mig eller tig
- FR Autosport
- Guldmedlem

mig eller tig
Intressant och veta vad ni använder.. lista gärna för och nackdelar osv.
MIG/MAG eller TIG?:
MIG/MAG eller TIG?:
MIG/MAG: (a.k.a pojksvetsen) billig, snabb enkel att börja med men svår att bli bra på.
Inget att använda när det ska vara höghållfasthet då man måste använda rörtråd för att det ska bränna in ordentligt.
TIG: Finsvetsen, kvalitet, blir fruktansvärt fint om man kan det dock väldigt långsam, ett krav om du vill köra rostfritt och aluminium. För aluminium måste dock svetsen ha möjlighet att svetsa med växelström = Dyrare.
TIG: Finsvetsen, kvalitet, blir fruktansvärt fint om man kan det dock väldigt långsam, ett krav om du vill köra rostfritt och aluminium. För aluminium måste dock svetsen ha möjlighet att svetsa med växelström = Dyrare.
Jag håller inte med riktigt. Vad svetsar du när du inte får genombränning med mag:en?
Jag tränade mig på 4-5mm plattjärns bitar och det var bränt rätt igenom.
Mina IC-rör på min 242 som är gjorda i avgasrörsdelar var riktigt brända, igenom. Vi kollade från bägge håll så man såg hela svetsen runt om.
Det handlar om teknik och rätt förberedelser.
Men om man inte kan svetsa så är det klart det är svårt att få genombränt.
Jag är absolut inte något svetsguru. Jag är skrivbordsjockey som tycker det är roligt att tillverka saker till bilen själv i den mån det går.
Jag kör en Esab mig/mag. Den räcker för det mesta.
Det bästa är om man har en duktig kompis som kan ha skola med en.
Sedan går det svetsa både alu och rostfritt med en mig/mag med. Även om alu inte är så vanligt bland hobbyfolket kanske.
TIG är som sagt långsamt och ej att förglömma svårt. Men visst blir det snygga svetsar om man vet vad man gör.
Sedan så kan man ju gassvetsa med.
Och pinnsvetsa. Det är något jag skulle vilja testa mer och träna på. Svågern (som svetsar ytterst, ytterst lite på sitt jobb och egentligen inte har någon utbildning på det) la så fruktansvärt snygga svetsar när vi byggde båtkärra till deras segelbåt förra hösten med pinne. Nästa svetsporr med tanke på omständigheterna (stress, konstiga materiallegeringar osv)
Jag tränade mig på 4-5mm plattjärns bitar och det var bränt rätt igenom.
Mina IC-rör på min 242 som är gjorda i avgasrörsdelar var riktigt brända, igenom. Vi kollade från bägge håll så man såg hela svetsen runt om.
Det handlar om teknik och rätt förberedelser.
Men om man inte kan svetsa så är det klart det är svårt att få genombränt.
Jag är absolut inte något svetsguru. Jag är skrivbordsjockey som tycker det är roligt att tillverka saker till bilen själv i den mån det går.
Jag kör en Esab mig/mag. Den räcker för det mesta.
Det bästa är om man har en duktig kompis som kan ha skola med en.
Sedan går det svetsa både alu och rostfritt med en mig/mag med. Även om alu inte är så vanligt bland hobbyfolket kanske.
TIG är som sagt långsamt och ej att förglömma svårt. Men visst blir det snygga svetsar om man vet vad man gör.
Sedan så kan man ju gassvetsa med.
Och pinnsvetsa. Det är något jag skulle vilja testa mer och träna på. Svågern (som svetsar ytterst, ytterst lite på sitt jobb och egentligen inte har någon utbildning på det) la så fruktansvärt snygga svetsar när vi byggde båtkärra till deras segelbåt förra hösten med pinne. Nästa svetsporr med tanke på omständigheterna (stress, konstiga materiallegeringar osv)
Benjamin wrote:MIG/MAG: (a.k.a pojksvetsen) billig, snabb enkel att börja med men svår att bli bra på.Inget att använda när det ska vara höghållfasthet då man måste använda rörtråd för att det ska bränna in ordentligt.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
- FR Autosport
- Guldmedlem

- FR Autosport
- Guldmedlem

tigen blir väldigt varm så det är lätt att det slår sig, MIG går ju att svetsa mycket kallare.
tig är mycket roligare än mig, mig kan man knappt göra fel med:p
tig är mycket roligare än mig, mig kan man knappt göra fel med:p
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld
stcc-mekaniker.
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld
stcc-mekaniker.
- FR Autosport
- Guldmedlem

Mag för bilplåt helt klart!
TIG är väldigt trevligt men tidsödande och det blir förbannat varmt! svetsade ihop ett rökskåp (varmröka kött/fisk) för drygt en månad sedan i rostfritt som jag tigade. Riktigt roligt!
Helt beroende på applikationen vilken svetsmetod som är lämplig.
TIG är väldigt trevligt men tidsödande och det blir förbannat varmt! svetsade ihop ett rökskåp (varmröka kött/fisk) för drygt en månad sedan i rostfritt som jag tigade. Riktigt roligt!
Helt beroende på applikationen vilken svetsmetod som är lämplig.
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
SMC 500 Wildcat -10
- FR Autosport
- Guldmedlem

- Stefanja_83
- Guldmedlem

Mig/Mag kör jag med. Det är ju bara att byta gas och tråd så går det köra både aluminum och rostfritt med mig. Kör även grövre grejer som lite skopor till trktorn mm i lantbruket med min mig/mag. Men det är väl lite kostader om man vill gå up i storlek då men det är ju lätt att svetsa med.
Har även en MMA som jag började med. Är nästan lättare att få en snygg svets med tycker jag om matrialet inte är för tunt. och går ju att setsa med ute oxå även om det blåser lite.
Har även en MMA som jag började med. Är nästan lättare att få en snygg svets med tycker jag om matrialet inte är för tunt. och går ju att setsa med ute oxå även om det blåser lite.
Peugeot 205 GTI (16v) -89
Peugeot 405 MI16 -89 R.I.P
Opel Astra H Cosmo -07
Mercedes spriter 313 cdi -01
Peugeot 205 Gti -90 Blivande
Peugeot 205 Gti -91
Peugeot 405 MI16 -89 R.I.P
Opel Astra H Cosmo -07
Mercedes spriter 313 cdi -01
Peugeot 205 Gti -90 Blivande
Peugeot 205 Gti -91
kör migmag men skulle gärna ha en tig i garaget. Saknar dock pengar för det.
Vill ni ha utmaning så kan jag tipsa om att pinnsvetsa ombord ett fartyg i grov sjö. ^^
Vill ni ha utmaning så kan jag tipsa om att pinnsvetsa ombord ett fartyg i grov sjö. ^^
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Pröva att tig:a i grov sjö då....
Jag skulle välja tig att ha i garaget som enda svets.
Men mag är både lättare att svetsa med och snabbare.
Sedan är det imotsatts till vad de flesta säjer här att tig är den svets som svetsar kallst iom att det är en liten yta som man påverkar med värmen. Om man kan svetsa så kan man helsvetsa tig utan att plåt "slårsej" (där är inte jag men jag jobbat med folk som löser det)
Tekniken att svetsa tig påminner mycket om gassvetsandet
Jag skulle välja tig att ha i garaget som enda svets.
Men mag är både lättare att svetsa med och snabbare.
Sedan är det imotsatts till vad de flesta säjer här att tig är den svets som svetsar kallst iom att det är en liten yta som man påverkar med värmen. Om man kan svetsa så kan man helsvetsa tig utan att plåt "slårsej" (där är inte jag men jag jobbat med folk som löser det)
Tekniken att svetsa tig påminner mycket om gassvetsandet
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
404 sport (orginal) -66
Jag har en MIG/MAG på 250 A (3-fas). Köpte den för några år sedan för att den anses lätt att använda. Men jag funderar ibland på om jag gjorde rätt. Jag är van att löda saker och ting och tycker det är irriterande att inte kunna styra värmen och tillsatsmaterialet separat. Inbillar mig att TIG är lättare på det sättet. Att den liksom inte matar på en massa material om det är lite extra värme man vill ha. Kanske har jag fel. Har aldrig testat TIG.
Bengt C wrote:Jag har en MIG/MAG på 250 A (3-fas). Köpte den för några år sedan för att den anses lätt att använda. Men jag funderar ibland på om jag gjorde rätt. Jag är van att löda saker och ting och tycker det är irriterande att inte kunna styra värmen och tillsatsmaterialet separat. Inbillar mig att TIG är lättare på det sättet. Att den liksom inte matar på en massa material om det är lite extra värme man vill ha. Kanske har jag fel. Har aldrig testat TIG.
På Migen kan du ju reglera tråd/värme ?
Jag har haft Mig/mag i många år och tycker de fungerar skit bra, är inte så värst duktig på tig så de lämnar ja hellre bort, kan tiga plåt men de kan väll nästan vem som helst som e duktig på MIG.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld