000 mil är inte alls skitgammalt för en bil idag. Bilar idag är generellt sett bättre än de någonsin varit. En bil som sköts väl och används normalt håller i de flesta fall 30-40000 mil utan problem. 1960 var 9000 mil mycket på en bil inte idag.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Jag är inte helt bombad ( fast man kan tro det när jag köpt en peugeot), jag förstår liksom dig att man inte ha en garanti livstid eller liknande.

Vad jag menar är att det finns skillnad på fel och fel och uppenbarligen stora brister när det gäller hållbarhet och kvalitè. Jag menar styrväxel och styrservo efter 4,5 år, och 9000 mil. Kom igen släpp sargkanten och kom in i matchen!

Snacket om att det är kul att köra en Peugeot, och att man får ta det i med i beräkningen att man får ett drygt ton skräp i vågskålen, då lovar jag dig att jag och många med mig tar den "tråkiga" bilen i stället. Ty sååå "kul" är den inte att köra.

Håller med Claes B

Vi skriver idag 2010 och om man anser att en bil som är drygt 4 år, 9000 mil servad punktfritt enl tillverkarens rek. är "skit gammalt" då är man ute och cyklar tycker jag.

Men som sagt man lär sig av misstagen.
Nu vet man vilket märke som hamnar i kategorin skitbilar som skall undvikas tom om man så fick dom.
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

håller med tidigare att jag ej heller köpt 407 pga alla probs som dom har. men nu är verkligheten som den är och inget att göra åt.
vi sitter dagligen i diskussion med peugeot om deras garantier.

men eftersom det är kw bruun som har hand om peugeot i sverige och ej psa själva så är det otroligt tungrott.
där har citroen betydligt lättare då det är psa själva som har hand om dom.

avslutar med detta då jag ej orkar hålla på att tjafsa över internet och är det nu som så att trådskaparen har så stora problem så varför ej ta kontakt med kw bruun om detta specifika fallet???. har han tur så kanske dom är snälla.
Dart

Post by Dart »

med en oljeförbrukning på 3.33 liter på 1000 mil slipper man iaf oljebyten ^^
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Det låter som trådskaparen behöver bli lite skitig om händrerna 8) .
Styrservon med tillbehör stod det i en annan tråd att man byter olja till någon som inte skummar så är det löst, Värt att testa iaf.
Byta säkring i databox om de är problemet kan man göra själv eller så hör man om någon elektonikfirma kan hjälpa med det brukar bli billigare än en ny box, eller så köper man en annan box från skroten.

Så om allt går bra så kan bilen rulla 9000mil till med bara mindre fel....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

HDI-Fap wrote:Det låter som trådskaparen behöver bli lite skitig om händrerna 8) .
Styrservon med tillbehör stod det i en annan tråd att man byter olja till någon som inte skummar så är det löst, Värt att testa iaf.
Byta säkring i databox om de är problemet kan man göra själv eller så hör man om någon elektonikfirma kan hjälpa med det brukar bli billigare än en ny box, eller så köper man en annan box från skroten.

Så om allt går bra så kan bilen rulla 9000mil till med bara mindre fel....

byta till en box som han köper på skroten är det dummaste han kan göra då han kommer få ny mätarställning som är oåterkallerlig om boxen har tar har en längre milsträcka än hans egen bil + att bilen ej kommer starta då transpondersystemet ej känner igen koden.
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Är de så på de nya bilarna.
Då borde det enklaste vara om det går att byta säkring om det nu är det.
Man får många konstiga felförklaringar från bilfirmor om dom själva inte vet vad felet är.
Men detta borde gå att få hjälp av en elektronikfirma.
Det är bara vad de ska ha för jobbet :shock:
sedan vet jag inte om det går att få hjälp att ta en box från skroten och aktivera med mindre miltal såklart.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

HDI-Fap wrote:Är de så på de nya bilarna.
Då borde det enklaste vara om det går att byta säkring om det nu är det.
Man får många konstiga felförklaringar från bilfirmor om dom själva inte vet vad felet är.
Men detta borde gå att få hjälp av en elektronikfirma.
Det är bara vad de ska ha för jobbet :shock:
sedan vet jag inte om det går att få hjälp att ta en box från skroten och aktivera med mindre miltal såklart.

,det går ej att ta motorbox från en annan bil. som jag sa innan så skiter det sig med transpondersystemet.

sen vad jag vet så sitter det ingen säkring alls i motorboxen. men be en el-firma ta isärboxen och se om dom kan fixa. dock tror jag det kommer bli dyrare är ann ta ut en ny box på försäkringen och bara betala självrisken.
Post Reply