Temp motor 406 coupe
-
Petterzzon
Temp motor 406 coupe
Hej har nyss bytt termostat på min 406 coupe -97 och äntligen så går den upp i temp, lite sent kanske när vintern nästan är borta... men nu har jag märkat en annan sak och det är att kylarfläkten går redan vid ca 70 grader och uppåt och även under körning. Hur är det på dessa bilar när ska kylarfläkten dra igång eller ska den gå hela tiden???
min tempgivare kanske också är paj!!!???
hur är det på era går fläkten så fort motorn är varm eller drar den igång endast tyo när bilen står still???? motorn det gäller är v6
hur är det på era går fläkten så fort motorn är varm eller drar den igång endast tyo när bilen står still???? motorn det gäller är v6
Re: Temp motor 406 coupe
Petterzzon wrote:Hej har nyss bytt termostat på min 406 coupe -97 och äntligen så går den upp i temp, lite sent kanske när vintern nästan är borta... men nu har jag märkat en annan sak och det är att kylarfläkten går redan vid ca 70 grader och uppåt och även under körning. Hur är det på dessa bilar när ska kylarfläkten dra igång eller ska den gå hela tiden???
Det är inte AC som skojar till det för dig? För när AC är igång kan fläkten starta ibland. Testa stäng av den och se om fläkten fortfarande är igång.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Re: Temp motor 406 coupe
hediis wrote:Petterzzon wrote:Hej har nyss bytt termostat på min 406 coupe -97 och äntligen så går den upp i temp, lite sent kanske när vintern nästan är borta... men nu har jag märkat en annan sak och det är att kylarfläkten går redan vid ca 70 grader och uppåt och även under körning. Hur är det på dessa bilar när ska kylarfläkten dra igång eller ska den gå hela tiden???
Det är inte AC som skojar till det för dig? För när AC är igång kan fläkten starta ibland. Testa stäng av den och se om fläkten fortfarande är igång.
Sant, på Coupén så går gärna fläkten hela tiden om du har AC-knappen intryckt.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
-
Petterzzon
-
chrille406coup'e
Hejsan, har exakt samma problem med att fläktarna går redan vid 70g.
Har bytt tempgivare (den bruna) men det är ingen skillnad förutom att mina fläktar nu stannar när jag stänger av bilen.
Berätta gärna hur det gått
Stjäl din tråd lite till
har bytt termostat 82graders men kommer sällan upp i mer än 78, kan det vara den gröna tempgivaren som spökar?
Mvh Chrille
Har bytt tempgivare (den bruna) men det är ingen skillnad förutom att mina fläktar nu stannar när jag stänger av bilen.
Berätta gärna hur det gått
Stjäl din tråd lite till
Mvh Chrille
-
Petterzzon
Har ingen aning om hur jag ska gå vidare men det va inte ac´n iallafall då den är avstängd...
En liten tanke jag har som jag misstänker är helt fel men vill kolla iallafall är att min temp mätare för yttertemp är paj så den visar 61 grader för tillfället, är den kopplad till kylarfläkten så att den går när jag kör bara för att den tror att det är väldigt varmt ute!!!???....
Innan jag bytte termostaten så blev ju inte motorn direkt varm men kylarfläkten gick inte heller så nu när motorn blir varm runt 70++ så startar den och går när jag kör men den stängs självklart av när jag slår av tändningen... Vad Kan vara fel???
tid skribent skrev at tbytt tempgivare vad mer kan göras
TACKSAM FÖR ALLA TIPS!!!!
om jag nu skulle strunta i detta problem och bara låta fläkten gå
vad om något kan komma till skada t ex hur länge håller lagren, motorn i själva fläkten???
En liten tanke jag har som jag misstänker är helt fel men vill kolla iallafall är att min temp mätare för yttertemp är paj så den visar 61 grader för tillfället, är den kopplad till kylarfläkten så att den går när jag kör bara för att den tror att det är väldigt varmt ute!!!???....
Innan jag bytte termostaten så blev ju inte motorn direkt varm men kylarfläkten gick inte heller så nu när motorn blir varm runt 70++ så startar den och går när jag kör men den stängs självklart av när jag slår av tändningen... Vad Kan vara fel???
tid skribent skrev at tbytt tempgivare vad mer kan göras
TACKSAM FÖR ALLA TIPS!!!!
om jag nu skulle strunta i detta problem och bara låta fläkten gå
vad om något kan komma till skada t ex hur länge håller lagren, motorn i själva fläkten???
har du bytt givaren som sitter i kylaren alltså?
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
-
chrille406coup'e
Hej igen, det sitter ingen givare på kylaren. Det finns 3 givare vad jag vet 1 grön, 1brun samt 1blå. Den bruna är till styrningen av fläktarna, den blå till motorstyrning och den gröna till tempmätaren inne i bilen. Rätta mig gärna då detta kan va fel
Om jag kopplar bort kontakten till ac kompressorn så går inte fläktarna dock så är motortempen fortfarande lite låg.
Mitt problem är exakt det samma som ditt petterzzon.
