Hur ställer man in tomgången på en 205:a -88:a?
När man stannar och trycker ner kopplingen såg ligger tomgången ganska högt, men om man släpper upp kopplingen lite så sjunker tomgången.
Vad göra?
Tomgång 205
Tomgång 205
Har haft en 205 CTI 88a
Slänger in ett långskott:
Om varvet sjunker när du släpper upp kopplingen utan att ha växel i så kan ju ex urtrampningslagret börja vara dåligt. Inga missljud från det?
Om varvet sjunker när du släpper upp kopplingen utan att ha växel i så kan ju ex urtrampningslagret börja vara dåligt. Inga missljud från det?
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Sitter en spårskruv vänd bakåt i närheten av gasspjället. Den syns inte, men du hittar den säkert.
Ett annat problem är att fjädern till spjället blir slapp och orkar inte dra tillbaka helt när motorn är igång. Vakuumet i insuget håller det öppet precis så mycket så att spjällägesgivaren inte registrerar tomgångsläge. Det ger en höjning av tomgångsvarvet på runt 500 rpm. Som minst. Om du har taskig motorbroms så har du detta problem. Drar en jäkla massa extra sås också eftersom man inte får någon bränsleavstängning vid motorbroms. Min 86:a kunde få en tomgång på 4 000 rpm ibland. En liten dutt på gaspedalen får spjället att snärta igen.
Ett annat problem är att fjädern till spjället blir slapp och orkar inte dra tillbaka helt när motorn är igång. Vakuumet i insuget håller det öppet precis så mycket så att spjällägesgivaren inte registrerar tomgångsläge. Det ger en höjning av tomgångsvarvet på runt 500 rpm. Som minst. Om du har taskig motorbroms så har du detta problem. Drar en jäkla massa extra sås också eftersom man inte får någon bränsleavstängning vid motorbroms. Min 86:a kunde få en tomgång på 4 000 rpm ibland. En liten dutt på gaspedalen får spjället att snärta igen.
Fredrik Pettersson
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
SNILLET wrote:Eftersom det "gamla" styrsystemet inte har någon tomgångsreglering alls, så är det fullt normalt att tomgången sjunker vid "dragläge", eller hur menar du ?
Ja jo jag menar att det låter som motorn ligger på 2000 varv när den står still också så sjunker det till mer normalt när släpper upp kopplingen. Men jag vill ha ett lugnare motorljud när bilen står på tomgång.
VoLappen wrote:Slänger in ett långskott:
Nej inga missljud.
freda155 wrote:Sitter en spårskruv vänd bakåt i närheten av gasspjället. Den syns inte, men du hittar den säkert.
Ja, det kan tänkas att jag har taskig motorbroms nu när du skriver det och bilen drar gärna själv utan att man gasar, ganska kraftigt.
Ska prova dutta till gasen imorgon.
Har haft en 205 CTI 88a