Palla upp en 206.a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
XaZe

Palla upp en 206.a

Post by XaZe »

Hallå där!

Jag har ett så enkelt problem att flera av er kommer skratta åt mig.. haha, men nu kör vi:

206.an har ju dessa kanter längs med hela sidan på bilen som man oftast lyfter upp med kuddar t.ex. inne på OKQ8 i GDS-hallen.

Men i garaget då? Håller dessa kanter verkligen för en packbock? Då dess hållare bara är ca 3-4cm långa? Blir ju väldigt mycket tryck för kanterna då halva bilens vikt vilar på endast 3-4cm?

Ungefär som att räkna ut att en elefantfot är skonsammare än ett par högklackade skor på ens nya parkettgolv!

Finns det nåt bättre ställe att ställa/fästa pallbockarna?

EDIT: Gärna bilder om det finns :)

Mvh alex.
- Peugeot 206 2.0 GTi S16, 03 -
krille!

Post by krille! »

Avskyr att lyfta upp 206an då dessa löjliga lyftpunkter i kanten så lätt deformeras om man placerar en domkraft där.
Pallbockarna rekommenderar jag dock att du ställer under framvagnsbalken, där finns många lämpliga ställen där de står stadigt när du kikar där under. helst så långt från mitten som möjligt om du ska sätta en på varje sida.

Bak är lite knepigare, där brukar jag sätta under främre infästningen till bakaxeln, men det känns som att man ändå får vara försiktig då det inte är riktigt lika mycket kontakt där som pallbocken får med framvagnsbalken.
Alternativt under balken som går tvärs under bagaget, den sitter dock väldigt högt upp så jag brukar få sätta plankor under för att den ska nå upp.

Letar för övrigt själv fortfarande efter en lämplig lyftpunkt för bakänden som inte är tröskelkanten :roll:
Post Reply