206 rc kylare, luftfilter

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Lalle_RC

206 rc kylare, luftfilter

Post by Lalle_RC »

Hej!

Nu har jag haft min fina RC i några månader och älskar den mer än allt :D
Speciellt nu när vägarna är fria från is.
Jag har dock några mindre frågor och problem jag hoppas ni kan hjälpa mig lösa.
Jag har fått ett jobb i stockholm vilket gör att jag pendlar ca 20 mil/dag (Går utmärkt även i den bilen :D) Men problemet är att på vägen hem sitter jag i kö i ca 15 min och då får kylarvattnet ett en otoligt hög tempratur, mätaren når rödsträcket jag får stop varning och bilen säger åt mig att stanna.
Men så fort jag börjar åka igen och inte bara kryper fram i 1 km/h så sjuker tempen till normal nivå.
Motorn har hållt sig på stabila 90 grader trots att kylarvattnet är på rödsträcken.
Jag undrar nu om det är normalt och inget att oroa sig för eftersom att motorn inte hinner bli varmare än normalt eller om och hur det ska åtgärdas.

Tidigare ägare har också fått för sig att instalera ett öppet luftfilter som sitter och suger in massa varmluft kan de ha något samband med kylarvatten tempen? vet även att den instalationen inte är optimal och ska åtgärda det snarast möjligt, nu funderar jag på två alternativ antingen köpa k&n CAI från ebay för ca 3000 http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=69-7503TB
eller återställa till orginal men saknar delar så antar att även det blir kostsamt, vilket tror ni är bäst eller finns det ännu mer optimala lösningar.

Bifogar bilder på hur det ser ut idag.

Image

Image

Tack på förhand
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

1: Går kylfläckten? Alltså snurrar den över när visaren visar 90grader på mätaren?
2: Luftfiltret gör inte att kylvattentempen stiger. Sätt dit original om det finns, annars ett bra filter tex K&N som smörjas in med filterolja i intervaller!
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

:withstupid:
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Vist kan filter plaseringen göra att motorn går varmare vid kökörning då motorn kanske suger i sig luft som är 70 grader varmare än den ska vara och inte hinner kyla motorn som den ska
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Lalle_RC

Post by Lalle_RC »

Jag har försökt identifiera om fläkten fungerar nu, jag ser bara en fläkt, den som sitter på höger sida om man står framför bilen. Den startar inte även fast kylarvattnet når över 110 grader och är på rödsträcket.
Antar att det är termostaten till kylarvattnet som är paj eller är det något annat tror ni, och om det är termostat går det byta själv eller blir det ett jävla jobb.
Kristian

Post by Kristian »

Lalle_RC wrote:Jag har försökt identifiera om fläkten fungerar nu, jag ser bara en fläkt, den som sitter på höger sida om man står framför bilen. Den startar inte även fast kylarvattnet når över 110 grader och är på rödsträcket.
Antar att det är termostaten till kylarvattnet som är paj eller är det något annat tror ni, och om det är termostat går det byta själv eller blir det ett jävla jobb.

Byta termostat är inget avancerat ingrepp. Tror det finns en tråd skriven ganska nyligen om hur man gör på en 307. Bör vara i stort sett samma tillvägagångssätt. Lycka till :)
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Kristian wrote:
Lalle_RC wrote:Jag har försökt identifiera om fläkten fungerar nu, jag ser bara en fläkt, den som sitter på höger sida om man står framför bilen. Den startar inte även fast kylarvattnet når över 110 grader och är på rödsträcket.

Byta termostat är inget avancerat ingrepp. Tror det finns en tråd skriven ganska nyligen om hur man gör på en 307. Bör vara i stort sett samma tillvägagångssätt. Lycka till :)

Termostaten är det inte, den öppnar bara och skickar ut varmt vatten från motorn ut till kylet när den ska.
Däremot kan det vara tempgivare till fläkten eller fläkten isig eller säkringen till fläkten som troligen sitter i den säkringsboxen under huven, har du kollat den?
Lalle_RC

Post by Lalle_RC »

Säkringen ser hel ut hur kollar jag om det är tempgivare till fläcketen!
Lalle_RC

Post by Lalle_RC »

Ingen som vet?
nyll1

Post by nyll1 »

Vart sitter fläkten?
kör Volvo V50

Peugeot 206 RC -05
Subaru Impreza GT -00
Nissan 200sx s14a -97
Nissan 200sx s13 -92
Jepp Wrangler Islander -91