Nytt ljud i min 307a
Nytt ljud i min 307a
Jag skulle vilja byta ut alla högtalare i 307an för att få ett bättre ljud.
Typ ett likvärdig ljud som 406ans jbl paket har. Vill inte ha baslåda så gärna några högtalare som "ersätter" basen. Har ni några tips?
Vore schysst om någon som bytt ljud tidigare i 307an delar med sig av sina erfarenheter!
[/code]
Typ ett likvärdig ljud som 406ans jbl paket har. Vill inte ha baslåda så gärna några högtalare som "ersätter" basen. Har ni några tips?
Vore schysst om någon som bytt ljud tidigare i 307an delar med sig av sina erfarenheter!
[/code]
Peugeot 309 XS -90 (Såld)
Peugeot 605 2.0 SLI -95 (Såld)
Peugeot 307 XS - 02
Peugeot 307 XS - 02
Re: Nytt ljud i min 307a
307an är duktigt skramlig, så en del av budgeten bör gå till dämpmatta (innerplåt och dörrsida) det finns moderna mattor med aluminiumfolierad butylgummi som är suveräna både att jobba med och på att dämpa.
Sen ett par duktigt bra 6,5" i dörrarna fram.
Just nu gillar jag Hertz och Focal i de rimligare prisklasserna.
Skall du få ut fullt av dem bör du driva med ett slutsteg på ca 75-100 W RMS per kanal. Skall du ha kvar orginalCD så bör den byggas om för att ge lågnivå.
Sen ett par duktigt bra 6,5" i dörrarna fram.
Just nu gillar jag Hertz och Focal i de rimligare prisklasserna.
Skall du få ut fullt av dem bör du driva med ett slutsteg på ca 75-100 W RMS per kanal. Skall du ha kvar orginalCD så bör den byggas om för att ge lågnivå.
tycker Erik
-
Q Ball Racing
tilläggas kan att i bakdörrarna sitter det 5,25 tums högtalare och i fram är det 6,5 tums som tidigare skrivits.
bytte i min 307 för ett par veckor sen mot bättre som jag köpte på net on net.
tillkommer gör dessutom att slipa lite i dörrsidan då det är en massa plast piggar som sitter för orginalhögtalarna.
bytte i min 307 för ett par veckor sen mot bättre som jag köpte på net on net.
tillkommer gör dessutom att slipa lite i dörrsidan då det är en massa plast piggar som sitter för orginalhögtalarna.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
- Peter Igelhammar
- Crew

cbrnck har en tråd med bilder nånstans.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
ett tips är ju att byta orginalsterion..
Jag gick och köpte huvudenhet, högtalare fram/bak/hatthylla, 2 slutsteg och baslåda
Bytte huvudenheten först och lyssnade och blev imponerad ändå.
Men självklart så dunkar det ju på bättre och med bättre ljudkvallite med nya sakerna
Jag gick och köpte huvudenhet, högtalare fram/bak/hatthylla, 2 slutsteg och baslåda
Bytte huvudenheten först och lyssnade och blev imponerad ändå.
Men självklart så dunkar det ju på bättre och med bättre ljudkvallite med nya sakerna
- Peugeot 206 2.0 GTi S16, 03 -
- Peter Igelhammar
- Crew

Jag undrar hurpass mkt bättre det blir med bara org stereon och nya högtalare
Peugeot Sport Club Crew
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Som sagt så bytte jag bara orginalstereon och testlyssnade.. Blev ett enormt lyft i både volym (utan att få brus) och bas/diskant. Vill man bara ha ett sjysst ljud i bilen utan allt för stora prislappar utöver stereon, och utan allt för stark bas, så byt bara stereon.
Men självklart får du ju ett renare ljud med ju bättre högtalare du har.
Rekommenderar "Rockford Fosgate Punch" serien. Riktigt bra högtalare med riktigt bra ljud till ett riktigt bra pris. Kör dem som framsystem (6,5") + hatthylla (6x9").
Sitter o funderar på o köpa ett nytt monoblock och ett nytt 2kanaligt steg från dem även.
Men slutord: Köp en ny huvudenhet (största flaskhalsen i orginalsystemet) och lyssna hur det låter med alla högtalarna orginal. Låter det tillräckligt tillfredsställande, kör på det. Annars sätt dig i bilen och kör till affären.
Men självklart får du ju ett renare ljud med ju bättre högtalare du har.
Rekommenderar "Rockford Fosgate Punch" serien. Riktigt bra högtalare med riktigt bra ljud till ett riktigt bra pris. Kör dem som framsystem (6,5") + hatthylla (6x9").
Sitter o funderar på o köpa ett nytt monoblock och ett nytt 2kanaligt steg från dem även.
Men slutord: Köp en ny huvudenhet (största flaskhalsen i orginalsystemet) och lyssna hur det låter med alla högtalarna orginal. Låter det tillräckligt tillfredsställande, kör på det. Annars sätt dig i bilen och kör till affären.
- Peugeot 206 2.0 GTi S16, 03 -
Tack för alla tips. Har en rätt så bra Alpine Ipod stereo som jag hade i min 605:a. Men det känns lite sådär att ta bort orginalstereon. Man kan ju styra den med multifunktionsspaken som alla vet... Kan man göra det även om man byter stereo?
Peugeot 309 XS -90 (Såld)
Peugeot 307 XS - 02
Peugeot 307 XS - 02
Med matta menar jag inte någon tygtingest utan dämpmatta anpassad för sin uppgift. Ta en titt i min tråd om HiFi i 406 så förstår ni vad jag menar. Jag använder där B2´s matta men det finns liknande butylgummimattor hos flera fabrikat.
Ja, du kan behålla rattstyrningen med vissa märken (Alpine, Sony, kenwood m.fl) som har modeller som kan styras med externt rattstyrnings interface. Det kräver dock ett interfacekablage för några hundralappar extra.
Ja, du kan behålla rattstyrningen med vissa märken (Alpine, Sony, kenwood m.fl) som har modeller som kan styras med externt rattstyrnings interface. Det kräver dock ett interfacekablage för några hundralappar extra.
tycker Erik
Gissar på att det inte är någon effekt alls i dörrarna, om du inte räknar elhissmotorerna...
Men menar du orginalhögtalarna så är de så enkelt gjorda som möjligt, tål kanske 10 W. Jag kör orginalstereon i min vinter 406a ihop med ett par lättdrivna sexor och ett par 2" i orginalhålen och det lyftet var oerhört.
Men menar du orginalhögtalarna så är de så enkelt gjorda som möjligt, tål kanske 10 W. Jag kör orginalstereon i min vinter 406a ihop med ett par lättdrivna sexor och ett par 2" i orginalhålen och det lyftet var oerhört.
tycker Erik