Mvh Chrille
Om jag kopplar bort kontakten till ac kompressorn så går inte fläktarna dock så är motortempen fortfarande lite låg.
Mitt problem är exakt det samma som ditt petterzzon.
Mvh Chrille
-
Petterzzon
-
Petterzzon
Petterzzon wrote:Det är bara ena kylfläkten som går.... innebär det att den andra är trasig eller kan det vara så att den drar igång vid högre temp????
Du har den tidiga modellen med 2 kylfläktar.
Om man kör ac på auto läge så hör man ett klick från kompressorn när den startar.
Om allt funkar normalt så går båda fläktarna igång på låg hastighet strax efter att ac kompressorn klickar igång.
Vid låg fläkthastighet så hör man knappt att de är igång.
Om den ena fläkten är kass så går den andra igång på full hastighet istället, med lite större fördröjning efter komressor klicket.
Ganska vanligt fel med trasiga fläktar på dessa.
-
Petterzzon
ala wrote:Petterzzon wrote:Det är bara ena kylfläkten som går.... innebär det att den andra är trasig eller kan det vara så att den drar igång vid högre temp????
Om man kör ac på auto läge så hör man ett klick från kompressorn när den startar.
Om allt funkar normalt så går båda fläktarna igång på låg hastighet strax efter att ac kompressorn klickar igång.
Om den ena fläkten är kass så går den andra igång på full hastighet istället, med lite större fördröjning efter komressor klicket.
När min motor är ca 75g så går den ena fläkten på högvarv och den andra står still, så om jag sätter på ac´n
så ska även den andra fläkten gå igång
om nu fläkten är hel eller???
Vill väldigt gärna hitta felet till varför kylfläkten går
vid så låg temp innan den går sönder...
så jag är väldigt tacksam på tips vad jag kan felsöka.....
Petterzzon wrote:ala wrote:Petterzzon wrote:Det är bara ena kylfläkten som går.... innebär det att den andra är trasig eller kan det vara så att den drar igång vid högre temp????
När min motor är ca 75g så går den ena fläkten på högvarv och den andra står still, så om jag sätter på ac´n
De ska alltid gå samtidigt när de väl går.
Snurrar bara en så är det något fel på den andra.
Felet ligges som sagt ofta i fläkten ,men det kan också vara ett relä eller ärgad relähållare
Kabel avärgad på baksidan av relähållaren är också ganska vanligt.
3st reläer sitter det mellan fläktarna.
Oavsett motortemp så ska båda fläktarna gå när ac går igång.
För att kyla ned motortempen så finns det två steg -Låg eller hög hastighet beroende på behov och som sagt så gäller att båda ska snurra samtidigt.
75 grader verkar lite lågt för att fläkten ska gå ens i låg hastighet.
Men om den ena fläkten är kass när systemet ska dra igång på låg hastighet så går istället den som funkar på helfart.
Tror därför att du har 2 fel.
Ett fel är att den ena fläkten inte fungerar, vilket kan bero på trasig fläkt eller trasigt relä/relähålare.
Felet som gör att den går igång vid för låg motortemp kan bero på givaren (den bruna) som sköter infon till "styrboxen för motortemperatur".
Eller ett fel i styrboxen för motortemp som är placerad i vänster hjulhus.
Skulle ju också kunna vara den blåa givaren som ger visning på instrumenttavlan som visar för låg temp.
-
Petterzzon
ala wrote:Petterzzon wrote:ala wrote:Petterzzon wrote:Det är bara ena kylfläkten som går.... innebär det att den andra är trasig eller kan det vara så att den drar igång vid högre temp????
De ska alltid gå samtidigt när de väl går.
Snurrar bara en så är det något fel på den andra.
Felet ligges som sagt ofta i fläkten ,men det kan också vara ett relä eller ärgad relähållare
Kabel avärgad på baksidan av relähållaren är också ganska vanligt.
3st reläer sitter det mellan fläktarna.
Oavsett motortemp så ska båda fläktarna gå när ac går igång.
För att kyla ned motortempen så finns det två steg -Låg eller hög hastighet beroende på behov och som sagt så gäller att båda ska snurra samtidigt.
75 grader verkar lite lågt för att fläkten ska gå ens i låg hastighet.
Men om den ena fläkten är kass när systemet ska dra igång på låg hastighet så går istället den som funkar på helfart.
Tror därför att du har 2 fel.
Ett fel är att den ena fläkten inte fungerar, vilket kan bero på trasig fläkt eller trasigt relä/relähålare.
Felet som gör att den går igång vid för låg motortemp kan bero på givaren (den bruna) som sköter infon till "styrboxen för motortemperatur".
Eller ett fel i styrboxen för motortemp som är placerad i vänster hjulhus.
Skulle ju också kunna vara den blåa givaren som ger visning på instrumenttavlan som visar för låg temp.
Tack för tippsen ska kolla igenom allt!!!
De sitter duktigt svåråtkomligt på baksidan av termostathuset i en fin rad bredvid varandra
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj