206 GTI med 2.0 L (1997 cc) DEW10J4

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Kash82

206 GTI med 2.0 L (1997 cc) DEW10J4

Post by Kash82 »

2.0 L (1997 cc) DEW10J4 16v I4, 135 PS (133 hp/99 kW)

Tips på vad som passar "bolt-on" under huven för effektökning från andra modeller?

Jag har snokat runt överallt och ingenstans utan resultat... :cry:

Alla tips är välkomna...
/Kash
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

hinka i en 2.2 motor fast låt sprutet med mera från 2.0 vara kvar. det borde ge en effekt ökning, kan dock ej svara på hur mycket mer effekt.
och nej du ska ej testa spjällhuste från en 2.2 = kortslutningsrisken i motorkabelhärvan är stor.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Q Ball Racing wrote:hinka i en 2.2 motor fast låt sprutet med mera från 2.0 vara kvar. det borde ge en effekt ökning, kan dock ej svara på hur mycket mer effekt.
och nej du ska ej testa spjällhuste från en 2.2 = kortslutningsrisken i motorkabelhärvan är stor.

Varför blir det kortis då? Eller hur menar du?
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Q Ball Racing wrote:hinka i en 2.2 motor fast låt sprutet med mera från 2.0 vara kvar. det borde ge en effekt ökning, kan dock ej svara på hur mycket mer effekt.

Ok. Ett "bolt on" block var det ja! :D

Tror det bästa och billigaste är att byta hela bilen till en RC.
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

Team_Hink_Racing wrote:

av den enkla anledningen att det är två helt oliak insprutnings system och olika typer av signaler och pwm frekvenser till dessa plus att troligen är stiftningen ej ens likadan. så risken att du kommer lägga pluss direkt mot jord fast genom spjällhuset först är rätt stor.
detta innebär att även om du stiftar om ditt kontaktstycke så kommer spjällhuste ej fungera då det som sagt var jobbar på helt olika sätt mellan dessa insprutningar.

ew10 jobbar med en pwm som jobbar för att öppna spjället medans ew12 jobbar med en pwm som dessutom polvänder mitt i spjällöppningsfasen.

fram med oscilloscopet och mät..... du kommer se att jag har rätt.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Q Ball Racing wrote:
Team_Hink_Racing wrote:

av den enkla anledningen att det är två helt oliak insprutnings system och olika typer av signaler och pwm frekvenser till dessa plus att troligen är stiftningen ej ens likadan. så risken att du kommer lägga pluss direkt mot jord fast genom spjällhuset först är rätt stor.
detta innebär att även om du stiftar om ditt kontaktstycke så kommer spjällhuste ej fungera då det som sagt var jobbar på helt olika sätt mellan dessa insprutningar.

ew10 jobbar med en pwm som jobbar för att öppna spjället medans ew12 jobbar med en pwm som dessutom polvänder mitt i spjällöppningsfasen.

fram med oscilloscopet och mät..... du kommer se att jag har rätt.

Tror dig, frågade bara varför :) Om vi tänker oss min situation med det Ew12 spjället du sålde till mig som jag sa att jag tänkte använda på min Rc/ew10, det finns inte risk att nått händer där då?
Dart

Post by Dart »

Lustgas!
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

damn.... that was fun.
Är förresten inte Rc spjällhuset minst lika stort i diameter som EW12 ans?
arbetaren

Post by arbetaren »

Som regel är det i inte lönt att ens börja på och trimma en sugis. Det blir billigare att köpa "rätt" bil direkt.
206 GTI
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

ala wrote:damn.... that was fun.
Rc är större, ew12ans får plats i Rcns!
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Team_Hink_Racing wrote:

Tänkte nog det.
Blev fundersam över varför du skulle ha ett EW12 spjäll på en Rc.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

ala wrote:
Team_Hink_Racing wrote:

Tänkte nog det.

För att kapa sönder och driva mina Jenveys! :shock: Men det kanske är tur att jag bara provat att kontakten passa utan batteri i bilen, om man nu läser vad Q-ball skrivit. :?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

arbetaren wrote:Som regel är det i inte lönt att ens börja på och trimma en sugis. Det blir billigare att köpa "rätt" bil direkt.

Och så var vi där igen då. Det är ballt med trimmade sugisar. :)

Då slipper man roterande ljuddämpare.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Team_Hink_Racing wrote:
ala wrote:
Team_Hink_Racing wrote:

Tänkte nog det.

För att kapa sönder och driva mina Jenveys! :shock: Men det kanske är tur att jag bara provat att kontakten passa utan batteri i bilen, om man nu läser vad Q-ball skrivit. :?

A ha. Då klarnar det mesta för den nyfikne. :wink:
Så då saknar du ett spjällhus nu till den operationen?
Så du inte sabbar det du har menar jag.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

ala wrote:
Team_Hink_Racing wrote:
ala wrote:
Team_Hink_Racing wrote:

Tänkte nog det.

A ha. Då klarnar det mesta för den nyfikne. :wink:
Så då saknar du ett spjällhus nu till den operationen?
Så du inte sabbar det du har menar jag.

Nja, plan ett var att köra/driva sep-spjällen med ett modifierat Ew12 spjäll alltså det som jag köpte extra.Mappa det med en Unichip box hos Ts-motor.
Men nu blir det wire gas och en Euro1 box från Dansken ist.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

R-Gubbe wrote:
arbetaren wrote:Som regel är det i inte lönt att ens börja på och trimma en sugis. Det blir billigare att köpa "rätt" bil direkt.

Mmm, avgasljudet är gott från trimmad sugis :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Kash82

Post by Kash82 »

SNILLET wrote:
R-Gubbe wrote:

Mmm, avgasljudet är gott från trimmad sugis :)

Jag har avgas (med racecat), cold air och lustgas redan...
Inget är på ännu, men kommer "upp" när allt är på ;)
/Kash
krigare

Post by krigare »

Kamaxlar från xu10j4rs passar ,vet inte hur mycket det gör på
effekten eller avgas värden.
mvh
Gunnar
Snabbast är bäst....
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

Hade jag varit du hade jag köpt K&Ns sportfilter som passar i 206ans orginal luftburk. Sedan hade jag på min 206GTi ett Extraktorgrenrör som jag köpte billigt på blocket. Har inte sett var mna köper dom annars. Men hittar du ett så slå till då. Bättre botten vrid.
Sedan hade jag bytt orginal avgasystemet som alltid rostar sönder till sportsystem. Sedan så har du pengar över så kolla på en mappning eller chippning. Ta dock ej Its funs chip som jag hade. De va inge vidare.

Gör du allt detta kanske du har en 10-12 riktiga hk. Eller tror du på hockus pockus siffror får du la ut 30 ;) . Men do kostar dig säkert 6000 för sportsystemet och 800 för sporfiltret samt 3-4000chippning. Och mitt extraktor rör fick jag beg för 2000kr. Så de kostar dig säkert en 9-12000 beroende om du får tag i mycket beganat. Men de som gav mest för mig va iaf grenröret.

Min 206a blej roligare att köra då den inte va lika slö på låga varv som orginal.
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04

Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Toyota Corolla T-Sport -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 206 GTi "Max stylad" -02
Peugeot 605 sri -92
Kash82

Post by Kash82 »

SebbanBoy14 wrote:Hade jag varit du hade jag köpt K&Ns sportfilter som passar i 206ans orginal luftburk. Sedan hade jag på min 206GTi ett Extraktorgrenrör som jag köpte billigt på blocket. Har inte sett var mna köper dom annars. Men hittar du ett så slå till då. Bättre botten vrid.
Sedan hade jag bytt orginal avgasystemet som alltid rostar sönder till sportsystem. Sedan så har du pengar över så kolla på en mappning eller chippning. Ta dock ej Its funs chip som jag hade. De va inge vidare.

Gör du allt detta kanske du har en 10-12 riktiga hk. Eller tror du på hockus pockus siffror får du la ut 30 ;) . Men do kostar dig säkert 6000 för sportsystemet och 800 för sporfiltret samt 3-4000chippning. Och mitt extraktor rör fick jag beg för 2000kr. Så de kostar dig säkert en 9-12000 beroende om du får tag i mycket beganat. Men de som gav mest för mig va iaf grenröret.

Min 206a blej roligare att köra då den inte va lika slö på låga varv som orginal.

Tack så mkt för informationen... Hjälper en hel del!
Tror nästa inköp blir grenrör faktiskt, du är inte den enda som säger det... GTI'na behöver andas känns det som =)
/Kash
Post Reply